0

تاثیر و اهمیت نماد اعتماد الکترونیک در تجارت الکترونیک

ecommerce حقوق تجارت الکترونیک - سایبرلا

امروزه شاهد آن هستیم که تعداد فروشگاه های اینترنتی که یک کسب و کار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.

بایت: خرید اینترنتی مقوله ای است که در عرض چند سال اخیر به صورت آهسته و تدریجی جای خود را در میان کاربران حرفه ای ایرانی باز کرده است. مسلما با مشکلاتی که به خاطر قطعی و وصلی اینترنت یا سرعت کند آن همیشه در ایران وجود داشته است، هیچ گاه مردم ایران نتوانسته اند به صورت کامل به سیستم های خرید از فروشگاه های اینترنتی اطمینان داشته باشند. گذشته از مشکل اینترنت، بحث امنیت هم همیشه مطرح بوده است و بسیاری از افراد از این ماجرا واهمه داشته اند که مبادا اطلاعات مربوط به کارت بانکی آن ها توسط یک درگاه نامطمئن پرداخت الکترونیک، فاش شده و دست افراد نا اهل بیفتد. با تمامی این مشکلات باز هم افرادی بوده اند که به سراغ این نوع از خریدها رفته و باعث ایجاد رونق در فروشگاه های اینترنتی شده‌اند. به گونه ای که امروزه شاهد آن هستیم که تعداد این فروشگاه ها که یک کسب و کار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.

به دلیل همین استقبال کاربران و فعالان این عرصه بوده که مدیران کشور سعی بر این داشتند به گونه ای رسمیت بیشتری به این دسته از کسب و کارها ببخشند و در کنار آن باعث ایجاد امنیت بیشتری در فضای کسب و کار الکترونیک کشور شوند. حتما تا به حال نام (نماد الکترونیکی) یا (ای نماد) به گوش شما هم خورده است. در حال حاضر اگر شما تصمیم داشته باشید که کار اینترنتی برای خود به راه بیندازید و خرید و فروشی را از طریق این بستر انجام دهید باید یک تاییدیه داشته باشید. نماد اعتماد الکترونیکی در حقیقت یک اعتبار یا نشانه است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است به عنوان یک تاییدیه یا مجوز به فروشگاه های اینترنتی داده می شود. هر فروشگاهی که صاحب نماد الکترونیکی باشد به طور حتم می تواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند زیرا با وجود این نماد مردم هم آسان تر می توانند به آن فروشگاه اعتماد داشته باشند. به این ترتیب حداقل این طرز فکر وجود خواهد داشت که روند فعالیتی این وب سایت و مشخصات مالک آن یک بار توسط یک سازمان رسمی مورد بررسی قرار گرفته است و اگر قرار به انجام یک اقدام خلاف وجود داشته باشد، کار برای پیگیری رسمی بسیار آسان تر خواهد بود. این ها را گفتیم تا بدانید که روند انجام کار اینترنتی یا به راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک در ایران به صورت کلی با سال های قبل تفاوت پیدا کرده است. در حال حاضر تعداد افرادی که این دسته از کسب و کارها را جدی می‌گیرند بسیار بیشتر از گذشته شده است و گذشته از این مورد، مردم هم تمایل بیشتری پیدا کرده اند که بسیاری از کارهای خود را از طریق بستر آنلاین انجام داده و در کوچه و خیابان سرگردان نشوند. تعداد فعالان این عرصه هم به نسبت بیشتر شده است و شاید شما همین امروز یکی از افرادی باشید که یک ایده نوین به ذهنتان برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی می رسد. باید بدانید که برای گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی که به نوعی مجوز فعالیت و کار شماست، به چه ترتیبی باید وارد عمل شوید. در موضوع ویژه این هفته شما را بیشتر با مباحث مربوط به نماد الکترونیکی آشنا خواهیم کرد.
نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟
همان طوری که گفتیم در حال حاضر برای فعالیت یک سایت تجاری در کشور و راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، لازم است که بر نحوه فعالیت این دسته از پایگاه ها به صورت کامل نظارت شود تا اگر اشتباهی از جانب آن ها رخ داد، امکان پیگیری به آسانی وجود داشته باشد. تا قبل از این به دلیل ثبت نشدن پایگاه های الکترونیکی تجاری و فروشگاه های مجازی در کشور و نداشتن مجوز این وب سایت ها از طرف ارگان های رسمی، هیچ آمار دقیقی از میزان و نحوه تخلفات و اشتباهات صورت گرفته در فضای اینترنت خرید و فروش کشور وجود نداشت. به همین دلیل هم مسئولان و مدیران آگاه برای بالا بردن امنیت فضای تجارت مجازی، به پایگاه هایی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند نماد اعتماد و پروانه کسب ارائه می کنند. در مورد این نماد باید بدانید که در حال حاضر نمادها به دو گونه مختلف هستند. در دسته اول نماد دائم یک ستاره قرار می گیرد. البته تا سال گذشته یک نوع نماد دیگر با نام نماد موقت هم وجود داشت که پس از آن این سبک از نماد به نماد دائم یک ستاره تبدیل می شد. در حال حاضر برای گرفتن نماد دائم یک فرآیند جداگانه در جریان خواهد بود که بر اساس آن پروسه بررسی فروشگاه شما جهت دریافت نماد دائم آغاز خواهد شد. اگر تمایل دارید که این نماد را داشته باشید باید بدانید که گرفتن نماد دائم نیاز دارد که مجموعه ای از معیارها بررسی شود و در این مرحله کار شما بسیار مشکل خواهد بود. در مرحله دوم هم نمادی با عنوان نماد دائم دو ستاره قرار می گیرد. اگر بخواهیم این نماد را با نماد مرحله قبل مقایسه کنیم، باید بگوییم که فرآیند اعطای نماد دائم دو ستاره از نظر بررسی معیارها دقیقا مشابه و مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. اما تنها تفاوتی که در این میان دیده می شود این است که برای دریافت نماد دائم دو ستاره فروشگاه شما الزام دارد که گواهی امنیت SSL را در وب سایت فروشگاه نصب داشته باشد. اگر شما تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی دارید باید بعد از انجام اقدامات و مراحل اولیه و رعایت کردن پیش نیازها، به فکر گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی باشید، برای گرفتن این نماد می توانید به سایت نماد اعتماد وارد شده و برای ثبت نام اقدام کنید. اگر برای گرفتن نماد اعتماد دائم دو ستاره تمایل دارید باید به منظور مبادله امن اطلاعات بین کاربران و سامانه، از درگاه امن SSL برای مبادله اطلاعات استفاده کنید و برای دریافت گواهی امنیت SSL هم اقدام کنید.
چرا نماد باعث ایجاد اعتماد می شود؟

مسلما یکی از مهم ترین عوامل توسعه تجارت الکترونیک همین است که اعتماد و اطمینان کافی در میان کاربران خدمات الکترونیکی وجود داشته باشد. اگر یک خریدار بخواهد به کسب و کارهای اینترنتی اعتماد پیدا کند، باید خیالش از چند مورد راحت باشد. اول این که مالک کسب و کار شناسایی و امکان مراجعه به آن در صورت بروز اشکال وجود داشته باشد. دوم این که بداند اطلاعات کالاها یا خدمات ارائه شده در وب سایت کامل و صحیح هستند و این که یک گارانتی معتبر و ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد. مواردی مانند واضح بودن روند برگرداندن یا تعویض کالا و پس گرفتن پول، محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران و در نهایت وجود امنیت کافی وب سایت برای انجام تراکنش های مالی باعث می شود که تایید یک موسسه و مرکز ملی اعتماد ضروری به نظر برسد. به این ترتیب اگر تمامی این موارد توسط یک موسسه ملی مورد تایید قرار بگیرد، مردم می توانند با خیالی آسوده از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند. مطالعات و تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده، نشان دهنده این امر است که اگر کسب و کار اینترنتی توسط یک موسسه یا مرکز ثالث معتبری مورد تایید قرار بگیرد، بیشترین تاثیرگذاری را در مراجعه و اعتماد خریداران به کسب و کار اینترنتی خواهد داشت. در چنین حالتی خریدار احساس امنیت کامل دارد و حتی اگر از اطلاعات شخصی او سوءاستفاده شود، باز هم می تواند برای شکایت از طریق مراجع قانونی به آسانی اقدام کند. در ایران هم که این کار به عهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است تا مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را به عهده بگیرد. هدف اصلی از اعطای این نماد به دست آوردن اعتماد مردم و قانونمند کردن فعالیت کارهایی است که به صورت اینترنتی انجام می شود. باید بدانید که نماد اعتماد الکترونیکی به صورت یک علامت در بالای سایت هایی قرار خواهد گرفت که از نظر قانونی فعالیت آن ها مورد تایید قرار گرفته است. مسلما سازمان دهی سایت های تجاری کشور یک گام بسیار موثر و کارآمد برای ایجاد فضای تجارت الکترونیک در کشور خواهد بود. خریداران هم باید با جست وجو در فهرست وب سایت های موردتایید، از صحت ( نماد اعتماد الکترونیکی) که در بالای سایت ها می بینند، اطمینان حاصل کنند زیرا این امکان هم وجود دارد که متخلفانی این نماد را به صورت جعلی در وب سایت خود قرار دهند تا بتوانند اعتماد خریداران را به سمت خود جلب کنند اما باید بدانید که این نماد قابل کلیک خواهد بود و بعد از کلیک روی آن صفحه ای برای شما باز می شود، که شناسنامه نماد اعتماد الکترونیکی فروشگاه را به شما نشان خواهد داد.

 
چرا رشد فروشگاه های اینترنتی کند است؟

فرض کنید همین الان با توجه به حرف هایی که زدیم تصمیم بر این می گیرید که یکی از کالاهای مورد نیازتان را از طریق یک فروشگاه اینترنتی خریداری کنید. اگر نام کالایی که مد نظرتان است را در موتور جست وجوی خود تایپ کرده و بخواهید به دنبال یک فروشگاه مناسب برای خرید خود بگردید، با انواع و اقسام فروشگاه های اینترنتی مواجه خواهید شد که به هیچ عنوان معلوم نیست کدام یکی از این فروشگاه ها به دیگری برتری دارد. با این اوصاف ممکن است که در میان انبوه این فروشگاه های اینترنتی، گیج شده و نتوانید که سایتی را انتخاب کنید و شاید از خرید خود کاملا پشیمان شوید. بر اساس آماری که ارائه شده است، در حال حاضر بیش از 15 هزار وب سایت در کشور فعالیت دارند. مسلما افزایش فروشگاه های مختلف در میان وب سایت های موجود به نوعی باعث شده است که کاربران سردرگم شده و عطای خرید خود را به لقایش ببخشند. بعد از گذشت مدت زمان زیادی از مطرح شدن بحث گرفتن مجوز یا نماد اعتماد الکترونیکی تعداد کمی از فروشگاه های اینترنتی برای دریافت نماد الکترونیکی، اقدام کردند و سخت‌گیری‌هایی هم که در راستای اعطای این نماد وجود داشت باعث شد که اوضاع نا به سامان فروشگاه ها همچنان به همین حالت باقی بماند. بسیاری از افرادی که برای گرفتن این نماد اقدام کرده اند اعتقاد دارند که پیچیده بودن مراحل و کند پیش رفتن روال کاری در این زمینه باعث شده است که بسیاری از فروشگاه ها قید گرفتن این نماد را بزنند. از طرف دیگر فعالیت فروشگاه های اینترنتی بدون داشتن مجوز، قانونی نیست و اگر مشکلی در این زمینه به وجود آید، خریدار و فروشنده مقصر هستند و امکان انجام شکایت و پیگیری مشکل وجود نخواهد داشت. کارشناسان اینترنتی اعتقاد دارند که به دلیل این که فعالان فروشگاه های اینترنتی بعد از دریافت نماد اعتماد به گرفتن پروانه تمایلی ندارند باعث شده است که این دسته از فروشگاه ها نتوانند رشد خوبی داشته باشند. مسلما هر چه تعداد فعالان اصلی فروشگاه های اینترنتی معتبر بیشتر باشد، اعتماد مردم هم به این گروه بیشتر شده و استقبال آن ها از خریدهای اینترنتی افزایش پیدا خواهد کرد. متاسفانه بسیاری از فعالان این بازار فکر می کنند که تنها گرفتن نماد الکترونیک کافی است و بعد از طی کردن این مرحله کسب و کار پر رونقی خواهند داشت. مسلما اگر فرآیند دریافت مجوز برای فروشگاه های اینترنتی، یک پروسه ساده داشته باشد، با توجه به این که قشر جوان کشور ما خلاقیت زیادی دارند، این افراد وسوسه خواهند شد که یک وب سایت فروش آنلاین در زمینه های مختلف به راه اندازند. اما باید این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که این مدیریت یک فروشگاه آنلاین است که موجب رشد یا شکست خوردن آن فروشگاه ها خواهد شد. مشکل مدیریتی در کشور ما همیشه وجود داشته است و در حال حاضر تعداد فروشگاه های مجازی که با یک مدیریت موفق توانسته اند جای بسیار خوبی را در میان کاربران و مردم باز کنند و اعتماد آن ها را به درستی جلب کرده و فروش بالایی داشته باشند، بسیار کم هستند.

راه فروشگاه‌های اینترنتی بدون نمادالکترونیکی ناهموار است

حقیقت تلخی که رابطه با قانون مند شدن فعالیت فروشگاه های اینترنتی وجود دارد این است که با وجود تمامی تلاش هایی که در این رابطه شده تا به فعالیت این دسته از فروشگاه های مجازی رسمیت بخشیده شود اما باز هم با این وجود هنوز تعداد زیادی از این فروشگاه ها هستند که به رسمیت نرسیده و تخلفاتی که در این عرصه دیده می شود، کم نیستند. از گوشه و کنار دائما این موضوع شنیده می شود که خریداران اینترنتی باید در این زمینه چشمی بینا و گوشی شنوا داشته به آسانی به هر فروشگاهی اعتماد نکنند و مسلما این مشکلات راه برای دیگر فعالان این عرصه ناهموار خواهد کرد. رشد فروشگاه های مجازی غیر معتبر باعث ایجاد بی اعتمادی نسبت به این بستر خواهد شد. فعالان حوزه فروشگاه های اینترنتی در حال حاضر با اشاره به رشد تعداد فروشگاه های مجازی و خرید و فروش های اینترنتی موجود کمی فضا و دید مردم نسبت به این فروشگاه ها تغییر پیدا کرده است اما باید بدانید که چیزی در حدود نیمی از این فروشگاه ها فاقد نماد الکترونیک و پروانه کسب هستند و این می تواند یک نقطه ضعف بزرگ در این زمینه باشد. فعالان حوزه تجارت الکترونیک می گویند که صرفه جویی در زمان و وقت، به دست آوردن قیمت های مناسب تر، تنوع بیشتر، کسب اطلاعات کامل در مورد محصولات و وجود امکان مقایسه کالاها با هم، دسترسی به بازار و امکانات موجود در شهرهای بزرگ تر از نقاط دور کشور و همچنین کاهش مواردی نظیر ترافیک و آلودگی هوا، همه از جمله مزایای بی شمار فروشگاه های اینترنتی هستند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و مواردی نظیر فعالیت نا مناسب و خدمات دهی نامطلوب برخی از این فروشگاه های الکترونیک باعث شده است تا فضای کسب و کار اینترنتی در کشور نا امن به نظر برسد. این که مدیران این فروشگاه ها این سبک از کار را بسیار آسان و ساده می بینند باعث می شود که با دست پایین گرفتن مشکلات، نتوانند به خوبی از پس کار برآیند و این ماجرا باعث زیان بسیاری از صاحبان فروشگاه های اینترنتی خواهد شد. در حال حاضر بیش از هزار فروشگاه اینترنتی در کشور وجود دارد اما تنها تعداد بسیار محدودی از آن هاست که معتبر هستند. یکی از مدیران این فروشگاه ها اعتقاد دارد که دیدگاه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی کار بسیار ساده و کم هزینه ای در کشور ماست و همین ماجرا باعث شده که تعداد زیادی از کاربران اینترنتی تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه مجازی بگیرند. اما عدم تبحر در کار و وجود برخی از مشکلات برای خریداران باعث شده است که آن ها دچار ضرر زیادی شده و به دلیل نبود ارائه خدمات مناسب به مشتری ها، یک بی اعتمادی و احساس عدم اطمینان را در میان مردم نسبت به فروشگاه های اینترنتی ایجاد کنند. با ورود شرکت های بزرگ تر به این حوزه، شاید بسیاری از مشکلات به مرور زمان برطرف شود اما زمانی که یک نام تجاری یا برند بر اساس خدمات رسانی یا سرویس دهی مناسبی که به مشتریان دارد، در ذهن آن ها ماندگار شود، می توان گفت که فروشگاه های اینترنتی به موفقیت لازم در این حوزه دست پیدا کرده اند.

خریداران محدود هستند

با وجود این که گفتیم تعداد فروشگاه های اینترنتی در کشور بسیار زیاد است، اما آمار خریداران از این فروشگاه ها در حد قابل توجهی نیست. در حال حاضر تنها حدود 2 تا 3 درصد و در حالت بسیار خوش بینانه چیزی بین 5 تا 10 درصد از مردم با موضوعی نظیر خرید اینترنتی و یا ورود به فروشگاه های اینترنتی و خرید از آن ها آشنایی دارند. به دلیل این که این پدیده در کشور ما یک پدیده نوظهور به نظر می آید و بسیاری از مردم با آن به اندازه کافی آشنایی ندارند، استقبال گسترده ای هم از این مورد تا به حال صورت نگرفته است. اما همان گونه که گفتیم مشکل فقط به عدم آشنایی یا بی اطلاعی مردم مربوط نمی شود. در شرایطی که بسیاری از سرویس دهندگان یا فروشگاه های اینترنتی کار خودشان را به صورتی کاملا اشتباه انجام می دهند، باعث ایجاد دلزدگی در همان تعداد محدود خریدارانی که در حال حاضر این روند را تست کرده اند، می شوند. اما با تمامی این اوصاف باید گفت که وجود چیزی با عنوان نماد اعتماد الکترونیکی، یک نقطه قوت بسیار مهم در این راستا به نظر می رسد زیرا همین که مهر تایید یک سازمان رسمی به روند فعالیت یک فروشگاه اینترنتی، زده شود، باعث خواهد شد که مردم هم خود به خود به سمت آن تمایل پیدا کنند. باید به آینده امیدوار باشیم و با این دید به این ماجرا نگاه کنیم که همان گونه که استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در چند سال گذشته برای مردم بسیار نامانوس بود می بینیم که در حال حاضر به یک امر بسیار عادی و طبیعی تبدیل شده است به گونه ای که دیگر مردم حاضر نیستند به بانک مراجعه کنند و بسیاری از کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهند. اگر کمی بخواهیم خوش بین باشیم باید بگوییم که همین روند در مورد فروشگاه های اینترنتی هم طی خواهد شد و این همان راهی است که کشورهای پیشرفته جهان، سال ها قبل آن را طی کرده اند و چرا ما نتوانیم از پس آن برآییم؟. البته باید نکاتی را هم مد نظر قرار داد از جمله این که ورود به این بخش باید مشابه ورود به بخش های دیگر اقتصادی بوده و با مطالعه و ارزیابی کامل در این وادی قدم گذاشته شود. مردم هم باید در هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی توجه داشته باشند که فروشگاه مورد نظرشان مورد تایید چه سازمان یا چه مراکزی است و آیا مجوز مورد نیاز برای فعالیت را دریافت کرده است؟ آیا نماد اعتماد الکترونیکی دارد؟ تا بتوانند با اطمینان بیشتری خرید کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 − 11 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!