0

آیا تهدید اینترنتی جرم است ؟ نحوه شکایت و پیگیری تهدید اینترنتی

دسته بندی ها : تهدید در فضای مجازی 11 مهر 1397 مدیر سایبرلا 335 بازدید

آیا تهدید اینترنتی جرم است ؟ در پاسخ این سوال باید گفت بله.

اگر کسی در فضای مجازی تهدید به افشای اطلاعات خصوصی نظیر عکس و فیلم و غیره کند, این عمل جرم بوده و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

ممکن است تصور کنید اتفاقاتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد تنها منحصر به همان فضاست و مشکلاتی که برایتان پیش‌ می‌آید، قابل پیگیری نیست، در حالی که اگر کسی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی حتی شما را تهدید اینترنتی کند، می‌توانید این موضوع را از نظر قانونی پیگیری کنید.

به گزارش ایسنا، جرایم رایانه‌ای، سوء استفاده از رایانه‌ با هدف اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی را شامل می‌شود که برای هریک از آن‌ها در قوانین جرایم رایانه‌ای مجازاتی در نظر گرفته شده است.

قانون جرایم رایانه‌ای نیز در سال ۱۳۸۸ برای تعیین مصادیق استفاده مجرمانه از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

از طرفی قانون مجازات اسلامی هم مجازات‌هایی را برای موارد این‌چنینی در نظر گرفته است.

مجازات تهدید در فضای مجازی

از این رو، تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ۶۶۹ قانون ‌مجازات ‌اسلامی تا ۷۴ ضربه ‌شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظرگرفته ‌شده ‌است.

بنابراین همین‌که کسی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی (شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده، فیلم و …) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.

ادله الکترونیکی برای اثبات جرم تهدید اینترنتی

برخلاف تصور عموم که متن گفت‌وگو در شبکه‌های اجتماعی، ای‌میل، صدای‌ ضبط‌ شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، قانون، «ادله الکترونیکی» را به ‌رسمیت شناخته است.

بنابراین اگر کسی خانواده شما و فرزندانتان را در شبکه‌های اجتماعی یا تلفن‌همراه یا ای‌میل، تهدید کرده است، باید بدانید تمام این محتواها در دادگاه به عنوان دلیل از شما و علیه شخص تهدیدکننده پذیرفته خواهند شد.

دادگاه، با مکانیسم مشخصی که توسط کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و درصورت تائید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت. پس اگر از جانب کسی با تهدیدی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مواجه شدید، می‌توانید از طریق دادسرا اقدام کنید و یا از طریق سایت پلیس فتا موضوع را پیگیری کنید.

نمونه شکواییه تهدید به انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شانزده − 15 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!