0

مهرم حلال گوشی ام آزاد/طلاق به شرط چت کردن!

دسته بندی ها : فضای مجازی 12 شهریور 1394 مدیر سایبرلا 1047 بازدید

عمده زوجین در مراجعات به دادگاه ها و مراکز مشاوره از هووی جدیدشان به نام تلفن همراه و شبکه های اجتماعی شکایت دارند ولی نمی دانند همه اختلافات و مشکلاتشان فقط با کمی محبت حل می شود.

زندگی اش شده یک گوشی تلفن همراه و شبکه های اجتماعی که در آن ها عضو شده !!!!اصلا دل کندن از آن برایش سخت است. حتی نمی تواند لحظه ای آن را زمین بگذارد و به کار دیگری مشغول شود. اگر صدایش بکنید و بگویید «یک لحظه بیا»، حتی سرش را نمی چرخاند و خیلی لطف کند فقط می گوید: «الان کار دارم، چند دقیقه دیگر می آیم» ، این درد دل یکی از زوحین است که از هووی جدیدش بنام تلفن همراه شکایت دارد…

متین السادات نصری روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، در پاسخ به اینکه چرا استفاده ناصحیح و افراطی از شبکه های اجتماعی اینقدر دامنگیر خانواده ها شده گفت :نه تنها زوجین جوان بلکه بعضی زن و مردهای متاهل که از بعضی هایشان سن و سالی هم گذشته است دچار استفاده نادرست و بیش از حد از این شبکه ها شده اندکه یا منجر به خیانت می شود و یا قتل!!
وی در ادامه اظهار داشت : این استفاده ناصحیح از تلفن همراه و شبکه های اجتماعی آسیب ها و پیامدهایی را به دنبال دارد که با هم مررور می کنیم:

وقت نداشتن حتی برای همسر:

در یک زندگی مشترک موفق، هر دو طرف باید بخشی از ساعات روز را در کنار یکدیگر بگذرانند. هرقدر زن یا مردی زمان بیشتری را به حضور در فضای مجازی اختصاص بدهد، طبیعتا وقت کمتری برای ارتباط با شریک زندگی و خاطره ساختن در کنار او خواهد داشت. یادتان باشد هر چه زمان کمتری را با هم بگذرانید، هر چه خاطرات مشترک تان کمتر باشد، هر چه وقت کمتری را صرف شناخت یکدیگر کنید، هر چه کمتر برای بررسی و حل چالش های زندگی تان وقت اختصاص دهید؛ بنیان زندگی مشترک تان، سست تر و احتمال از هم گسستن آن بیشتر می شود و خداحافظ گفتن تان به یکدیگر، آسان تر.

بدبینی و بی اعتمادی در زندگی مشترک:

استفاده مدیریت نشده و مداوم از تلفن همراه، گذاشتن کدهای امنیتی، حتی قرار دادن گوشی تلفن همراه روی حالت سکوت، از جمله نشانه های رفتاری است که زوجین از آن ها شکایت می کنند و دلیلی بر مشکوک بودن رفتار همسرانشان می دانند. اضطراب همسران در این گونه مواقع به حدی است که پیش پا افتاده ترین رفتار شریک زندگی شان را دلیلی مبنی بر تایید افکار خود می دانند و نتیجه قابل پیش بینی است: ایجاد کشمکش و جر و بحث های بی پایان، بی اعتمادی و بدبینی مزمن.

ایجاد روابط ناسالم:

این روانشناس مورد سوم را به ایجاد روابط ناسالم ذکر کرد و ادامه داد: امروزه در فضاهای مجازی هرگونه مطلبی را می توانید بیابید و این مطالب در یک چشم به هم زدنی منتقل می شود، بی توجه به این که مخاطب این مطالب چه افرادی و در چه گروه های سنی هستند. افرادی با شعار روشنفکری در گروه ها و با دوستان اجتماعی خود، به گفت و گو درباره مسائلی می پردازند که در مواردی با شیوه های تربیتی و خط مشی فکری خانواده ها در تناقض است. درواقع روشنفکری به قیمت بی حیایی در حال رشد است. روشنفکری که تعریف دقیق و مناسبی از آن برای افراد جامعه ارائه نشده است مقدمه ای برای ورود افراد به روابطی ناسالم و پرآسیب است. عواملی همچون نیاز به محبت، نیاز به مورد توجه قرار گرفتن، نبود الگوی مناسب و… می تواند به این وضعیت نیز دامن بزند.

ایجاد رقابت های نابجا:

متین السادات نصری مورد چهارم را رقابت های نابجا دانست و گفت : رقابت، یکی از مهم ترین انگیزه های حرکتی در فرد است. ریشه رقابت می تواند احساس کمبود، حسادت، غبطه، رهایی از نقص و دستیابی به پیشرفت و کمال باشد. اگر نتیجه این رقابت سالم و مثبت باشد ایرادی ندارد که هیچ، ادامه آن هم خیلی خوب است، اما اگر قرار باشد نتیجه خوب و سالمی در بر نداشته باشد و فقط منتهی به همان چشم و هم چشمی آسیب زا شود بهتر است در یک جایی متوقف شود. کمال خواهی و زیاده طلبی دو سوی رقابت محسوب و باعث می شود رقابتی سالم و یا ناسالم شکل بگیرد. آنچه به وفور در فضاهای مجازی دیده می شود به نمایش گذاشتن تفریحات و خودروهای لوکس، لباس های فاخر و… است. بنابراین فرد با این تصور و میل به دستیابی به این قبیل دارایی ها، ممکن است دست به اقداماتی بزند که نتیجه آن از پیش معلوم است.

علت خیانت زوجین در شبکه های اجتماعی خلاء عاطفی است!!

این روانشناس در ادامه متذکر شد: تنوع و تعدد روابط در فضای مجازی و همچنین قابلیت دسترسی به افراد در موقعیت های مختلف، از آسیب های پنهان فضای مجازی محسوب می شود. در این میان کم نیستند زوج هایی که به دلایل مختلف عملکردهای زناشویی خود را ناکارآمد می یابند و به برقراری ارتباط های پنهانی اقدام می کنند و به جای حل مسائل و مشکلات زندگی مشترک خود، مسئله جدیدی را برای خود و خانواده شان ایجاد می کنند که از آن با نام خیانت یاد می شود ، که خیانت در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی به چند دسته تقسیم می شود:

خیانت رفتاری:

منظور از خیانت رفتاری این است که یکی از همسران به صورت رفتاری و با ارتباط برقرار کردن با شخصی خارج از سیستم خانواده، به همسرش خیانت کند.

خیانت ذهنی:

افرادی که در فکر و تخیلاتشان مدام به شخصی دیگر می اندیشند و از آنجا که آن فرد زاده ذهنشان است، شخصی ایده آل به شمار می آید برای زندگی مشترک خطر می آفرینند. این افراد دایم شریک زندگی شان را با فرد ایده آل ساخته ذهنشان مقایسه می کنند و چنین فردی چون در حال قیاس است، در ارتباط با همسرش به مشکل برمی خورد و رابطه سرد می شود.

در این نوع خیانت، زن یا مرد به صورت تلفنی یا اینترنتی یا اینکه در هر موقعیتی که فراهم شود با افرادی از جنس مخالف صحبت می کند و گرم می گیرد. متاسفانه امروزه به دلیل وجود اینترنت و گروه های چت ارتباط کلامی و حتی ویدئویی وجود دارد که علاوه بر یک انحراف، نوعی خیانت به همسر نیز محسوب می شود. در نهایت پیامد تمامی این آسیب ها می تواند به خطر افتادن سلامت روان و کاهش میزان رضایت از زندگی و در نهایت جدایی باشد.

منبع: الف

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!