0

مقامات اجرایی هیچ بهانه‌ای برای اجرای آرای دیوان عدالت اداری ندارند

دسته بندی ها : دیوان عدالت اداری 26 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 467 بازدید

رئیس سابق دیوان عدالت اداری گفت: برخی مدیران بهانه می‌آوردند که بعضی قوانین قابلیت اجرا ندارد. در قانون جدید دیوان برای اینگونه مشکلات راهکارهایی پیش‌بینی شده است و دیگر برای اجرای آرای دیوان عدالت هیچ بهانه‌ای وجود ندارد.

فارس: حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در مراسم تودیع از سمت ریاست دیوان عدالت اداری اظهار داشت: آنچه که امروز به عنوان یک موفقیت در دیوان عدالت اداری شاهد آن هستیم، حاصل تلاش همکاران و قضات این مجموعه است.

وی افزود: زمانی که من به دیوان عدالت اداری آمدم، آمار سالانه ما زیر 80 هزار پرونده بود و قضات ما 109 نفر بودند و شعب ما هم یک مرحله‌ای بود.

منتظری ادامه داد: اکنون که از دیوان می‌روم، تعداد قضات به 95 نفر کاهش پیدا کرده است، آمار ما سال گذشته بالای 120 هزار پرونده بود؛ البته سال گذشته مختومه‌ها و خروجی‌مان نسبت به داده‌ها افزایش داشت، حتی امسال من از قضات تقاضا کردم که از تعطیلات خود استفاده کرده و به پرونده‌ها رسیدگی کنند.

منتظری در ادامه تصریح کرد: دیوان عدالت اداری در ابتدا مشکلات زیادی داشت و با ایجاد یک قانون جامع برطرف شد؛ البته طی مراحلی، قانون جدید دیوان عدالت اداری که بخشی از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشت، در سال 92 اجرا و ابلاغ شد.

رئیس سابق دیوان عدالت اداری گفت:‌ من در آخرین نامه‌ای که به رئیس قوه قضائیه دادم، گزارشی از اجرای قانون را به ایشان ارائه کردم و گفتم که چند مورد قانون نیازمند اصلاح است.

وی یکی دیگر از اقدامات مناسب در دیوان عدالت اداری را احداث دفاتر استانی عنوان کرد و گفت: من به چشم می‌دیدم مردمی را که در تابستان و زمستان زیر برف و باران به ساختمان دیوان عدالت در تهران می‌آمدند، اما با احداث دفاتر استانی، بخش عمده‌ای از نیاز مردم به حضور در تهران کاهش پیدا کرد.

وی یکی دیگر از اقدامات دیوان عدالت اداری در زمان حضور خود را سالم‌سازی محیط کار عنوان کرد و گفت: قبلاً در سالن‌ها و راهروهای دیوان، دلالی و داد و ستد صورت می‌گرفت اما الان به جرأت می‌توانم بگویم که امروز هیچ‌کس جرأت دلالی ندارد.

دادستان کل کشور در ادامه، به تعامل در دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: البته این موضوع به معنای معامله نیست، ما پرونده‌هایی را داشتیم که مقامات اجرایی سعی می‌کردند در بخش اجرای احکام استنکاف کنند و ما مجبور بودیم از ابزار قانونی انفصال از خدمت استفاده کنیم.

منتظری تصریح کرد: البته استفاده از این ابزار قانونی، بیشتر از 5 مورد نبود و زمانی که مقامات اجرایی این موضوع را می‌فهمیدند، قانون را اجرا می‌کردند.

وی افزود: مدیران اجرایی کشور بدانند که آرای دیوان عدالت اداری لازم‌الاجراست و عدم اجرای آنها موجب انفصال از خدمت می‌شود، البته برخی از مدیران بهانه می‌آوردند که برخی از قوانین قابلیت اجرا ندارد که امروز قانون جدید دیوان عدالت اداری برای اینگونه مشکلات هم راهکارهایی را پیش‌بینی کرده است.

رئیس سابق دیوان عدالت اداری تأکید کرد: بنابراین این مقامات اجرایی کشور هیچ بهانه‌ای برای اجرای آرای دیوان عدالت اداری ندارند.

وی با بیان اینکه ما باید به دولت کمک کنیم تا وظایف و اهداف خود را به درستی انجام دهد، گفت: در تمام پرونده‌هایی که در دیوان عدالت تشکیل می‌شود، یک طرف مردم و یک طرف دولت قرار دارد.

وی برنامه‌ریزی در کار را مهمترین اقدام خود دانست و گفت: من زمانی که در دیوان عدالت اداری بودم، با برنامه‌ریزی کارهایم را پیش می‌بردم و حتی برنامه‌ریزی کرده بودم که برای سال جاری بحث آموزش قضات و کارمندان را با توجه به شرایط ساختمانی جدیدی که برایمان به وجود آمده، دنبال کنم که فرصت نشد، به همین جهت از حجت الاسلام بهرامی رئیس جدید دیوان عدالت اداری می‌خواهم که این موضوع را دنبال کند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 − سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!