0

نگاهی به جرم تهدید و اخاذی و مجازات های آن در قانون

حقوق - دادگاه - دادگستری - قرارداد - سایبرلا

تهدید در لغت به معنای تخویف, ترساندن و بیم دادن است. در قوانین ما مجازات های بازدارنده ای برای جلوگیری از ارتکاب جرم تهدید پیش بینی شده است.

عنصر قانونی جرم تهدید, ماده 669 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن هر کس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

فلذا قاضی دادگاه در انتخاب نوع مجازات متهم مخیر است و با توجه به اوضاع و احوال پرونده و شخصیت و موقعیت طرفین پرونده مبادرت به صدور رای در خصوص متهم می‌کند.

برای تحقق جرم تهدید, علاوه بر عناصر قانونی و مادی جرم, تحقق عنصر معنوی یا سوءنیت عام هم ضروری است یعنی متهم باید عالماً و عامداً دیگری را تهدید نموده باشد.

جرم تهدید مشمول ماده 727 قانون مجازات اسلامی است. پیگیری این جرم با شکایت شاکی خصوصی شروع شود و در صورت رضایت و اعلام گذشت شاکی خصوصی, دادگاه می‌تواند در مجازات مرتکب تخفیف داده و با رعایت موازین شرعی از تعقیب مجرم صرفنظر نماید.

جرم اخاذی

جرم اخاذی از ۲ امر تشکیل شده است؛

١) تهدید

٢) تقاضای وجه و یا انجام فعل یا ترک فعلی.

علیرغم رواج اجرم اخاذی در سطح جامعه, در قوانین و مقررات ما اشاره روشنی به مجازات این جرم نشده است.

نکته بسیار مهم درخصوص جرم اخاذی

گاهی اتفاق می‌افتد که کسی از دیگری طلب مال یا وجه دارد لیکن از هیچ راهی موفق به وصول مطالبات خود نمی گردد.

در این صورت چنانچه طلبکار بخواهد از راه تهدید مال خود را از دیگری اخذ نماید (به جز تهدید به تظلم خواهی نزد مرجع قضایی) باتوجه به ماده 669 قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات جرم تهدید خواهد شد.

نمونه شکواییه تهدید به انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!