0

مجازات اشاعه فحشا در فضای مجازی چیست ؟

فساد و فحشا در فضای مجازی, اخلاق مجازی

به استناد ماده ۷۴۲ قانون مجازات اسلامی (فصل چهارم قانون جرایم رایانه ای) هر گونه انتشار, توزیع, معامله و نگهداری محتویات مستهجن به قصد تجارت یا افساد جرم است و مرتکبان این اعمال، به مجازات مقرر در قانون محکوم می شوند.

این مجازات، با توجه به شرایط و نحوه وقوع جرم، شامل ۹۱ روز تا ۲ سال زندان و جزای نقدی است. قانون جرایم رایانه ای میان «محتویات مبتذل» و «محتویات مستهجن»، تفاوت قائل شده و برای هرکدام تعریفی مستقل ارائه کرده است.

طبق تبصره یک ماده ۷۴۲ «محتویات و آثار مبتذل، به آثاری اطلاق می گردد که دارای صحنه و صور قبیحه باشند.» افرادی که مرتکب جرم انتشار «محتویات مبتذل» شوند، حسب مورد، دست کم به یکی از مجازات های مذکور در قانون – جزای نقدی یا حبس – محکوم خواهند شد.

«محتویات مستهجن»، طبق تعریفی که تبصره ۴ ماده ۷۴۲ ارائه داده، عبارت است از: «تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی … که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش و عمل جنسی انسان است».

بر اساس تبصره ۳ ماده ۷۴۲ «چنانچه مرتکب، اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا به طور سازمان یافته مرتکب شود، چنانچه مفسد فی الارض شناخته نشود، به حداکثرِ هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد».

در صورتی که قاضی، جرم اشاعه دهنده فساد و فحشا از طریق انتشار «محتویات مستهجن» در محیط های مجازی را «افساد فی الارض» تشخیص دهد، مجرم به مجازات اعدام محکوم خواهدشد.

افزون بر این، بر اساس بند «الف» ماده ۷۴۳ در صورتی که فردی «به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آن ها را تحریک یا ترغیب یا تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد» به مجازات حبس از ۹۱ روز تا یک سال و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

به نظر می رسد، تهیه و عرضه انواع مختلف نرم افزارهای فیلترشکن، در برخی موارد، از مصادیق تسهیل شیوه دستیابی به «محتویات مستهجن» باشد.

همچنین، طبق ماده ۷۴۴ قانون جرایم رایانه ای : «هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می شود». طبق تبصره این ماده، «چنان چه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر، محکوم خواهدشد».

منبع: باشگاه خبرنگاران

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!