0

مزاحمت اینترنتی یکی از شایع‌ترین جرایم فضای مجازی است

جرم مزاحمت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: فحاشی، توهین، افترا، تهدید، تمسخر، ارسال پیام و تصاویر نامناسب انتشار شماره تماس افراد و یا اطلاعات کاری و خصوصی آنها در شبکه‌های اجتماعی و غیره از مصادیق مزاحمت اینترنتی است و برابر قانون مزاحمان اینترنتی به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهند شد.

سرهنگ محمدعلی فرهودی رئیس پلیس فتا استان قزوین گفت: باور ناشناس ماندن و یا استفاده از هویت جعلی از سوی کاربران یکی از مهمترین عوامل افزایش مزاحمت اینترنتی برای دیگران است.

وی با اشاره به اثرات مخرب مزاحمت اینترنتی روی کاربران افزود: مزاحمت اینترنتی می‌تواند اثراتی شامل خشم، درماندگی، تنهایی، حتی خودکشی، در فرد ایجاد کند و یا منجر به مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، و عزت نفس پایین شود.

توصیه هایی در خصوص مواجه با مزاحمان اینترنتی

رئیس پلیس فتا قزوین به افرادی که مورد مزاحمت اینترنتی واقع شده‌اند، توصیه کرد: اگر شما توسط مزاحمان سایبری هدف قرار گرفته‌اید، مهم است که به هرگونه پیام یا پست نوشته شده در مورد شما، هر چقدر مضر و یا نادرست است پاسخ ندهید.

این مقام مسئول با بیان اینکه پاسخ به مزاحمان سایبری تنها وضعیت را بدتر می‌کند، گفت: تحریک شما به پاسخ دادن دقیقا همان چیزی است که مزاحمان می‌خواهند.

سرهنگ فرهودی یادآور شد: بسیار مهم است که شما در مزاحمت سایبری به دنبال انتقام نباشید و خودتان به یک مزاحم سایبری تبدیل نشوید زیرا این موضوع نیز هیچ اتفاق مثبتی ایجاد نکرده و وضعیت را بدتر می‌کند.

وی ادامه داد: به کودکان نیز آموزش دهید در مواجه با مزاحمان سایبری از یک بزرگتر کمک گرفته و پیام‌ها را به او نشان دهند و یا موضوع را به پلیس فتا گزارش داده و از کارشناسان پلیس کمک بخواهند.

سرهنگ فرهودی به والدین گوشزد کرد: برای جلوگیری از مزاحمت اینترنتی بهتر است به فرزندان خود یاد بدهند اطلاعات شخصی مانند شناسه و رمز عبور خود را به هیچ کسی نگویند، با افراد غریبه ارتباط برقرار نکنند، پیام‌های نا‌آشنا را باز نکرده حذف کنند و در مورد ترس‌ها و موضوعات شخصی در فضای مجازی با کسی درد و دل نکنند.

به گفته این مقام انتظامی مسدود سازی شماره تماس‌ها و IDهای مزاحم یک راهکار خوب برای جلوگیری از ادامه مزاحمت‌هاست.

مجازات مزاحمت در فضای مجازی

نمونه شکواییه مزاحمت در فضای مجازیوی به مزاحمان اینترنتی هشدار داد: افرادی که در فضای مجازی برای کاربران ایجاد مزاحمت نمایند طبق قانون جرایم رایانه‌ای تحت پیگرد قرار گرفته و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول افزود : فحاشی، توهین، افترا، تهدید، تمسخر، ارسال پیام و تصاویر نامناسب انتشار شماره تماس افراد و یا اطلاعات کاری و خصوصی آنها در فضای مجازی یا در شبکه‌های اجتماعی و غیره از مصادیق مزاحمت اینترنتی است و برابر ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی در فضای مجازی برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

منبع: پلیس فتا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 + 17 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!