0

نقض قانون حفاظت از داده های کودکان در برنامه های “گوگل پلی”

حقوق کودکان در فضای مجازی و اینترنت

یک پنجم از برنامه های موجود در گوگل پلی، قانون حفاظت از داده های کودکان را نقض می‌کنند.

طبق تحقیقات جدید از Comparitech، از هر پنج برنامه ای که در گوگل پلی برای کودکان طراحی شده اند، یک برنامه از قوانین فدرال پیروی نمی کند. در سایت حقوق مصرف‌کننده و مقایسه ی آن‌ها، ۳۰۰ برنامه ی برتر رایگان و ۲۰۰ برنامه ی برتر پولی موجود در بخش کودکان و خانواده تجزیه و تحلیل شدند و موارد ذکر شده در سیاست های حفظ حریم خصوصی آن‌ها بازبینی شد.

در این تحقیق مشخص شد که از هر پنج برنامه، یک برنامه، قانون محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان (COPPA) را نقض می کند؛ قانونی که مجموعه ای دقیق از الزامات تعیین شده توسط FTC در وب‌سایت ها و خدمات آنلاین برای افراد زیر ۱۳ سال و آمارگیران اطلاعات شخصی کودکان را شامل می شود.

به گفته Comparitechی، ۲۰% از برنامه های موجود در گوگل پلی COPPA را نقض می کنند که نیمی از آن‌ها بدون رعایت سیاست حفظ حریم خصوصی مخصوص کودکان، اطلاعات شخصی کودکان را جمع آوری می‌کردند.

۲۷% از برنامه هایی هم که محدودیت سنی ندارند، ادعا کردند که داده های کودکان را جمع آوری نمی‌کنند. در این گزارش مشخص شده که دو برنامه از بین آن‌ها، مستقیماً افراد زیر ده سال را هدف قرار داده اند.

۹% از برنامه ها، داده های کودکان را جمع آوری نمی کردند، اما اشخاص ثالثی که با آن‌ها کار می کردند ممکن است داده  ها را جمع آوری کرده باشند. به همین خاطر، یک بخش خاص برای کودکان و رضایت والدین لازم است.

همین تعداد (۹%) سعی کردند تا مسئولیت را به عهده ی فرزندان و والدین بگذارند؛ از کودکان خواسته اند تا اطلاعات شخصی خود را در برنامه ثبت نکنند و یا والدین روی کودکان نظارت داشته باشند. در هر صورت به نظر می رسد که COPPA را نقض کرده باشند.

۶% دیگر نیز، توضیحات کاملی در بخش سیاست های حفظ حریم شخصی نداده بودند؛ مانند توضیح ندادن درباره ی این که والدین چطور رضایت بدهند یا به داده های فرزندان خود دسترسی داشته باشند. متاسفانه، نیمی از برنامه‌های مورد بررسی در این تحقیق که قانون COPPA را نقض کرده بودند، نشان تایید از طرف گوگل پلی دریافت کرده اند.

Comparitech در پست وبلاگی توضیح داد: «۲۷۴ برنامه ای که مورد بررسی قرار گرفته بودند، نشان تایید داشتند و ۵۰ مورد از آن‌ها (۱۸%) با دستورالعمل های COPPA مغایرت داشتند. این یعنی برنامه ها و سیاست های حفظ حریم خصوصی آن‌ها در دو مرحله بررسی شدند و هم‌چنان توانسته اند که مورد تایید قرار بگیرند.»

بیش‌تر اطلاعات جمع آوری شده توسط این نوع برنامه ها، شامل نشان IP (۴۲%)، اطلاعات تماس آنلاین (۱۶%)، نام (۱۲%)، آدرس (۷%)، شماره تلفن (۷%) و جزئیات دیگر است.

از لحاظ قانونی هنوز مشخص نیست که آیا توسعه دهندگان برنامه به تنهایی مسئول هستند یا گوگل هم در نقض این قانون شریک است. در سال ۲۰۱۹، گوگل و یوتیوب در FTC پرونده ای داشتند که به علت جمع-آوری اطلاعات شخصی از کاربران کودک بدون رضایت والدین آن‌ها، مجبور به پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار شدند.

منبع: گرداب

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!