0

مشتری‌ها بر کسب و کارهای اینترنتی نظارت خواهند کرد

کسب و کار های اینترنتی - تجارت الکترونیک - سایبرلا

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: ما مراحل قانونی برای انتشار سوابق فروشگاه را طی کردیم تا باعث افزایش شناخت مشتری‌ها نسبت به فروشگاه شود.

علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت، با اشاره به اقدامات مناسب انجام شده در سامانه تجارت الکترونیک بیان کرد: به طور کلی دو اقدام مثبت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک انجام شده است که کل کسب و کارها یا همان لایه B و کل مصرف کنندگان یا همان لایه C در حوزه تجارت الکترونیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او ادامه تشریح کرد: یکی از این اقدامات انتشار دو شاخص «تعداد شکایات بدون پاسخ» و «میزان تاخیر در پاسخگویی به شکایات» در پروفایل عمومی فروشگاه های اینترنتی دارای نماد اعتماد است که باعث می‌شود متدولوژی نظارت بر فضای تجارت الکترونیکی از نظارت C بر B توسعه پیدا کند.

نظارت حاکمیت و نظارت مصرف کننده بر کسب و کار

رهبری افزود: نظارت G بر B به معنای نظارت حاکمیت یا همان بخش‌های دولتی بر کسب و کارها و نظارت C بر B به معنای نظارت مصرف کننده بر کسب و کار است؛ به عبارتی ساده‌تر مردم به ناظران کسب‌وکارها تبدیل خواهند شد؛ این انتخاب و این که مبتنی بر تضاد منافع عمل کرده و حالت خودکنترلی ایجاد می‌‎کند.

افزایش شناخت مشتری‌ها نسبت به فروشگاه

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت درباره تاثیر این اقدامات بیان کرد: در هنگام خرید فیزیکی فروشگاه، فروشنده و جنس کاملا قابل لمس است پس شناخت و ارزیابی محصول راحت‌تر بوده و شکایات و کم‌تری را شاهد هستیم اما در فروشگاه مجازی قابلیت چنین شناختی وجود ندارد به همین دلیل ما مراحل قانونی برای انتشار سوابق فروشگاه را طی کردیم تا باعث افزایش شناخت مشتری‌ها نسبت به فروشگاه شود.

او ادامه داد: انجام این کار علاوه بر تاثیری که بر حفظ حقوق مصرف‌کنندگان دارد باعث ایجاد نوعی ساختار خود کنترلی در کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد؛ تا به امروز ما در مرکز توسغه تجارت الکترونیک تعداد شکایات بی‌پاسخ کسب و کارها را بررسی کرده  و با افزایش تعداد شکایات خودمان با کسب و کار تماس گرفته و نسبت به افزایش تعداد شکایات بی‌پاسخ، به کسب و کار هشدار میدادیم و این نظارت در حد توان محدود ما در مقابل هزاران سایت فعال بود.

جدی‌تر شدن نظارت بر کسب و‌ کارهای اینترنتی

رهبری تصریح کرد: این شفافیت باعث توجه کسب و کارها به موضوع شکایات و بهبود فضای تجارت الکترونیک خواهد شد؛ این خودکنترلی باعث خواهد شد کسب و کار به این تفکر که بی‌توجهی به شکایات باعث از دست رفتن مشتری‌های بعدی می‌شود، تمرکز بیشتری بر رسیدگی به شکایات داشته باشد؛ اجرای این طرح بازدهی بیشتری نسبت به توان مراجع نظارتی به همراه خواهد داشت.

کاهش فرآیند صدور و تمدید ‌ای نماد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بیان کرد: فرآیند صدور و تمدید نماد سیستمی شده است و دو گام از هفت گام که توسط کارشناس انجام می‌شد و صف پرونده ها شکل میگرفت سیستمی و هوشمند شده است؛ فرآیندی که بیش از چند روز طول می‌کشید حالا در کمتر از یک ساعت قابل انجام است؛ انجام این کار علاوه بر تسریع امور، باعث کاهش احتمال بروز خطا می‌شود. تنها در چند مورد، هنوز دستگاه مجوزدهنده، وب سرویس استعلام مجوز را ارائه نکرده است و در این موارد هنوز اسکن مجوز بارگذاری می‌شود و کارشناس آن را کنترل می‌کد که با ارائه وب سرویس های باقیمانده، صدور نماد کاملا سیستمی خواهد شد.

او تاکید کرد: این دو اقدام این است که هر دو زیرساختی بوده و منجر به اصلاح متدولوژیک امور در کشور می‌شود، یکی برای بهبود و تسریع شروع بکار کسب و کارهای الکترونیکی است و دیگری برای حفاظت از حقوق مصرف کنندگان و بهبود کیفیت پاسخگویی کسب و کارها.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دوازده + هجده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!