0

قوه قضائیه در برنامه ششم توسعه سالی چند قاضی جذب می‌کند؟

دسته بندی ها : قوه قضاییه 1 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 674 بازدید

معاون منابع انسانی قوه قضائیه با اشاره به نیازمندی آیین دادرسی کیفری جدید به قاضی و کارمند بیشتر گفت: قوه قضائیه جذب سالانه ۱۰۰۰ قاضی و ۳ هزار کارمند در برنامه ششم توسعه را به دولت پیشنهاد داده است.

در سال 1327 برنامه‌ای تحت عنوان «برنامه هفت ساله عمرانی اول» در کشور تدوین و تصویب شد تا مصرف درآمدهای نفتی در مسیری درست هدایت شود. این برنامه‌ها تا برنامه هفت ساله عمرانی پنجم ادامه یافت و در هنگامه اجرای برنامه هفت ساله عمرانی ششم یعنی سال 1357 با انقلاب اسلامی ایران طومار این برنامه‌ها در نوردیده شد و بیشتر این‌گونه برنامه‌ها در رژیم طاغوت منحرف شده و به سبب اقتصاد دستوری و مدیریت متمرکز دولتی به اهداف تعیین شده دست پیدا نکرد.

پس از انقلاب نیز ملی شدن برخی صنایع و جنگ تحمیلی و مسائلی از این دست باعث شد تا برنامه‌ریزی و توسعه حدود یک دهه به جایگاه خود دست پیدا نکند.

در سال 1368 پس از پایان جنگ تحمیلی، ضرورت بازسازی اقتصاد کشور و بهبود وضع معیشتی مردم اولین برنامه پنج ساله توسعه آغاز شد و سال 1372 پایان یافت.

برنامه پنجساله دوم توسعه نیز از سال 1374 تا 1378، برنامه پنجساله سوم از سال 1379 تا 1383، برنامه پنجساله چهارم از سال 1384 تا 1388 در جریان بود و برنامه پنجم نیز از سال 1390 آغاز شده است و تا سال 1395 ادامه خواهد یافت.

بر اساس اصل 156 قانون اساسی قوه قضاییه وظیفه رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه، که قانون معین میکند، احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین بر عهده قوه قضائیه است.

بر اساس اصل 158 قانون اساسی نیز استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها و تغییر محل مأموریت و تعیین مشاغل و ترفیع آنان بر عهده رئیس قوه قضائیه است که به مدت 5 سال توسط رهبری منصوب می‌شود.

در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 9 قاضی وجود دارد/فعالیت بیش از 8 هزار قاضی در دستگاه قضا

این در حالیست که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس دستگاه قضا در در همایش سراسری قوه قضاییه با اشاره به وجود 8 یا 9 قاضی به ازای هر 100 هزار نفر در کشور گفت: این رقم در کشور آلمان 24 قاضی است. بر اساس آمار ارائه شده توسط رئیس دستگاه قضا با محاسبه‌ می‌توان گفت اکنون حدود 8 هزار و پانصد هزار قاضی در دستگاه قضا مشغول به کارند.

فزونی رسیدگی به برخی پرونده‌ها به بیش از 10 جلسه

در همین حال پیچیدگی‌های برخی پرونده‌های احاله شده به قوه قضائیه در حدی است که شمار جلسات دادگاه ‌آن‌ها از 10 جلسه فزونی می‌یابد. برای مثال دادگاه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی 16 جلسه به طول انجامید و پرونده فساد نفتی که هنوز در جریان است از 10 جلسه فزونی یافته است. برخی کارشناسان اعلام می‌کنند یک قاضی روزانه به شکل متوسط به 7 پرونده رسیدگی می‌کند.

در برنامه پنجم توسعه 3 هزار و 700 قاضی استخدام شدند

در برنامه پنجم توسعه قرار بر این بود که 4 هزار قاضی را در 5 سال استخدام کند یعنی سالانه حدود 800 نفر که به گفته معاون منابع انسانی قوه قضائیه تا  شهریور ماه امسال، 3 هزار و 700 قاضی جذب دستگاه قضا شدند.

در همین ارتباط گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا امینی، معاون منابع انسانی قوه قضائیه در خصوص جذب نیرو در قوه قضائیه در برنامه ششم توسعه و پیشنهادات این قوه به دولت و مجلس انجام دادیم.

پیشنهاد جذب سالانه 1000 قاضی و 3 هزار کارمند در برنامه ششم توسعه

معاون منابع انسانی قوه قضائیه تصریح کرد: جذب سالانه یک هزار قاضی و 3 هزار کارمند پیشنهاد قوه قضائیه برای برنامه ششم توسعه بوده است ولی اینکه در نهایت چه رقمی مورد نظر دولت و مجلس قرار گیرد، باید منتظر ماند.

وی افزود: اجرای آئین دادرسی کیفری جدید حقیقتاً نیاز به نیروهای بیشتر در کادر اداری و قضایی دارد و وضعیت فعلی برای اقدامات مورد نظر این قانون پاسخگو نیست.

حجت‌الاسلام امینی خاطرنشان کرد: دوستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هم این نیاز دستگاه قضا را تصدیق می‌کنند ولی در نهایت باید منتظر ماند و امیدواریم این درخواست قوه قضائیه در برنامه ششم توسعه تأمین شود.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!