0

ماده ۱۶ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای

ماده 16 قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای

ماده ۱۶ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای ؛

 حقوق مذکور در ماده (1) در صورتی مورد حمایت این قانون خواهد بود که موضوع برای نخستین بار در ایران تولید و توزیع شده باشد.

متن کامل قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای اینجا کلیک کنید


درباره قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای:

 

قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای به مالکیت فکری و کپی رایت نرم افزار پرداخته است و مشتمل بر هفده ماده و یک تبصره است که در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهارم دی ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 1379.10.10 به تأیید شورای نگهبان رسید.

به موجب این قانون؛ حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری مادی و معنوی نرم افزار  رایانه ای متعلق به پدیدآورنده آن است. نحوه تدوین و ارایه داده ها در محیط قابل پردازش رایانه ای نیز مشمول احکام نرم افزار خواهد بود.

ماده ۱۰ قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای به مفهوم اختراع نرم افزار پرداخته است. در ماده 10 این قانون آمده است؛ در مورد نرم افزارهایی که پدید آورنده آن مدعی اختراع بودن آن است، کمیته‌ای به نام “‌کمیته حق اختراع” زیر نظر شورای عالی انفورماتیک تشکیل می‌شود. اعضای این کمیته مرکب از سه کارشناس ارشد نرم‌افزار به عنوان نمایندگان شورای عالی‌انفورماتیک، نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و یک کارشناس حقوقی به انتخاب شورای عالی انفورماتیک خواهد بود.

دعاوی مربوط به حقوق نرم افزارهای رایانه ای , حسب مورد (براساس محتوای پرونده) می تواند در دادگاه های عمومی حقوقی یا دادسرای ناحیه 31 تهران (دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه ای) یا دادسرای ناحیه ۱۹ یا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پلیس فتا به عنوان ضابط نهاد قضائی در پرونده های کیفری به تحقیق و بررسی ابعاد پرونده ها خواهد پرداخت.

موسسه توسعه حقوق فناوری اطلاعات و ارتباطات برهان و گروه وکلای این مجموعه, بصورت تخصصی در حوزه دعاوی و شکایات مربوط به مالکیت فکری و کپی رایت نرم افزارها (حقوق نرم افزارهای رایانه ای) اقدام به ارایه مشاوره حقوقی و وکالت می نمایند.

مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه مالکیت فکری و کپی رایت نرم افزار

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 9 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!