0

نمونه قرارداد طراحی و توسعه نرم افزار ( تحلیل, طراحی, برنامه نویسی و تست نرم افزار)

قرارداد طراحی و توسعه نرم افزار رایانه ای

نمونه قرارداد طراحی و توسعه نرم افزار ( تحلیل, طراحی, برنامه نویسی و تست نرم افزار) را باید یکی از مهمترین قراردادهای مورد نیاز برنامه نویسان دانست.

در ادامه همین مطلب یک نمونه قرارداد طراحی و توسعه نرم افزار را مشاهده خواهید کرد.

نمونه قرارداد طراحی و توسعه نرم افزار

طرفین قرارداد

قرارداد حاضر فی ما‌بین؛

………………………. به نمایندگی آقای……………………….به شماره ملی ………………………. نام پدر ………………………. شماره تماس ………………………. آدرس …………………………………………………

که ازین پس «کارفرما»نامیده خواهد شد، و

………………………. به نمایندگی آقای……………………….به شماره ملی ………………………. نام پدر ………………………. شماره تماس ………………………. آدرس …………………………………………………….

که ازین پس «پیمانکار»نامیده خواهد شد، به منظــور انجام موضوع قرارداد منعقد می‌گردد و طرفین ملزم و متعهد به اجرای مواد و اصول آن میباشند.

ماده 1- موضوع قرارداد :

 اجرای تحلیل ، طراحی و کدنویسی شامل عناوین و ضرایب وزنی ذیل:

ردیف شرح کار ضرایب وزنی
1 تجزیه و تحلیل سیستم 30%
2 مستند سازی 10%
3 طراحی سیستم از نظر:طراحی بانک ها ،Database ، طراحی فرمها ،طراحی گزارشات و …) 20%
4 کد نویسی و تهیه نرم افزار 30%
5 تست و پیاده سازی 10%

جدول (1-1)

ماده2- مدت قرارداد :

پیمانکار میبایستی درمدت زمان 18 ماه ازتاریخ امضای قرارداد و دریافت پیش پرداخت ، سیستم طراحی را تکمیل و تحویل نماید وطی 6 ماه، پس از انجام پروژه نسخه نهایی را تحویل کارفرما نماید.

ردیف شرح کار زمان (روز)
1 تجزیه و تحلیل سیستم 135
2 مستند سازی 45
3 طراحی سیستم از نظر : طراحی بانک ها ،Database ، طراحی فرمها ،طراحی گزارشات و …) 90
4 کد نویسی و تهیه نرم افزار 135
5 تست و پیاده سازی 45

جدول (1-2)

تبصره 1 – دوره ضمانت  قرارداد به مدت یک سال پس از خاتمه آن می باشد . در اثنای این دوره چنانچه عیب و ایرادی در کارکرد صحیح نرم افزار مشاهده شود پیمانکار موظف است پس از ابلاغ کتبی از طرف نماینده کارفرما ، معایب به هزینه خود پیمانکار مرتفع گردد .

ماده 3- مبلغ قرارداد :

1-3- مبلغ کل قرارداد  50.000.000  ریال می باشد که مطابق قرارداد به صورت زیر به پیمانکار پرداخت میشود :

الف)  پرداخت 20% از مبلغ کل قرار داد به عنوان پیش پرداخت در قبال دریافت ضماننامه معتبر بانکی  به مبلغ کل قرارداد ، پس از امضای قرار داد .

ب) پرداخت 30% مبلغ کل قرارداد پس از انجام و اتمام مراحل 1، 2 و 3  جدول (1-1) از ماده 1 قرار داد و تائید نماینده کارفرما و ناظر پروژه و با ارائه مستندات ممهور به مهر شرکت.

ج) پرداخت 50% مبلغ کل قرارداد پس از اتمام مراحل 4و 5 از جدول (1-1) از ماده 1 قرارداد و تائید نماینده کارفرما و ناظر پروژه و با ارائه مستندات ممهور به مهر شرکت و آموزش کامل نرم افزار .

د) در کلیه پرداختها معادل 10% از مبلغ متعلقه به هر مرحله بابت ضمانت حسن انجام کار کسر و پس از اتمام دوره تضمین در صورت تایید کارفرما و ناظر پروژه نسبت به کمیت و کیفیت اجرای موضوع قرارداد به پیمانکار  پرداخت می گردد.

2-3- در صورتیکه به هردلیل هریک از آیتمهای پنج گانه موضوع قراردادحذف شود ، به نسبت ضریب وزنی تعیین شده (ماده 1) از مبلغ کل قرارداد کسر می گردد.

ماده 4- کسورات قانونی :

کلیه کسورات قانونی ، حق بیمه و مالیات بر عهده پیمانکار  می باشد.

ماده 5– تعهدات کارفرما :

1-5- کار فرما متعهد می شود، کلیه عناوین،قطعات نمونه، نقشه ها ،اندازه ها ، مدل ها ، تصاویر و… مورد نیاز پیمانکار را تا حداکثر 2 ماه  تحویل نماید .

تبصره 1- در صورت عدم تحویل به موقع موارد مورد درخواست توسط کارفرما، معادل تاخیر بوجود آمده به زمان قرارداد اضافه خواهد شد.

2-5- طرحهای پیوست قرارداد مبنای عمل پیمانکار جهت انجام موضوع قرارداد خواهد بود و کارفرما می تواند با توافق پیمانکار در طول اجرای موضوع قرارداد مفاد عملیاتی قرارداد را تغییر دهد.

3-5- کارفرما پس از حداکثر 2 ماه  از ارائه سیستم طراحی توسط پیمانکار می بایست، مراتب تأیید یا تغییر محتوا را به پیمانکار اعلام کند.

4-5-کارفرما متعهد میشود کلیه مبالغ قراداد را بر طبق مفاد مندرج در بندهای 4 گانهء ماده 3 پرداخت نماید .

ماده 6– تعهدات پیمانکار :

1-6- پیمانکار  متعهد میگردد به محض دریافت پیش پرداخت از طرف کارفرما مطابق با بند الف از ماده 3 نسبت به شروع کار مطابق با موضوع قرارداد اقدام نماید .

2-6- پیمانکار متعهد میگردد چنانچه نتواند در زمان مقررمطابق با مندرجات جدول زمانبندی 1-2 از ماده 2 قرارداد نسبت به تحویل موضوع قرارداد به کارفرما ، اقدام نماید و کارفرما کلیه تعهدات خود را به انجام رسانده باشد ، کلیه خسارت وارده را به کارفرما پرداخت نماید.

ماده 7- ناظر پروژه :

شرکت …………………………………. به عنوان ناظر بر اجرای دقیق پروژه میباشد و کلیه پرداختها منوط بر تایید ناظر می باشد.

ماده 8 شرایط فسخ قرارداد :

چنانچه پیمانکار به هر دلیل از انجام مفاد این قرارداد کوتاهی کند  و یا در انجام تعهدات خود تاحد تعلیق قرارداد به مدت 105 روز تاخیر نماید و یا کیفیت موضوع قرارداد در هر مرحله از انجام آن مورد تایید نماینده ،  ناظر پروژه  و متخصصین فنی از طرف کارفرما قرار نگیرد، کارفرما ضمن اعلام فسخ یکطرفه ، کلیه خسارات وارده را از مجری مطالبه نموده و مجری متعهد و ملزم به پرداخت وجوه دریافتی و جبران خسارت بر طبق نظر کارشناسان فنی که توسط مراجع حقوقی ذیصلاح تعیین می شوند ، میباشد  و در اینصورت کارفرما می تواند ضمانتنامه های  پیمانکار را بصورت جزئی و کلی  ضبط و وصول نماید  و در صورت کافی نبودن مبالغ آن  به هر طریق ممکن از کلیه اموال و دارائیهای پیمانکار  استیفاء حق نماید.    

ماده 9- منع از افشاء اطلاعات :

افشاء اطلاعات طرح ها ، اندازه و مدلها ،  اسناد و  مدارک قرارداد و همچنین هر گونه اطلاعاتی که پیمانکار در مدت اجرای قرارداد از کارفرما کسب میکند ، ممنوع میباشد و در صورت افشاء آن ها پیمانکار مسئول است وباید  خسارات وارده به کارفرما را مطابق میل  کارفرما جبران نماید .

ماده 10 – مشخصات فنی نرم افزار  :

1-10- کلیه مراحل تحلیل و طراحی با استفاده از UML (با ارائه Use Case)صورت پذیرد.

2-10- نرم افزار های ذکر شده به صورت Win Base و Web Base اجرا شده و دسترسی آنرا  از داخل به  راحتی امکانپذیر می سازد و از خارج با رعایت مسائل امنیتی فقط کاربران مجاز میتوانند براساس نوع دسترسی از بخشی یا تمامی امکانات نرم افزار استفاده کنند .

3-10- تکنولوژی لازم برای اجرای این پروژه ویژوال C  پیشنهاد میشود که در بستر Windows قابل توسعه  میباشد و نیازهای نرم افزار مورد درخواست را تأمین می کند .

4-10- نرم افزار تحت شبکه با تعداد کاربر نامحدود ارائه میشود .

5-10-  پایگاه داده نرم افزار Oracle پیشنهاد می شود زیرا این Data Base قابلیت ذخیره سازی اطلاعات در سطح وسیع (گرافیکی و …) را دارا بوده و از سرعت قابل قبولی جهت استفاده کاربران برخواردار است وو براحتی تحت شبکه کار میکند ، ضمنا قابلیت هایی نظیر عملیات Backup   و Restor و… را دارا میباشد .

ماده 11- محل تحویل نرم افزار :

محل تحویل نرم افزار در محل شرکت ایران خودرو میباشد که توسط آن شرکت مشخص میشود .

ماده 12-یکپارچگی قرارداد :

قرارداد و پیوست های آن یک مجموعه جامع و یکپارچه ای را تشکیل می دهند که بین طرفین مورد توافق و تأئید قرار گرفته است. قرارداد مذکور جایگزین کلیه قراردادها، ترتیبات، مکاتبات و ارتباطات (چه شفاهی و کتبی) قبلی که بین طرفین در ارتباط با موضوع قرارداد وجود داشته است، می گردد.

ماده 13-تفکیک پذیری :

چنانچه بخشی از این قرارداد براساس رای مرجع رسیدگی، غیرقابل اجرا یا غیرقانونی شناخته شود، صرفاً آن بخش از قرارداد بلااثر شده، لیکن سایر مواد همچنان لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 14-تغییر و اصلاح :

هرگونه تغییر در مفاد قرارداد، صرفاً با توافق کتبی و قبلی طرفین امکانپذیر است.

ماده 15-فورس ماژور :

هر گاه به علت فورس ماژور یکی از طرفین قرارداد نتواند تعهدات خود را انجام دهد، عدم انجام تعهدات، نقض قرارداد تلقی نخواهد شد و قرارداد به قوت خود باقی خواهد بود.

ماده 16-تغییر نشانی طرفین قرارداد :

هرگاه یکی از طرفین قرارداد نشانی قانونی خود را در مدت قرارداد تغییر بدهد باید کتباً این تغییر را به طرف دیگر ابلاغ کند و تا وقتی که نشانی جدید به طرف دیگر اعلام نشده است ، کلیه نامه ها ، اوراق و مکاتبات به نشانی قانونی ارسال و تمام آنها ابلاغ شده تلقی خواهد شد.

ماده 17- حل و فصل اختلافات :

در صورت بروز هر گونه اختلاف درخصوص اجرای قرارداد یا اختلاف در تفسیر و تعبیر مفاد قرارداد، موضوع ابتدا از طریق مذاکره فیمابین و صورت عدم حصول نتیجه از طریق داوری مرضی الطرفین قابل حل خواهد بود. موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان به عنوان داور مرضی الطرفین انتخاب گردید. در صورت عدم پذیرش داور، موضوع از طریق مراجع قانونی ذیصلاح پیگیری خواهد شد .

ماده 18-تعداد نسخ / امضای طرفین/ تاریخ :

این قرارداد در …… ماده، در تاریخ …………. در شهر …….. تنظیم و امضا گردید که دارای ….. نسخه با اعتبار واحد است و با اطلاع کامل از مفاد آن به امضای طرفین میرسد.

امضای طرف اول                                                             امضای طرف دوم

…………………                                                              …………………..

امضای شاهد اول                                                           امضای شاهد دوم

…………………                                                             ……………………


تذکر مهم : نمونه قرارداد فوق صرفا جهت آشنایی کلی مخاطبین محترم با قالب کلی این نوع قراردادها است. فلذا صحت و دقت محتوای متن لزوما مورد تایید سایبرلا نمی باشد. بدیهی است که برای تهیه هر قرارداد و یا متن حقوقی بطور خاص باید به مشاور حقوقی مراجعه نمود.

پرسش و پاسخ و مشاوره حقوقی در مورد قرارداد های نرم افزاری | اینجا کلیک کنید

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + هفده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!