0

جابه‌جایی‌های جدید در معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور کلید خورد

دسته بندی ها : دادستانی کل کشور, فضای مجازی 4 اردیبهشت 1399 کارشناس سایبرلا 466 بازدید
جواد جاویدنیا, سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور

جواد جاویدنیا، سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در نامه‌ای که در کانال شخصی خود در پیام‌رسان سروش منتشر کرده خبر از خداحافظی از این سمت را داده است. اواخر دی ماه سال گذشته در مشخص شد که رایزنی‌هایی برای جابه‌جایی جاوید‌نیا در این سمت شروع شده است. حالا هم شنیده‌ها حکایت از این دارد که جواد بابایی، که سابقه سرپرستی دادسرای جرایم رایانه‌ای را برای مدتی در اختیار داشته،‌ بر این صندلی در معاونت فضای مجازی دادستانی و کمیته فیلترینگ خواهد نشست.

جواد جاوید‌نیا  مهرماه سال ۹۷ پس از عبدالصمد خرم‌آبادی روی صندلی سرپرستی معاونت فضای مجازی نشست. کارنامه کاری او نشان می‌دهد که او در دوره تقریبا ۱ سال نیم فعالیت خود با کسب‌وکارهای مجازی ارتباط مثبتی گرفته و در بسیاری از مواقع جلوی فیلترینگ بدون ضابطه این فعالان مجازی را نیز گرفته است. از جمله اقدامات او صدور بخش‌نامه و ابلاغ آن به تمامی دادستانی‌های کل کشور برای جلوگیری از فیلتر کسب‌وکارها بدون اطلاع‌رسانی آنها براساس قانون جرایم رایانه‌ای بود. هرچند که با وجود این ابلاغیه نیز خبرهای مختلفی در مورد فیلتر برخی کسب‌وکارهای آنلاین بدون اطلاع آنها منتشر شده است.

جواد جاوید‌نیا، در نامه‌ای انتقادی که در کانال پیام‌رسان سروش خود منتشر کرده بدون نام بردن از شخص یا اشخاصی، به تلاش‌هایی که درصدد انجام آن بوده اما با کم‌کاری جلوی انجام آن گرفته شده گفته و برای جایگزین خود آرزوی موفقیت کرده و نوشته است: « برای دوست گرامیم که در این سمت مشغول خواهند شد آرزو دارم موتور حرکت انقلابی در فضای مجازی که گرم شده به حرکت بیفتد تا انشاءالله به سرنوشت بنده دچار نشوند…».

او همچنین در این نامه به صورت غیر مستقیم به باز ماندن شبکه اجتماعی اینستاگرام که به باور او باعث مشکلات در جامعه شده انتقاد کرده و نوشته است: «ای کاش کسانی که از مسئولیت داشتن فقط فریاد زدن بی عمل را آموخته اند و عمل نکردن به منویات مقام معظم رهبری را به جای ارتباط دادن به بی عرضگی خود به این و آن نسبت می دهند و ما نمی توانیم را بر سر ما می کوبند، لحظه ای غیرت کنند و فقط ساعاتی لایوهای متعفن اینستاگرام را ببینند و به غیرت انقلابی خود افتخار کنند که با شیوه عملکرد چندین ساله خود چه بر سر نسل جوان کشور آورده اند؟»

جاوید‌نیا همچنین در ادامه این نامه به صورت ضمنی دلیل جابه‌جایی‌اش در این سمت را اعلام کرده است. آنطور که او در بخشی از نامه نوشته او به دلیل اینکه شرایط برای انجام مسئولیتش فراهم نشده حاضر به کنار رفتن از این سمت شده است.  در این زمینه او نوشته است: «من جواد جاویدنیا به عنوان سرباز کوچک ولایت اعلام می دارم حاضر نیستم در مسئولیتی باشم که نتوانم امر رهبرم را اجرا کنم. مرا فرا گیرید که دیگر طاقت ماندن و دیدن این بی غیرتیها را ندارم. خیلی‌ها گفتند و توصیه کردند الان وقت آمدن بیرون از سنگر و فدایی شدن نیست… باید سنگر را نگهداری…اما وقتی می‌بینم سنگرها یکی پس از دیگری سقوط می کند و همه در حال حفظ سنگر جایگاه خود هستند دیگر وقت سکوت نیست… برخی هم گفتند حالا که می خواهند تو را بردارند این هوای نفس است که می خواهی رسوا کنی نفاق و خیانت را و این برای رضای خدا نیست…» او در این نامه تاکید کرده سمت جدیدی هم که به او پیشنهاد شده برای او سمت کمی نیست «که هوای نفس برای حفظ آن نتواند بر من غلبه کند…» براساس شنیده‌ها جواد جاوید‌نیا در سمت معاون دادگستری تهران به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

او در بخش دیگری از نامه خود به آزادی بی حد و اندازه فضای مجازی هم انتقاد کرده و نوشت است: « یا باید ماند و کاری کارستان کرد و خرمشهر فضای مجازی را با وجود بنی صدر صفتان آزاد کرد یا باید رفت و گوشه ای نشست تا دشمن بیش از این بر جان و مال و ناموس و امنیت کشور تجاوز کند و ذلیلانه منتظر حملات بعدی دشمنان بود… »

به نظر می‌رسد تغییرات دیگری نیز در قوه قضائیه اتفاق خواهد افتاد. ۱۰ اسفند ماه ۹۸ نیز طی حکمی از سوی رئیس قوه قضائیه  عیسی زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه جایگزین حمید شهریاری شد.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!