ضرورت ارائه مفاصاحساب پرداخت حق بیمه در زمان انتقال کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی
طبق ماده 37 قانون تأمین اجتماعی ، هنگام نقل و انتقال عین یا منافع کارگاه و موسسات مشمول این قانون، انتقال گیرنده مکلف است گواهی سازمان مبنی بر نداشتن بدهی معوق بابت حق بیمه و ارائه مفاصا حساب را از انتقال دهنده مطالبه کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، در زمان انتقال عین و یا منافع کارگاه اعم از اینکه به صورت قطعی، شرطی، رهنی ، صلح حقوق یا اجاره باشد ، دفاتر اسناد رسمی مکلفند در موقع تنظیم سند از سازمان تأمین اجتماعی در مورد بدهی بیمه ای واگذار کننده استعلام کنند.
سازمان تأمین اجتماعی ظرف پانزده روز از تاریخ ورود برگ استعلام به سازمان فرصت دارد پاسخ استعلام در خصوص بلا مانع بودن انتقال کارگاه و یا اینکه کارگاه دارای بدهی است را به دفترخانه اسناد رسمی اعلام کند.
دفاتر اسناد رسمی نمی توانند بدون اخذ مفاصا حساب سازمان تأمین اجتماعی نسبت به تنظیم سند اقدام کنند. در صورتی که کارگاه دارای بدهی باشد، انتقال گیرنده می تواند در اجرای قانون تسهیل صدور اسناد اقدام به نقل و انتقال محل کند و در این صورت انتقال گیرنده و انتقال دهنده در خصوص پرداخت بدهی حق بیمه دارای مسئولیت تضامنی هستند.
همچنین وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی، شهرداری ها و اتاق های اصناف در زمان تقاضای صدور و یا تجدید پروانه کسب مکلفند مفاصاحساب سازمان را از متقاضی مطالبه کنند.
در صورت عدم دریافت مفاصا حساب و انجام معامله بدون پرداخت مطالبات سازمان، انتقال گیرنده یا مالک کارگاه موظف به پرداخت بدهی خواهد بود و سازمان تأمین اجتماعی نسبت به دریافت حق بیمه اقدام می کند.
نظرات کاربران