مراحل تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایت جرایم اینترنتی
مراحل تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایت شهروندان در ارتباط با جرایم سایبری و شبکههای اجتماعی به چه نحو است؟
جرایمی از قبیل برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی, کلاهبرداری رایانه ای و مزاحمت اینترنتی و تهدید و اخاذی اینترنتی بالاترین آمار وقوع جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.
برای مقابله با جرایم سایبری, قبل از هر کار باید به راهکارهای پیشگیرانه متوسل شد. برای این منظور کاربران فضای مجازی باید پیش از استفاده از فناوری های روز و شبکه های اجتماعی, ابتدا نسبت به کسب اطلاعات لازم در خصوص چگونگی استفاده بهینه و مطلوب از این فناوری ها اقدام کنند تا دچار مشکلات ناشی از کمبود آگاهی درفضای مجازی نشوند.
با تمام این اقدامات پیشگیرانه, همچنان احتمال وقوع جرم بر علیه شما وجود دارد. حال باید پرسید که در زمان وقوع جرم باید چه اقداماتی را انجام داد ؟
درباره فرایند تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایات جرایم در فضای مجازی
در گام نخست، افراد باید مستندات لازم در ارتباط با شکایت خود را (مانند پیامهای رد و بدل شده، عکسها و …) را گردآوری نموده تا در صورت لزوم به مرجع قضایی ارایه نمایند.
برای طرح شکایت باید با همراه داشتن مستندات به دادسرا یا مرجع قضایی جهت تشکیل پرونده و مطرح کردن شکایت مورد نظر مراجعه نمود.
دادسرای ناحیه 31 در شهر تهران, ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای و فضای مجازی است و شهروندان تهرانی برای طرح شکایت کیفری خود می توانند به این دادسرا مراجعه نمایند.
پس از مراجعه شهروندان و ثبت شکواییه در دادسرا, پرونده از مرجع قضایی به پلیس فتا ارجاع میشود و کارشناسان پلیس در این زمینه اقدامهای لازم را به عمل میآورند.
پس از انجام تحقیات از سوی پلیس فتا و شناسایی متهم یا متهمین پرونده و اخذ اظهارات طرفین دعوا و گردآوری مستندات, پرونده جهت ادامه پیگیری به دادسرا ارجاع می گردد.
نظرات کاربران