0

رسیدگی به شکایات خریداران اینترنتی در ۶ روز

کسب و کارهای آنلاین و فروشگاه اینترنتی - سایبرلا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد: بر اساس قانون جدید، کسب وکارهای دارای «اینماد» تنها ۶ روز فرصت دارند تا به شکایت‌ مشتریان رسیدگی کنند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در تازه‌ترین اطلاعیه خود اعلام کرد از هفته آینده  مهلت‌ زمانی تعیین شده برای شاخص تأخیر در پاسخگویی توسط کسب و کارهای اینترنتی را به روزرسانی می کند.

خرید اینترنتی از آن «هندوانه‌های در بسته‌ای» بود که کسی نمی‌دانست اگر پول را واریز کند و بعد کالا با مشخصات ذکر شده به دستش نرسد باید چه کند؟ مشکلی که امروزه در خرید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام هنوز ادامه دارد. ریشه اصلی این مشکل، نداشتن مرجعی برای رسیدگی است.

اما از زمانی که خرید اینترنتی در کشور ما جا افتاد، مسئولان با ارائه نماد به سایت‌های فروش اینترنتی، سعی کردند برای خریداران پشتوانه‌ای را ایجاد کنند. اکنون تمامی سایت‌هایی که از طریق اینترنت اقدام به فروش و ارائه خدمات به افراد می‌کنند، موظف به دریافت اینماد هستند. نمادی که برای مشتریان اینترنتی این اعتماد را می‌دهد که اگر مشکلی در خرید خود داشتند، می‌توانند از این طریق شکایت خود را ثبت کرده و مشکل تا مرحله حل شدن پیگیری کنند.

در فرآیند قبلی، کسب و کارها از سه مهلت زمانی ۹۶ ساعته یعنی ۱۲ روز برای پاسخگویی به شکایات بهره ‌مند بودند اما در به روزرسانی جدید، این مهلت به ۶ روز و سه فرصت زمانی ۷۲، ۴۸ و ۲۴ ساعت تغییر کرده است.

بر این اساس، کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی، برای پاسخگویی به هر یک از شکایات دریافتی خود، به طور کلی ۶ روز مهلت خواهند داشت و از زمان ثبت شکایت، مهلت اولیه ۷۲ ساعت جهت پاسخگویی به شکایت دریافتی وجود دارد.

در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار در طی ۷۲ ساعت اولیه به آن شکایت، یک تأخیر برای آن کسب و کار ثبت شده و ۴۸ ساعت مهلت برای دور دوم پاسخگویی به کسب و کار داده می‌شود. در صورتی که کسب و کار در طول این مهلت زمانی هم به شکایت دریافتی پاسخی ارائه نکند، یک تأخیر دیگر برای وی ثبت شده و در نهایت مهلت زمانی پایانی که ۲۴ ساعت است به او داده می‌شود. در صورت عدم پاسخگویی کسب و کار پس از گذشت ۲۴ ساعت نهایی، شکایت ثبت شده به عنوان شکایت بدون پاسخ در کارتابل و پروفایل اینماد کسب و کار ثبت خواهد شد.

منبع: ایرنا

شکایت کیفری از فروشگاه اینترنتی

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!