0

مسئول گزینش قلابی شبکه‌های اجتماعی با 170 قربانی دستگیر شد

رئیس پلیس فتای کردستان گفت: فردی که خود را مسئول گزینش ارگان‌های دولتی در شبکه‌های اجتماعی معرفی کرده بود‌، دستگیر و تا‌کنون 170 قربانی و بزه دیده شناسایی گردیده‌اند.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا، سرهنگ فرامرز شاکری اظهار کرد: در پی ارجاع سه فقره پرونده به صورت جداگانه و در بازه‌های زمانی متفاوت با موضوع کلاهبرداری مرتبط با رایانه در فضای مجازی از سوی قاضی ویژه رسیدگی به جرائم سایبری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سنندج، از شکات، تحقیق، متفقاً اظهار کردند: مدتی قبل از طریق فضای مجازی و شبکه اجتماعی تلگرام با فردی ناشناس‌ که خود را شخصی با نفوذ و مسئول جذب‌ و استخدام ‌در یکی از نهادهای دولتی‌ و متخصص در زمینه کاریابی معرفی نموده بود‌، آشنا‌ گردیده‌اند و بدواً متهم از شکات‌ پرونده جهت‌ پیگیری امور استخدامی مبالغ متفاوتی وجه نقد و کپی تمام مدارک شناسایی هویتی‌(‌شناسنامه‌، کارت ملی و‌…‌) را از آنها اخذ نموده بود‌. متعاقباً‌ که با وی تماس‌ گرفته می‌شود تا میزان پیشرفت و پیگیری امور استخدامی را از وی جویا شوند پاسخگوی‌ تماس‌های‌ شکات نبوده است‌. لذا با توجه به اینکه متهم از شیوه و شگرد یکسانی جهت به دام انداختن طعمه‌های خود استفاده نموده‌ بود‌، بلافاصله مراتب به صورت ویژه در دستور کار مامورین اداره مبارزه با جرایم سایبری این پلیس قرار گرفت .

وی افزود: با استفاده از‌ شگردهای خاص پلیسی و انجام کار اطلاعاتی توسط مامورین‌ اداره مبارزه با جرائم سایبری‌ فردی با هویت معلوم‌ شناسایی‌ که نامبرده‌ از طریق نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی‌، اقدام به دام انداختن دختران جوان و جویای کار می‌نمود‌، پس از هماهنگی با قاضی ویژه رسیدگی به جرایم سایبری دادسرای عمومی و انقلاب سنندج‌، متهم جلب و کلیه سامانه‌های‌ رایانه‌ای وی  ضبط و توقیف‌ و جهت بررسی‌های اولیه پلیسی و استخراج داده‌های مجرمانه تحویل اداره فنی‌و بررسی ادله دیجیتال پلیس فتا گردید و همچنین چندین سری مدارک هویتی قربانان و کارت‌های بانکی متعدد‌ کشف و ضبط گردید.

رئیس پلیس فتا کردستان در ادامه با اشاره به تحقیق از متهم گفت: متهم ابتدا منکر قضیه بوده اما پس از مواجهه با دلایل‌، مدارک‌ و مستندات‌ و مواجهه با شکات پرونده‌ به بزه انتسابی اعتراف کرده و گفت با ساختن چندین اکانت در شبکه‌های اجتماعی  طعمه‌های خود را از بین کاربران خانم انتخاب‌ و‌ با‌ دادن وعده ‌استخدام ‌در ادارات دولتی‌ به سوژه‌های شناسایی شده و یا‌ ازدواج‌ با آنها‌ به انگیزه کسب منافع مالی و ضد اخلاقی‌ ارتباط ‌برقرار‌ و جهت جلب اعتماد بیشتر آنها، خود را ‌”‌مسئول جذب نیروی انسانی در سازمان‌های‌ دولتی‌” یا کارمند مجرد و جویای یافتن شخص مناسبی برای ازدواج “‌معرفی نموده ‌و اعتماد سوژه‌ها را نسبت به خود جلب و به عناوین مختلف از آنها کلاهبرداری می‌نمود‌.

وی ادامه داد: در نهایت با توجه به اعتراف و اقرار متهم به بزه انتسابی‌، پرونده متشکله به همراه‌، تعدادی از بزه‌دیده گان به شعبه رسیدگی کننده ارسال و با قرار وثیقه  000/000/000/ 5 ریالی  و به لحاظ عجز از تودیع وثیقه‌،‌ روانه زندان  گردید.

سرهنگ شاکردی در پایان‌ تاکید‌کرد: با توجه به هویت پنهان‌ در فضای مجازی شهروندان‌ از اعتماد به افراد با هر عنوانی خودداری کرده و به هیچ عنوان اطلاعات شخصی و خصوصی خورا در اختیار دیگران قرار ندهند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    14 + نوزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!