0

لغو بحث برانگیز مجوز تمام شرکت های IPTV در ایران

شاید اگر اراده ای واحد و منسجم در زمینه IPTV در بدنه تصمیم گیرنده سیاست های فناوری در کشور وجود داشت، خیلی زودتر از این شاهد راه اندازی و رشد این سرویس در ایران بودیم.

در حالی که صدا و سیما در اقدامی بی نظیر در سال ۱۳۹۴ اقدام به واگذاری مجوز (نمایندگی) IPTV در کشور کرده بود و پنج شرکت بزرگ موفق به دریافت این مجوز شده بودند، در روزهای آتی خبرهایی مبنی بر لغو این مجوز از سوی این سازمان برای همه شرکت ها در خبرگزاری ها منتشر شد.

ورود صدا و سیما به حوزه صدور مجوز IPTV با وجود اختلاف بیش از ده ساله با شرکت مخابرات ایران بر سر این موضوع شاید از ابتدا چندان معقول به نظر نمی رسید و می بایست ابتدا راه حلی برای توافق بر سر این سرویس کاربردی و قطعا پرطرفدار بر بستر شبکه اینترنت کشور در نظر گرفته می شد.

سازمان صدا و سیما البته مسیری را که خود به تنهایی شروع کرده بود را تا انتها نرفت و در کم تر از یک سال، از تصمیمی که در مورد واگذاری مجوز راه اندازی IPTV گرفته بود منصرف شد. عده ای از کارشناسان این حرکت را ناشی از تغییر رییس این سازمان و تصمیمات جدید گرفته شده در سطح مدیریتی می دانند.

اما لازم است کمی در مورد مجوزهای صادر شده صحبت کنیم. مجوزهایی که به نام نمایندگی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات IPTV به پنج شرکت ایرانسل، توسعه بهنگام غدیر، آسمان (وابسته به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام)، باران تلکام (متشکل از فناپ، آریا همراه، سام سرویس و مهندسی ایران برنا) و تراشه سبز  (متشکل از چند عرضه کننده خدمات اینترنتی) واگذار شده بود.

همان زمان، با وجود اختلافاتی که میان سازمان صدا و سیما و دولت به عنوان متولی اصلی اینترنت در کشور، قائم مقام وقت این سازمان در امور فناوری های نوین یعنی مهدی اخوان بهابادی گفته بود: این شرکت‌‌ها دیگر نیازی به اخذ مجوز از وزارت ارتباطات یا وزارت ارشاد را برای خدمات‌دهی ندارند.

به عقیده نگارنده، همین نقل قول کافی است تا اختلافی ده ساله مجددا سر باز کند و با ورود وزارت ارتباطات به موضوع، تکلیف متقاضیان ارائه خدمات IPTV دوباره در ابهام قرار گیرد. چنان چه چند روز بعد از نقل قول فوق، روزنامه ایران به نقل از محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشت: آنچه مربوط به پخش برنامه‌های تلویزیونی و محتواست به صدا و سیما بازمی‌گردد و این سازمان، تنها می‌تواند رگولاتور محتوای برنامه‌های تولید شده خود باشد به همین دلیل هم ارائه خدمات IPTV ،IP MEDIA و ویدئوی درخواستی  باید تنها با مجوز وزارت ارتباطات انجام شود؛ که دقیقا پاسخی به گفته های بهابادی بود.

پس از گذشت تقریبا یک سال از موضوعات و صحبت های بالا، صدا و سیما در اقدامی دور از انتظار اعلام کرد که تمامی مجوزهای صادره در حوزه IPTV (پنج شرکت) را لغو کرده است.

این در حالی است که در نمایشگاه تلکام امسال که در مهرماه برگزار شد، حضور این شرکت های ازائه دهنده خدمات، پر رنگ و جالب توجه بود. شرکت هایی که با میلیاردها تومان سرمایه به دنبال ارائه محتوا از این بستر نه چندان جدید اما محبوب به کاربران ایرانی هستند که با وجود این اختلافات در بدنه سیاست گذاران کلان کشور، فعلا نمی توان به آن امیدوار بود.

توجه کنید که میلیاردها تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی که می تواند فرصت های شغلی پرشماری را برای متخصصان و علاقه مندان این حوزه فراهم آورد، به دلیل لجاجت های بی مورد و یا از نگاه دیگر به دلیل اختلافات پیش بینی نشده، همچنان معلق و بلاتکلیف مانده است.

آن هم در زمانی که سرویس های متعدد IPTV در سراسر دنیا توانسته اند تجربیات خوبی را به مخاطبان منتقل کنند و تقریبا بازار بسیار بزرگی از رسانه های سنتی را در اختیار خود بگیرند. حال پرسش اصلی این است که آیا بدنه جدید تصمیم گیرنده سازمان صدا و سیما مخالف هرگونه رقیب تراشی در این حوزه است و یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قصد دارد تا مانع پیشروی صدا و سیما به حوزه های تحت اختیارش شود؟

امیدواریم مسئولان امر، متوجه دو معضل زمان از دست رفته و هزینه های جاری شرکت های ارائه دهنده خدمات IPTV در ایران باشند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!