0

مشروح یازدهمین جلسه دادگاه فساد نفتی

دسته بندی ها : قوه قضاییه 27 آبان 1394 مدیر سایبرلا 409 بازدید

در یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی به مطالبی همچون کاهش ۱۰ میلیارد یورویی دارایی متهم، واریز ۲۰۰ میلیارد تومانی به سفارش بازپرس، تعویض دولت و دزد خطاب شدن زنجانی و خرید قشم‌ایر از سپاه در سال ۸۵ اشاره شد.

فارس : صبح امروز یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

کاهش پول بابک زنجانی از 22 میلیارد به 12 میلیارد یورو

بابک زنجانی در ادامه یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در خصوص شرکت گروه مهندسین متحد گفت: این شرکت نماینده سوئیفت در تهران نیست بلکه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه AEG لبنان است که کار بازاریابی را انجام می‌دهد.

وی افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند استفاده از نرم‌افزار سوئیفت را به مجوز بانک مرکزی منوط کند.

وی همچنین درخصوص نداشتن مجوز بانک مرکزی و کارت‌های اعتباری گفت: اگر بازپرس معتقد است که در بحث داشتن کارت‌های اعتباری نیازی به مجوز بانک مرکزی است قانون آن را ارائه دهد.

متهم نفتی در ادامه به ارزیابی ملک ایران زمینه اشاره کرد و گفت: وکلای شرکت نفت گفته‌اند علت کاهش ارزیابی قیمت ملک ایران‌زمین از یک هزار میلیارد و 760 میلیون به 690 میلیارد تومان تغییر تراکم شهرداری بوده که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی گفت: این ملک با تراکم قبلی شهرداری کارشناسی شده و حتی اگر ادعایی که وکلای نفت دارند درست باشد نباید یک هزار و 100 میلیارد تومان از قیمت ملک کم شود.

بابک زنجانی با اشاره به اینکه تا این لحظه 98 صفحه از دفاعیات خود را قرائت کرده، گفت: من به دلیل اینکه وقت دادگاه بیشتر از این گرفته نشود، دفاعیات خود را از 200 صفحه به 161 صفحه کاهش دادم.

وی ادامه داد: در پرونده عنوان شده که خانم (م.م) ادعا کرده پیامها به دستور من ساخته شده‌اند، خب مشخص است که من باید دستور می‌دادم و من هم تمامی دستوراتم را تائید می‌کنم و می‌گویم هیچ جعلی در کار نبوده است.

این متهم نفتی ادامه داد: همچنین در کیفرخواست تائید شده که وزارت نفت از مجموع بارهایی که ارسال کرده بود یک مورد که شامل 2 بارنامه بود را از شرکت HK به SCT ارائه داده است.

وی با بیان اینکه آقایان مدام می‌گویند پول‌های من غیر واقعی بوده، گفت: اگر پول‌هایی که واریز شده غیرواقعی باشد پس باید آن 660 میلیون یورویی که از سوی این بانک ارسال شده را هم غیرواقعی تلقی کنیم، ما وقتی تحریم شدیم دیگر نتوانستیم کاری انجام دهیم.

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود به پول‌های بلوکه‌شده اشاره کرد و افزود: از مبلغ 22 میلیارد یورویی که در جلسات قبلی دادگاه به آن اشاره کرده بودم متاسفانه بانکی که پول من در آن قرار دارد 12 میلیارد را تائید و 10 میلیارد را بخاطر ال‌سی‌ها و بدهی‌هایی که داشتم کسر کرده است.

وکیل بابک زنجانی: حکم توقیف اموال بانک مسکن و شرکت HK به زودی ابلاغ می‌شود

رسول کوهپایه‌زاده در حاشیه برگزاری یازدهمین جلسه دادگاه فساد نفتی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص حکم توقیف اموال بانک مسکن و شرکت HK که بابک زنجانی در جلسات گذشته از آن خبر داده بود، گفت: براساس اعلام وکلای خارجی متهم در خارج از کشور اقدامات قانونی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: حکم توقیف به بانک مسکن و شرکت HK در خارج از کشور ارسال شده و به زودی به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

ماجرای آشنایی زنجانی و آقای «پ»؛ واریز 200 میلیاردی به سفارش بازپرس/ سال 85 قشم‌ایر را از سپاه خریدم

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود در یازدهمین جلسه دادگاه گفت: در کیفرخواست مطرح شده که عملکرد شرکت SCT و بانک مالزی درست نبوده، این درحالی است که پیش از تحریم در حساب بانک مسکن پول بوده به طوریکه روی این حساب یک برگه مسدودی خطاب به بانک ملت صادر کرده بود.

وی افزود: اگر همان موقع دستور پرداخت می‌دادند و من هم کار را انجام می‌دادم آن وقت حرف شما صحیح بود.

وی در ادامه تصریح کرد: حساب‌هایی که شرکت HK اعلام کرده بود تا مبلغ یک و نیم میلیارد یورو به آن ها واریز شود برای واردات بود اما شرکت HK با استفاه از قانون بانکی اعلام کرد که SCT به عنوان کارگزار بانک مالزی این پول را دریافت و به من پرداخت کند.

متهم نفتی در پاسخ به این موضوع که گفته شده زنجانی از تحریم مجموعه‌هایش مطلع بوده گفت: این پول‌ها دیر کرده بود و همه ما هم داشتیم اقدامات ضد تحریمی انجام می‌دادیم و تلاش می‌کردیم که مشکل حل شود آن وقت امروز من را به دلیل همکاری کردن مجرم خطاب می‌کنند.

بابک زنجانی در خصوص ادعای دیگری که در کیفرخواست مطرح شده مبنی بر اینکه در جابه‌جایی ارز بدون مجوز از بانک مرکزی فعالیت کرده است گفت: من این مطلب را قبول ندارم چرا که من ارز یورو را در خارج از کشور می‌گرفتم و در همان جا به من ارز یورو می‌دادند ارز خارج از کشور به بانک مرکزی چه ربطی دارد؟ در داخل کشور هیچ کس حتی یک یورو هم به من نداده و حتی اگر پولی هم داشتم مطابق ماده 6 قانون مبادلات ارزی، بانک‌ها مجازند ارز غیر صادراتی و وجوه مربوط به اشخاص را خرید و فروش کنند.

زنجانی در بخش دیگری از دفاعیات خود گفت: گفته شده که من در سال‌های قبل آدم کوچکی بودم این درحالی است که من سال 85 هواپیمایی قشم ایر را از سپاه خریدم.

وی ادامه داد: این شرکت هواپیمایی در اختیار سپاه بود اما پس از اینکه هواپیمایش سقوط کرد و تعدادی از فرماندهان سپاه به شهادت رسیدند به این نتیجه رسیدند که آن‌را واگذار کنند و پس از آن بود که هواپیمایی قشم به من واگذار شد.

متهم نفتی تاکید کرد: من همان زمان بیش از 10 شرکت داشتم، آشنایی من با بازپرس پرونده به خیلی قبل ترها برمی‌گردد چرا که سال 87 یک اتفاقی بین ما افتاد که من 200 میلیارد تومان پول جابه‌جا کردم چرا که بازپرس گفته بود باید با پرداخت این پول حسابشان را ببندم.

زنجانی ادامه داد: در کیفرخواست من مطرح شده که کارمزدهایی که دریافت می‌کردم بسیار بالا بوده اما باید به شما بگویم که آیا گرفتن کارمزد 7 در 1000 زیاد است؟ صرافی‌ها 15 تا 20 درصد کارمزد می‌گیرند همچنین بانک ملت برای اینکه پول سازمان حج و زیارت را بدهد 16 درصد کارمزد از آن‌ها گرفته بود در حالی که من زیر 1 درصد کارمزد گرفته بودم و در بانک‌های عربستانی ریال عربستان را به سازمان حج و زیارت تحویل می‌دادم.

زنجانی تصریح کرد: حواله پول کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و اینگونه نیست که یک شبه بتوانیم این کار را انجام دهیم و این درحالی است که من روزانه 300 حواله به دنیا صادر می‌کنم بنابراین این گونه حرف زدن درباره من بی انصافی بزرگی است.

می‌خواهم قدرت خود را به شما نشان دهم/ دفتر کارم 2 برابر سالن دادگاه ابعادش بود

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: من یک فرد حقوقی هستم وقتی از من می‌پرسند سهامدار کنت بانک تاجیکستان یا بانک مالزی چه کسانی هستند قطعا من هم سهامداران را معرفی می‌کنم شما دوست داشتید بگویید بانک مالزی برای من است خوب من قبول دارم چون همه دنیا می‌دانستند که این بانک برای من است.

وی در خصوص ادعای مطرح شده در کیفرخواست مبنی بر اینکه بابک زنجانی تلاش داشته بانک خود را یک بانک معتبر معرفی کند من نمِ‌دانم از نظر بازپرس پرونده بانک معتبر چه بانکی است آیا بانکی که بیش از 10 کارگزار و 382 حساب کارگزاری در بانک‌های دنیا دارد می‌تواند نامعتبر باشد.

زنجانی درخصوص اینکه گفته شده بانک مالزی در منطقه لابوان چند اتاق بیشتر نداشته گفت: شما که دفتر من را دیده‌اید حداقل دو برابر سالن این دادگاه است یعنی من اینقدر بدبخت شده بودم که نتوانم برای بانکم در مالزی ساختمان تهیه کنم؟

متهم پرونده فساد نفتی همچنین در خصوص انجام عملیات بانکی از طریق سیستم ریموت در ایران گفت: یک بانک می‌تواند از هر جای دنیا فعالیت‌های خود را مدیریت کند و در واقع وظیفه همه بانک انجام خدمات الکترونیک است شما یک سند بیاورید که بی‌هویت بودن فعالیت‌های من را نشان دهد.

در این لحظه بابک زنجانی خطاب به قاضی گفت آیا خسته شده‌اید که قاضی گفت نه گویا شما خسته‌ایم بابک زنجانی گفت من می‌خواهم قدرت خود را به شما نشان دهم.

همین که دولت عوض شد من دزد شدم/ کاش به خاطر تحریم در خارج از کشور دستگیر می‌شدم

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات امروز خود در واکنش به این صحبت که گفته شده وجود 15 میلیارد یورو در منابع بانک ساخته ذهن بابک زنجانی است، گفت: مگر می‌شود چیزی را که ساخته ذهن است عملیاتی کرد؟ شما الان در ذهن خودتان یک ریال را مجسم کنید،آیا می‌توانید با آن چیزی بخرید؟

وی گفت: می‌گویند من نام شخص مجهولی را به نام شرکت یوروسِف ساخته‌ام و گفته‌ام از این شخص 8 میلیارد و 270 میلیون یورو وام گرفته‌ام، در حالی که این شرکت یک شرکت قانونی در اوکراین است که سابقه فعالیت 20 ساله دارد. در واقع این شرکت یک مؤسسه خیریه است که آقای ر.ب مدیریت آن را برعهده دارد.

متهم نفتی ادامه داد: مدام می‌گویند چرا بعد از تحریم اتفاقی نیفتاد، آخر من چکاره بودم؟ مگر من وزیر خارجه بودم که بتوانم کاری انجام بدهم؟

این متهم نفتی گفت: عنوان کرده‌اند که من برای پرداخت پول به پیمانکاران در مقابل دستور پرداخت‌های شرکت اچ‌کی مقاومت می‌کردم. باید بگویم این شرکت حساب خود را در خردادماه 91 افتتاح و پولها را طی 5 تا 6 ماه پرداخت کرد.

بابک زنجانی با بیان اینکه نمی توان 1.5 میلیارد یورو را یکجا پرداخت کرد، گفت: آن زمان یک ماه به تحریم مانده بود و 5 دی‌ماه بانک مالزی تحریم شد، چگونه می‌شود من 6 ماه مقاومت کرده باشم و در مقابل، آقایان همچنان پول واریز کنند؟

وی گفت: کاش همان موقع در خارج از کشور به خاطر تحریم ها دستگیر شده بودم که اگر این اتفاق می‌افتاد امروز می‌گفتند زنجانی آدم خوبی است، اما حالا آدم بده قصه من شده‌ام. من اگر آدم بدی بودم، آقایان 15 خرداد سال 92 با من قرارداد امضا نمی‌کردند، اما متأسفانه همین که دولت تغییر کرد من هم دزد شدم.

جزئیات قرارداد سه‌جانبه بابک زنجانی با شهرداری تهران و قرارگاه خاتم

بابک زنجانی در ادامه دفاعیات خود با اشاره به همکاری با شهرداری تهران، گفت: همزمان با ایامی که پل صدر را می‌ساختیم قرارداد سه‌جانبه‌ای بین من و قرارگاه خاتم و شهرداری به امضا رسید.

وی افزود: قرار بر این بود که من سرمایه‌گذاری کنم، قرارگاه خاتم کار ساخت و ساز را انجام دهد و شهرداری هم سر پروژه باشد. بر همین اساس هم شهرداری قول داد تا پول‌هایی را که من پرداخت می‌کنم پس از یک یا دو سال به من بازگرداند.

متهم نفتی در ادامه با بیان اینکه پس از پرداخت 300 تا 400 میلیارد تومان به شهرداری صورت وضعیت دادیم گفت: آنها در زمانی که باید پول را پرداخت می‌کردند گفتند پول نداریم و به جای آن تراکم یا ملک می‌دهیم.

زنجانی با اشاره به اینکه قرارداد منعقد شده با شهرداری حدود 900 میلیون یورو بود، گفت: این رقم حدود 7 تا 8 هزار میلیارد تومان می‌شد.

وی ادامه داد: قرار بر این شد که من به شهرداری ضمانت‌نامه بدهم و به همان اندازه ملک بگیرم به خاطر همین هم به مؤسسه توسعه رفتم و گفتم نسبت به پول‌هایی که در حسابم است ضمانت‌نامه صادر کنم و آن را به شهرداری دادم.

این متهم نفتی با بیان اینکه یک روز بعد از این اتفاق دوستان نظارتی گفتند مؤسسه توسعه با مشکلات بسیاری مواجه است، گفت: آنها گفته بودند که این مؤسسه حتی بیمه‌اش هم دچار مشکل است و حتی حدود 800 میلیارد تومان به غیر از بدهی که به اشخاص داشته به بانک مرکزی بدهکار بوده است.

وی ادامه داد: به همین خاطر به من گفتند شاید مؤسسه توسعه قادر نباشد مبلغ ضمانت‌نامه را پس از یک یا دو سال بپردازد به همین خاطر هم پس از مراجعه به شهرداری ضمانت‌نامه را پس گرفتم و آن را برای ابطال به مؤسسه توسعه بردم.

متهم فساد نفتی تأکید کرد: در کیفرخواست صادره از قول آقای ص ادعا شده که دریافت وام از بانک HSBC به مبلغ 8 میلیارد و 270 میلیون یورو درست نیست چرا که بابک زنجانی احتمال داده با استعلام از این بانک معروف موضوع مشخص شود، شرکتی به نام یوروسف را مطرح کرده تا نتوانند استعلام بگیرند.

بابک زنجانی با بیان اینکه من نباید به کارمندان سورینت در خصوص مسائل بانک مرکزی توضیح می‌دادم گفت: من نمی‌دانستم قرار است روزی در قوه قضاییه حاضر شوم و راجع به این مسائل توضیح دهم به همین خاطر هم نیازی نمی‌دیدم در خصوص چگونگی دریافت این وام به کارمندان توضیح دهم.

متهم نفتی با بیان اینکه شرکت یوروسف یک شرکت سرمایه‌گذاری با مدیریت آقای ر. ب است، گفت: این فرد توسط آقای ب به من معرفی شد و مدعی بود که قادر است کار فارکس حرفه‌ای انجام دهد و به همین خاطر من برای او حسابی را باز کردم تا ازطریق بانک مرکزی عملیات فارکس را انجام دهد.

وی گفت: به همین خاطر هم به کارمندانم گفتم یک قرارداد بین‌المللی تهیه کنم، آقای ب دو عملیات فارکس انجام دادند که از شانس ما 300 هزار یورو ضرر کرد به همین خاطر پس از اعلام وی حسابش را بستیم.

مبلغ 8 میلیارد و 270 میلیون یورو را به خاطر کار فارکس از HSBC دریافت کردیم

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد نفتی و پس از دفاعیات متهم نماینده دادستان خطاب به بابک زنجانی گفت: آیا در حال حاضر مبلغ 8270 میلیون یورو در حساب شما وجود دارد؟ که زنجانی در پاسخ گفت شما ظاهراً به صحبت‌های  من دقت نکردید من گفتم 8270 میلیون یورو را از HSBC به خاطر کار فارکس دریافت کرد و به حساب ب واریز شده بنابراین این مبلغ به عنوان یوروسف نبود و به عنوان عملیات فارکس از HSBC دریافت کردیم.

در این لحظه کارشناس بانک مرکزی با اجازه از قاضی خواست تا از طریق پاورپوینت توضیحاتی را در خصوص دریافت وام از HSBC ارائه دهد.

کارشناس بانک مرکزی در این توضیحات اظهار داشت: یکی از نکات جالب در مورد مبالغ این پرونده این است که برای مثال در سال 2014 میلادی بودجه کشور تاجیکستان یک میلیارد و 923 میلیون یورو و در سال 2013 بودجه کشور افغانستان 2 میلیارد و 122 میلیون و مالزی 59 میلیارد یورو بوده است.

در این لحظه زنجانی در واکنش به این صحبت کارشناس بانک مرکزی گفت: مگر شرکت HK به اندازه تاجیکستان است که 1.5 میلیارد یورو مطالبه می‌کند که کارشناس در پاسخ گفت این یک مقایسه است.

کارشناس بانک مرکزی ادامه داد: آقای زنجانی مدعی است که HSBC متعلق به انگلیس نیست در حالی که اگر یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهیم متوجه می‌شوید که این شرکت متعلق به بریتانیا است.

وی ادامه داد: یوروسف یک مؤسسه فرانسوی غیرانتفاعی است که اساس فعالیتش را کارهای آموزشی و اجتماعی شکل می‌دهد و ریاست این مؤسسه نیز بر عهده خانمی به نام ویوان تیس است.

پس از توضیحات کارشناس بانک مرکزی از طریق پاورپوینت قاضی ختم رسیدگی جلسه یازدهم را اعلام کرد و قرار شد جلسه بعدی روز شنبه 30 آبان ماه برگزار شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!