0

موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با برنامه های “عیسی زارع پور”

مجلس شورای اسلامی

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست علنی نوبت عصر دیروز (شنبه 30 مرداد) قوه مقننه گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرح زیر قرائت کرد:

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

مرتضی آقا طهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی

گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

مقدمه:

در راستای اجرای ماده (202) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس زمان بندی ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه 23 لغایت سه شنبه 29 مرداد ماه طی 22 ساعت کاری و ملاقات با 19 نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید. بر اساس ماموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «ورزش و جوانان» ، «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» «ارتباطات و فناوری اطلاعات» هر کدام 2 ساعت و 19 وزارت خانه دیگر هر کدام به میزان یک ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مهمترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.

برنامه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از ارائه چشم انداز، مروری بر اسناد بالادستی این حوزه داشته و سپس برنامه های خود را ذیل 8 محور ماموریتی این وزارتخانه ارائه کرده است. در هر یک از این 8 قسمت ابتدائا مروری بر مسئله داشته و پس از بیان چالش ها، راهبردهای آن حوزه را ارائه کرده است. برنامه ارائه شده در بعضی بخش ها به کلیات و در بعضی بخشها به جزئیات پرداخته است. در برخی از بخش ها به حوزه سیاست گذاری ورود کرده است که آن از وظایف شورای عالی فضای مجازی است.

بعضی از بخش های برنامه اقدام عملیاتی قابل سنجشی است که این مسئله رصد میزان تحقق برنامه را از سوی نهادهای ناظر همچون مجلس شورای اسلامی در طول مدت تصدی وزارت تسهیل خواهد کرد.

برنامه اکثر محورهای برنامه از شفافیت لازم برخوردار است، اما در بعضی بخشها به دلیل پیچیدگی های موضوع و ذوابعاد بودن مسئله به خوبی برنامه را توصیف نکرده است.

به نظر می رسد در کلیه راهبردهای ارائه شده در محورهای 8 گانه، اولویت بندی رعایت نشده بنابراین زمان بندی صورت نگرفته است.

انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 54 در صد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و 34 درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 12 درصد احکام اشاره ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست های کلی نظام و بیانیه گام دوم انقلاب 2 درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی 4 درصد، قانون برنامه ششم توسعه 5 درصد، و در نهایت قانون بودجه 1400 هم 1 درصد. بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تخصص و دوره های دانش افزایی در کنار روحیه جهادی، انقلابی، تحول گرائی و توجه به توسعه دولت الکترونیک مبنی بر تجربیات اجرایی حوزه های فن آوری در کنار لزوم بهره مندی از نظر مشاورین و کارشناسان عملکردی قابل اطمینان از وی را رقم می زند.

نتیجه گیری ( نظر نهایی کمیسیون)

نظر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون در موافقت با وزارت ارتباطات منبعث از تحصیلات و خلاقیت و سلامت و نوگرایی علی رغم تجربه محدود اجرایی ایشان می باشد. امید است نامبرده با توجه به سلامت و پاکدستی و عدم تعلق مادی به ذینفعان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و توجه لازم به اجرای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی بتواند منافع عموم مردم و دولت را تضمین نماید.

منبع: تسنیم

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شش + 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!