0

مراحل قضایی صدور رای در دادگاه

دادگاه انقلاب اسلامی, قاضی, دادرس, بازپرس و دادیار دادسرا, قوه قضاییه

در قانون آیین دادرسی کیفری ضوابط و قواعد مشخصی در خصوص نحوه صدور رای در دادگاه و نیز اقدامات قابل انجام پس از صدور رای  وضع شده است که بتواند به بهترین شکل حقوق مردم را حفظ کند.

برای انجام مراحل قضایی از ابتدا تا انتهای آن، باید قوانین و اصولی باشد که بتوان در آن مسیر حرکت کرد تا دچار هرج و مرج نشد.

پرونده های شکایت کیفری پس از طی مراحل اولیه دادسرا و انجام تحقیقات از سوی ضابطین قضائی, صدور قرار به یکی از شعب دادسرا ارجاع داده می شوند.

پس از صدور قرار در دادسرا, پرونده جهت صدور رای به شعب دادگاه کیفری ارسال خواهد شد.

رای دادگاه باید دارای ویژگی هایی باشد که در قانون آیین دادرسی کیفری بطور کامل به آن اشاره شده است. مثلا رأی دادگاه باید مستدل, موجه و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن صادر شده است.

آیین دادرسی کیفری مجموعه مقررات و قواعدی است که برای کشف جرم، تعقیب متهم، تحقیقات مقدماتی، میانجیگری، صلح میان طرفین، نحوه رسیدگی، صدور رأی، طرق اعتراض به آراء، اجرای آراء، تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضائی و ضابطان دادگستری و رعایت حقوق متهم، بزه دیده و جامعه وضع می‌شود.

در خصوص نحوه صدور رای و نیز اقدامات قابل انجام پس از صدور رای آیین دادرسی کیفری، قوانین مشخصی وضع شده است که بتواند به بهترین شکل حقوق مردم را حفظ کند.

روند تشکیل و پیگیری پرونده جرایم سایبری, سایبرلا

مفاد دادنامه

اگر رأی دادگاه قابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام باشد و دادگاه آن را غیرقابل واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام اعلام کند، این امر، مانع واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی نیست.

هر گاه رأی بر برائت، منع یا موقوفی تعقیب یا تعلیق اجرای مجازات صادر شود و متهم در بازداشت باشد، بلافاصله به دستور دادگاه آزاد می‌شود.

مسئولیت کیفری, جرم و مجازات, مجرم و متهم, دادسرا و دادگاه کیفریهر گاه متهم با صدور قرار تأمین در بازداشت باشد و به موجب حکم غیرقطعی به حبس، شلاق تعزیری یا جزای نقدی محکوم شود، مقام قضایی که پرونده تحت نظر او است باید با احتساب ایام بازداشت قبلی، مراتب را به زندان اعلام کند تا وی بیش از میزان محکومیت در زندان نماند.

رأی دادگاه باید حداکثر ظرف سه روز از تاریخ انشا, پاک‌نویس یا تایپ شود. این رأی که دادنامه خوانده می‌شود، با نام خداوند شروع و موارد زیر در آن درج می‌شود و به امضای دادرس یا دادرسان می‌رسد و به مهر شعبه ممهور می‌شود:

این موارد عبارت از شماره پرونده، شماره و تاریخ دادنامه و تاریخ صدور رأی؛ مشخصات دادگاه و قاضی یا قضات صادرکننده رأی و سمت آنها؛ مشخصات طرفین دعوی و وکلای آنان و نیز گردش کار و متن کامل رأی است.

تخلف از صدور رای در مهلت مقرر

تخلف از صدور رأی در مهلت مقرر موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است. باید دانست که دادگاه باید در رأی، حضوری یا غیابی بودن و قابلیت واخواهی، تجدیدنظر یا فرجام و مهلت و مرجع آن را قید کند.

 

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!