0

مراحل تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایت جرایم اینترنتی

حقوق فضای مجازی, حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات

مراحل تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایت شهروندان در ارتباط با جرایم سایبری و شبکه‌های اجتماعی به چه نحو است؟

جرایمی از قبیل برداشت اینترنتی غیر مجاز از حساب بانکی, کلاهبرداری رایانه ای و مزاحمت اینترنتی و تهدید و اخاذی اینترنتی بالاترین آمار وقوع جرایم فضای مجازی را به خود اختصاص داده است.

برای مقابله با جرایم سایبری, قبل از هر کار باید به راهکارهای پیشگیرانه متوسل شد. برای این منظور کاربران فضای مجازی باید پیش از استفاده از فناوری های روز و شبکه های اجتماعی, ابتدا نسبت به کسب اطلاعات لازم در خصوص چگونگی استفاده بهینه و مطلوب از این فناوری ها اقدام کنند تا دچار مشکلات ناشی از کمبود آگاهی درفضای مجازی نشوند.

با تمام این اقدامات پیشگیرانه, همچنان احتمال وقوع جرم بر علیه شما وجود دارد. حال باید پرسید که در زمان وقوع جرم باید چه اقداماتی را انجام داد ؟

درباره فرایند تشکیل پرونده و رسیدگی به شکایات جرایم در فضای مجازی

در گام نخست، افراد باید مستندات لازم در ارتباط با شکایت خود را (مانند پیام‌های رد و بدل شده، عکس‌ها و …) را گردآوری نموده تا در صورت لزوم به مرجع قضایی ارایه نمایند.

برای طرح شکایت باید با همراه داشتن مستندات به دادسرا یا مرجع قضایی جهت تشکیل پرونده و مطرح کردن شکایت مورد نظر مراجعه نمود.

دادسرای ناحیه 31 در شهر تهران, ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای و فضای مجازی است و شهروندان تهرانی برای طرح شکایت کیفری خود می توانند به این دادسرا مراجعه نمایند.

پس از مراجعه شهروندان و ثبت شکواییه در دادسرا, پرونده از مرجع قضایی به پلیس فتا ارجاع می‌شود و کارشناسان پلیس در این زمینه اقدام‌های لازم را به عمل می‌آورند.

پس از انجام تحقیات از سوی پلیس فتا و شناسایی متهم یا متهمین پرونده و اخذ اظهارات طرفین دعوا و گردآوری مستندات, پرونده جهت ادامه پیگیری به دادسرا ارجاع می گردد.

آدرس و شماره تلفن پلیس فتا - سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!