0

برای جلوگیری از تدوین طرح‌های متفرقه در حوزه فضای مجازی نیاز به کمیسیون تخصصی داریم

دسته بندی ها : فضای مجازی, مجلس شورای اسلامی 18 آبان 1399 کارشناس سایبرلا 345 بازدید
حقوق اینترنت, حقوق فضای مجازی, سایبرلا

پنج ماه از شروع مجلس یازدهم می‌گذرد. نمایندگان این دوره برای ساماندهی و قانون گذاری در حوزه فضای مجازی به دنبال تهیه طرح‌‌های گوناگون هستند. تاکنون دو طرح «حمایت از توسعه و رقابت‌پذیری پلتفرم‌های ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» و «طرح حمایت از کاربران و خدمات فضای مجازی» تهیه و تدوین شده و طرح «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» که در مجلس دهم مسکوت ماند، دوباره به جریان افتاده است. تاکید نمایندگان و تهیه و تدوین طرح‌های گوناگون در حالی است که کارشناسان معتقد هستند این طرح‌ها از دقت کافی برخوردار نیستند و غیرکارشناسی هستند. حالا عضو کمیته ارتباطات مجلس معتقد است که تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی از تدوین طرح‌ها و مباحث متفرقه در این حوزه جلوگیری می‌کند. از منظر لطف‌الله سیاهکلی کمیسیون‌های موجود نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای و تخصصی به فضای مجازی بپردازند.

هرچند پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه« فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال» مطرح شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس رای نیاورد اما برخی از نمایندگان مجلس راه برون رفت از شرایط کنونی را تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی می‌دانند تا از این طریق مانع مطرح شدن طرح‌های متفرقه در حوزه فضای مجازی شوند.

رضا تقی‌پور، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معدن خرداد ماه گذشته اعلام کرده بود که آنها به دنبال تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی هستند. حال لطف‌الله سیاهکلی، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن نیز راه‌حل جلوگیری از تهیه طرح‌های متفرقه در حوزه فضای مجازی را تشکیل کمیسیون دائمی مجلس دانست.

او در این مورد گفت: «فضای مجازی بسیار گسترده است و همه امور را دربرمی‌گیرد. چون همه‌گیر است هر نماینده یا هر کمیسیونی می‌تواند یک طرح در این زمینه مطرح کند. در حال حاضر کمیسیون فرهنگی کمیسیون تخصصی این حوزه است. این کمیسیون باید همه طرح‌ها را جمع‌آوری کند و یک طرح واحد را به صحن علنی ارسال کند.»

سیاهکلی ادامه داد: «اما راه‌حل این است که کمیسیون دائمی فضای مجازی تشکیل دهیم. فضای مجازی بسیار گسترده است و می‌توان یک کمیسیون برای آن تشکیل داد. به این ترتیب از طرح‌ها و مباحث متفرقه جلوگیری می‌شود. وقتی کمیسیون تخصصی تشکیل شود، به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای به فضای مجازی نگاه می‌شود.»

به اعتقاد عضو کمیته ارتباطات و فناوری مجلس کمیسیون‌های موجود نمی‌توانند در حوزه فضای مجازی کار تخصصی و حرفه‌ای انجام دهند. او همچنین تاکید کرد: «در کمیته فناوری اطلاعات در حال تهیه طرحی برای تشکیل کمیسیون دائمی فضای مجازی هستیم. البته طرح تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس مطرح شد و رای نیاورد. من هم مخالف تشکیل کمیسیون ویژه بودم. چون باید در حوزه فضای مجازی کمیسیون دائمی تشکیل شود. این یک نقض در مجلس یازدهم است که چرا برای چنین موضوع مهمی کمیسیون تشکیل نمی‌شود.»

او همچنین افزود: «البته تشکیل کمیسیون جدید ساختار مجلس و تعداد اعضای کمیسیون‌ها را بهم می‌ریزد. به همین خاطر هیات رئیسه و نمایندگان نگران تشکیل چنین کمیسیونی هستند؛ اما ما تلاش خود را می‌کنیم.»

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!