0

فعالیت تاکسی های اینترنتی باید با نظارت شهرداری باشد

تاکسی اینترنتی و آنلاین - سایبرلا

مشاور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات گفت: شهرداری متولی ترافیک و آلودگی شهر است و چون مکان فعالیت این کسب‌وکارها در سطح شهر است باید در چارچوب‌ نظارتی شهرداری فعالیت نمایند.

به گزارش ایبِنا، چند سالی هست که با فعالیت تاکسی های اینترنتی به دلیل تعرفه قیمتی پایین و امکانات خوبی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند؛ ازجمله سرعت دررسیدن به مسافر بعد از درخواست ماشین، امکان انتخاب مبدأ و مقصد در ابتدای سفر و همچنین امکان پرداخت الکترونیکی وجوه در این تاکسی‌ها به نسبت آژانس و تاکسی‌ها شهری به یکه‌تاز میدان حمل‌ونقل شهری تبدیل‌شده‌اند و بازار آژانس‌ها و تاکسی‌های شهری و حتی فعالیت وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی‌های خطی را کساد کرده‌اند تا جایی که به دلیل صرف اقتصادی و کاهش زمان انتظار برای رسیدن به مقصد، این تاکسی‌ها به گزینه اول برای مسافرت‌های شهری شهروندان تبدیل‌شده و به‌نوعی فرهنگ مسافربری شهری در کشور را تغییر داده و شهر را هوشمندتر کرده‌اند.

البته مشخص است که این تغییرات با اعتراضاتی نیز همراه شود که اولین معترض هم سازمان تاکسیرانی که متولی تاکسی‌های خطی و آژانس‌های مسافربری شهری و یا همان تاکسی‌های معروف زرد در کشور است، می‌باشد و در این میان پای شهرداری نیز به این اعتراض‌ها کشیده شده است؛ زیرا فعالیت تاکسی‌های اینترنتی منجر به مهاجرت بسیاری مردم از شهرستان‌ها به تهران برای فعالیت در ناوگان تاکسی‌ها اینترنتی شده و این روند بر ترافیک شهری و آلودگی شهر نیز افزوده است تا جایی که پیر حسین لو، مشاور معاون حمل‌ونقل ترافیک شهری اعلام کرده که سیاهه آلودگی خودروی‌های شخصی در ایجاد ذرات آلاینده لاینده آلایندهدر سال ۹۱ از ۲٫۵ درصد به ۲۰ درصد در سال ۹۶ رسیده و این در حالی است که علاقه‌بند مدیرعامل اسنپ معتقد است که فعالیت تاکسی‌های اینترنتی منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا شده است.

دستورالعمل نظارتی فعالیت تاکسی های اینترنتی

حال پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر موضوع فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در نهایت در سوم مهرماه دستورالعمل نظارتی فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در ۱۲ ماده با امضای وزیر کشور و وزیر صمت ابلاغ شد که پس از ابلاغ آن با موجی از اعتراض و مخالفت این کسب‌وکارها مواجه شد.

در این دستورالعمل دو نهاد نظارت‌کننده بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی، وزارت کشور و شهرداری‌ها هستند و این موضوع بهانه‌ای شد که به سراغ حسام مقصود لو- مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران برویم و نظر وی را در خصوص این دستورالعمل و اعتراض‌های وارده بر آن به‌عنوان یک کارشناس و مطلع جویا شویم.

مقصودلو در خصوص این دستورالعمل گفت: سازمان فاوای شهرداری تهران در تدوین و ابلاغ این دستورالعمل نقشی نداشته، ولی من در کل این توافق را مثبت ارزیابی می‌کنم.

افزایش ترافیک و آلودگی با عدم نظارت بر تاکسی‌ها اینترنتی

وی افزود: رگولیشن برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی به‌طور قطع لازم بود؛ زیرا فعالیت این کسب‌وکارها بدون هیچ نظارتی رویکرد مناسبی نبود و با توجه به این‌که شهرداری وظیفه مدیریت شهری را بر عهده دارد و مکان فعالیت این کسب‌وکارها در سطح شهر است، این کسب‌وکارها باید با نظارت شهرداری که متولی ترافیک و آلودگی است، فعالیت کنند.

مقصودلو تاکید کرد: این روند در سایر کشورها نیز رواج دارد و در اکثر کشورها شهرداری بر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی نظارت می‌کند و این کسب‌وکارها به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه مشکلات موجود و شیوه قیمت‏گذاری این شرکت‌ها که دیگر فعالان این بخش را تحت تأثیر قرار داده بود؛ از سال گذشته حرکتی برای نظارت بر فعالیت این کسب‌وکارها آغاز شد که از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور به نمایندگی از شهرداری‌ها دنبال می‌شد که در نهایت منجر به ابلاغ این دستورالعمل شد.

مقصودلو اذعان داشت: شهرداری تهران با حضور تاکسی‌های اینترنتی در کشور مخالف نیست؛ زیرا حضور این کسب‌وکارها فرهنگ تاکسی‌رانی را تغییر داده و در نهایت شهر را هوشمندتر کرده است؛ البته همواره شهرداری در این موضوع با دو دغدغه اساسی مواجه بوده است.

وی افزود: افزایش ترافیک به‌واسطه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی که فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی را تحت تأثیر قرار داده و همچنین افزایش پلاک‌های غیرتهران در شهر به خاطر فعالیت افراد در ناوگان شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی که منجر به افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده از دغدغه‌های شهرداری در این حوزه بوده و است.

درصد بالایی از ناوگان تاکسی‌های اینترنتی خودروهای بالای ۵ سال است

مقصودلو یادآور شد: تعدادی بسیاری از ماشین‌هایی که در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی فعال هستند، فرسوده و بر اساس آمار نزدیک به ۷۰ درصد ناوگان تاکسی‌های اینترنتی خودروهای بالای ۵ سال و بیشتر از نوع پراید و پژو ۴۰۵ هستند که فعالیت این ماشین‌ها در نهایت منجر به آلودگی بیشتر هوا شهر تهران می‌شود و به ضرر مردم است.

مشاور ارشد مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران یادآور شد: بُعد دیگر، شیوه قیمت‏گذاری است که تاکسی‌های اینترنتی به دلیل رقابت و جذب مشتری در پیش گرفته‏اند؛ درصورتی‌که تاکسی‌های شرکت تاکسیرانی در چارچوب قیمتی مشخصی کار می‌کنند و این سطح قیمت در تاکسی‌های اینترنتی اگر منجر به بهره‌گیری مردم از این تاکسی‌ها به‌جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی شود رویکرد مناسبی نیست؛ زیرا منجر به افزایش ترافیک و درنهایت آلودگی بیشتر هوای تهران می‌شود.

مقصودلو در پاسخ به این پرسش که نظارت شهرداری بر فعالیت تاکسی‌ها اینترنتی چگونه اعمال می‌شود و از چه جنسی است، گفت: بحث نظارت شهرداری مسأله پیچیده‌ای نیست و نظارت بر معاینه فنی، عدم بهره‌گیری از خودروهای فرسوده در ناوگان شرکت تاکسی‌های اینترنتی، برخورداری از بیمه‌نامه شخص ثالث، همخوانی شماره پلاک وسیله نقلیه با استان محل فعالیت و مسائلی از این‌دست محدود می‌شود که رویکرد مناسبی را دنبال می‌کند و در نهایت به نفع مردم است.

وی در پاسخ به اعتراضاتی که به پرداخت عوارض دو درصدی به ازای هر سفر در تاکسی‌های اینترنتی در این دستورالعمل آمده، اظهار داشت: بر سر پرداخت این عوارض سازمان فاوای شهرداری نیز نظراتی داشت، البته همین‌الان هر تاکسی زرد و هر ماشین مسافربر شخصی سازمان‌یافته سالی در حدود ۲۰۰٬۰۰۰ تومان به شهرداری مستقل از این‌که فعالیت دارد یا خیر عوارض پرداخت می‌کند و این موضوع با عوارض سالانه خودرو متفاوت است.

مقصودلو افزود: محاسبات نشان می‌دهد که جمع مبلغ دو درصد از درآمد تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری در سال برای هر خودرو به طور متوسط در حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تومان می‌شود که میزان آن با مبلغ عوارض خودروهای شرکت تاکسی‌رانی و ماشین‌های مسافربری شخصی سازمان‌یافته به شهرداری تفاوت چندانی ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که پرداخت دو درصد از درآمد تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری این کسب‌وکارها را از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف می‌کند، گفت: این تصمیم شهرداری نیست و این موضوع می‏بایست توسط سازمان امور مالیات تعیین تکلیف شود و تا جایی که بنده متوجه شده‏ام، شهرداری بر اساس مجوزی که به تاکسی‌های اینترنتی می‌دهد؛ این شرکت‌ها را به‌عنوان یک شرکت حمل‌ونقلی شناخته خواهند ‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که در این دستورالعمل از شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی خواسته‌شده تا داده‌های هر سفر را در سامانه سماس ثبت کنند و امکان دسترسی وزارت کشور به‌صورت هفتگی به داده‌های هر سفر ازجمله شماره پلاک وسایل نقلیه، زمان و مختصات مکان مبدأ و مقصد، مقدار پیمایش و هزینه سفر را برای صحت سنجی این داده‌ها فراهم شود که این موضوع با اعتراض این کسب‌وکارها مواجه شده، اظهار داشت: این اطلاعات برای مدیریت ترافیک شهری بسیار ارزشمند است تا بر اساس آن بتوان موضوع مطالعات جامع حمل و نقل و ساماندهی بهتر حمل و نقل عمومی را به سرانجام رساند.

تقویت شبکه حمل‌ونقل عمومی دغدغه شهرداری

مقصودلو افزود: می‌توان از این اطلاعات برای دایر کردن زیرساخت ‏های حمل‌ونقل عمومی برحسب نیاز شهروندان استفاده کرد و در این حوزه اقدامات موثرتری انجام داد که ایجاد خط تاکسی راحت‌ترین گزینه است و نکته مهمی که دراین‌بین وجود دارد؛ این است که تا زمانی که می‌شود با اطلاعات درست شبکه حمل‌ونقل عمومی را تقویت کرد، نباید فرهنگ بهره‌گیری از تاکسی‌های اینترنتی را به دلیل قیمت پایین جایگزین کرد.

شهرداری مصلحت جمعی مردم را در نظر می‌گیرد

وی تأکید کرد: قیمت پایین در تاکسی‌های اینترنتی اگر به بهای افزایش ترافیک و آلودگی هوا در سطح شهر باشد؛ رویکرد مناسبی در اقتصاد شهری را دنبال نمی‌کند.

مقصودلو در پاسخ به این پرسش که چه ضمانتی وجود دارد که داده‌های شرکت‌های مختلف تاکسی‌های اینترنتی در اختیار رقبای آن‌ها قرار نگیرد: فاوای شهرداری در این پروژه به لحاظ IT درگیر نیست و این آمار در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد و تبصره سوم ماده دوم این دستورالعمل بر محرمانگی داده‌های شرکت‌ها تأکید دارد که دغدغه شرکت‌ها را برطرف کرده است.

درست است که قیمت‏گذاری پایین تاکسی‌های اینترنتی عامل اصلی رواج آن در کشور بوده و ممکن است با چارچوب گذاری فعالیت این کسب‌وکارها در کشور تعرفه آن‌ها نیز افزایش یابد که بر اساس گفته مسئولین در صورت پرداخت عوارض دو درصدی به شهرداری از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده معاف و در عمل با افزایش قیمتی مواجه نخواهند شد؛ اما اگر افزایش قیمتی هم ایجاد شود اگر با رویکرد اقتصاد کلان و مدیریت شهری باشد؛ مشخص می‌شود که ابلاغ این دستورالعمل به نفع مردم است زیرا بانظم و نظام بر فعالیت این کسب‌وکارها و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی زمینه کاهش ترافیک و آلودگی شهر فراهم می‌شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!