0

خرم آبادی: معاونت مطبوعاتی ارشاد حق فیلترینگ سایت ها را ندارد

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با اشاره به رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درباره فیلترینگ سایت‌های اینترنتی گفت: وزارت ارشاد حق ندارد به تنهایی سایت‌های اینترنتی را فیلتر کند.

فارس : عبدالصمد خرم آبادی گفت: بعد از اینکه در سال گذشته وزارت ارشاد راساً اقدام به فیلتر برخی از سایت‌ها کرد، دادستانی کل کشور این اقدام وزارت ارشاد را غیرقانونی تشخیص داد و از دیوان عدالت اداری خواست در خصوص اقدام و اطلاعیه وزارت ارشاد اتخاذ تصمیم کند.

وی ادامه داد: دیوان عدالت اداری بدواً دستور موقت مبنی بر توقف اقدامات وزارت ارشاد را صادر کرد و پس از آن جلسه هیأت عمومی با حضور تمامی قضات دیوان عدالت اداری تشکیل شد که با بررسی دقیق موضوع و استماع دفاعیات معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اقدامات آن وزارتخانه مبنی بر فیلتر سایت‌های اینترنی را  غیرقانونی تشخیص داد و حکم به ابطال اعلامیه وزارت ارشاد صادر کرد.

خرم آبادی افزود : بر اساس حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری چنانچه وزارت ارشاد نسبت به فعالیت بدون مجوز سایت خبری اینترنتی اعتراض داشته باشد نمی‌تواند مستقیما آن را فیلتر کند در اینگونه موارد وزارت ارشاد باید از مرجع ذیصلاح درخواست رسیدگی کند.

معاون دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در مواردی که وزازت ارشاد محتوای سایتی را مجرمانه  تشخیص دهد نیز نمی‌تواند به صورت مستقل دستور فیلتر و یا تذکر به آن سایت را صادر کند در این‌گونه موارد نیز با توجه به اینکه آن وزارتخانه عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است می‌تواند موضوع را از طریق کارگروه مذکور پیگیری کند تا آن کارگروه که در دادستانی کل کشور مستقر است در اجرای مواد 21 الی 23 قانون جرایم رایانه‌ای تصمیم مقتضی اتخاذ کند.

معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: اگر چه وزارت ارشاد در اجرای وظایف ذاتی خود مکلف است جرایم نشریات الترونیکی و یا چاپی را فورا به مراجع ذیصلاح قضایی اعلام کند. اما این تکلیف وزارت ارشاد مانع از این نیست که  مراجع قضایی مستقیما و بدون نیاز به شکایت وزارت ارشاد دستور فیلتر سایت‌های متخلف را صادر و با کسانی که از طریق نشریات الکترونیکی و چاپی مرتکب جرم شده اند برخورد کنند.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!