0

نبرد بین رویکرد تصدی دولتی و دولت تنظیم گر

دسته بندی ها : تنظیم مقررات - رگولاتوری 11 خرداد 1402 کارشناس سایبرلا 167 بازدید
حقوق فناوری های نوین, حقوق تکنولوژی, حقوق سایبر

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات معتقد است همه تحولات نشان‌دهنده این است که دولت دوست دارد از حوزه تصدی گری به سمت تنظیم گری روی بیاورد و شاید چاره‌ای جز این ندارد. آنقدر فناوری توسعه پیدا کرده‌ که چاره‌ای جز این نداریم که از تنظیم گری برای اداره امور استفاده کنیم.

دومین سمینار رگ‌تک ایران در «کارخانه نوآوری رسانه‌های راه‌کار» در آکادمی ایرانسل برگزار شد. در ابتدا رضا باقری‌اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، گفت: با اجرای تنظیم گری فناورانه که در کشور به آرامی در حال صورت گرفتن است باید منتظر نفس‌های آخر امضاهای طلایی در کشور باشیم.

او ادامه داد: در قانون هفتم توسعه نیز به صورت ویژه به لزوم وجود تنظیم‌گر فناورانه تاکید شده، اما مطمئن هستیم اجرای این قانون‌ها با مقاومت بخش‌هایی از بدنه دولت و نگاه‌های سیستمی مواجه خواهند شد. نبردی بین تصدی‌گری دولتی و دولت تنظیم‌گر شروع شده که در این نبرد باید دولت تنظیم‌گر برنده شود. او تاکید کرد که آمادگی سیستم‌های مالی و پولی در پذیرش این تحول در دولت بیشتر از حوزه‌های دیگر بود و تنظیم‌گری در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی و غیره با تاخیر وارد این عرصه شد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشریح کرد: همه تحولات نشان‌دهنده این است که دولت هم دوست دارد از حوزه تصدی‌گری به سمت تنظیم‌گری روی بیاورد چون آنقدر به سمت دیجیتالی‌‌شدن حرکت کرد‌ه‌ایم که چاره‌ای جز این نداریم که از تنظیم‌گری برای اداره امور استفاده کنیم. پس هم فشار تقاضا هست که خود دولت می‌خواهد تحول ایجاد کند و هم فشار عرضه؛ یعنی اتفاقی در حوزه عرضه فناوری وجود دارد که فرصت‌های جدیدی برای حرکت به سمت تنظیم‌گری شکل گرفته است.

باقری‌اصل معتقد بود تنظیم‌گری در دنیا بیشتر در حوزه فناوری مالی رخ داده و تنظیم گری فناوری با تاخیر از دنیا در ایران هم در حال وقوع است و مشابه دنیا تنظیم‌گری در حوزه مالی و پولی بیشتر در حال رقم‌خوردن است. این هم به خاطر این است که این حوزه چابک‌تر است.

او درباره قانون‌گذاری در این حوزه گفت: آخرین رویداد مهم قانون‌گذاری در این حوزه مصوبه جلسه ۸۱ شورای عالی فضای مجازی است که بحث تنظیم‌گر تنظیم‌گران را تصویب کرد و در کنار آن هم چندین مصوبه داشتیم، مانند قانون دوام یا مدیریت داده و اطلاعات ملی که موضوع تنظیم‌گری بخشی را به رسمیت شناخته و نهادهای آن را از هم تفکیک کرده است.

باقری اصل در ادامه توضیح داد: بعضی مواقع دولتی ها راهکارهایی را پیدا می‌کنند، برای اینکه به سمت تنظیم گری روی نیاورند و از سامانه محوری برای استفاده از این کار بهره می برند. در حقیقت سامانه را جایگزین رویکرد رگولاتوری - تنظیم مقررات - سایبرلامی‌کنند که لزوماً بد نیست، ولی سامانه فقط یک واسط است و در بازه کوتاهی می تواند کارکرد داشته باشد و یک زمانی به این نتیجه می‌رسیم که خود سامانه ها هم باید تنظیم شوند و شاید همان رویکرد رگ‌تک و واگذاری امور به بخش هایی که می‌توانند جایگزین شوند جذاب تر باشد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: تفکیک بین نظام تصدی و عرضه خدمت از نظام نظارت و ارزیابی باید به کمک فناوری شکل بگیرد تا به سمت نظام پاسخگوتر حرکت کنیم. شاید کمی در این زمینه کند باشیم، اما حرکتی است که شروع شده و شاید نفس‌های آخر مقاومت امضاهای طلایی در این حوزه باشد.

باقری‌اصل درباره مهم‌ترین چالش تنظیم گری مبتنی بر فناوری گفت: کیفیت داده مهم‌ترین چالش است و تلاش‌مان این است داده‌هایی را فراهم کنیم تا کشور به سمت تنظیم‌گری فناوری بیشتر از گذشته حرکت کند.او ادامه داد: داده‌ها برای انجام تنظیم‌گری باید کیفیت داشته باشد و از داده‌ها باید به نفع گزارش‌دهی و تنظیم‌گری استفاده شود. داده‌ها باید در فرایند خودشان هم اصلاح شوند و هم متقن شوند تا تنظیم‌گر با این داده و فناوری کار خودش را بهتر انجام دهد.

درنهایت باقری اصل درباره داده‌هایی که قابلیت استفاده برای تنظیم‌گران فناوری را دارد گفت: در این زمینه تلاش‌هایی کرده‌ایم؛ ٢ اپراتور برای مرکز ملی تبادل اطلاعات گذاشتیم و از کسانی که از طریق هوش مصنوعی احراز هویت انجام می‌دهند بهتر بهره می‌بریم.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره نبرد رویکردها گفت: نبردی بین رویکرد تصدی دولتی و دولت تنظیم‌گر شکل گرفته که این نبرد باید به نفع دولت تنظیم‌گر و تسهیل‌گر حرکت کند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!