0

وضع قانون جدید اتحادیه اروپا, اپ استور و گوگل پلی باید همه چیز را شفاف کنند

دسته بندی ها : فروشگاه اینترنتی, قوانین و مقررات 29 تیر 1399 کارشناس سایبرلا 803 بازدید
گوگل پلی - google play - سایبرلا

اتحادیه اروپا مجموعه قوانین جدیدی برای فعالیت اپ استور و گوگل پلی در منطقه وضع کرده که پلتفرم‌های گوگل و اپل را مجبور می‌کند در رابطه با دسترسی به داده‌ها، علت حذف برخی اپلیکیشن‌ها، رتبه‌بندی‌ها و بسیاری موارد دیگر شفاف‌سازی داشته باشند.

خواه یا ناخواه اپلیکیشن‌ها شالوده اصلی تجربه کاربری گوشی‌های هوشمند را شکل می‌دهند، و پلتفرم‌های دانلود درگاه اصلی دسترسی به آنها هستند. اما اخیرا این فروشگاه‌ها به خاطر موارد مهم و زیادی از جمله شرایط ناعادلانه تقسیم درآمد، انحصاری‌طلبی‌ها و تصمیمات غیرمنطقی به خصوص در زمینه حذف برخی اپلیکیشن‌ها مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. به همین ترتیب اتحادیه اروپا قوانینی تازه وضع کرده که در راستای حمایت بیشتر از توسعه دهندگان و برقراری تعادلی بهتر تلاش می‌کند.

یکی از مشهورترین اقدامات این دست از فروشگاه‌ها، حذف ناگهانی برخی اپلیکیشن‌هاست. اپل معمولا به بهانه تغییر قوانین دست به چنین کارهایی می‌زند، و گوگل هم به خاطر حذف تصادفی برنامه‌ها شهرت پیدا کرده.

حال این قوانین جدید وضع شده از سوی اتحادیه اروپا، اپل و گوگل را مجبور می‌کند تا حداقل ۳۰ روز قبل از حذف یک اپلیکیشن، علت و چرایی این اتفاق را به توسعه دهندگان و ناشران به وضوح توضیح دهد. چنین اتفاقی در حقیقت به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد فرصت کافی برای رفع مشکل مورد نظر فروشگاه را داشته باشند یا بتوانند خودشان را با قوانین تازه همراه کنند، یا حتی متوجه شوند آیا قرار است اپلیکیشن آنها به اشتباه حذف شود یا خیر.

این قوانین جدید همچنین شفاف‌سازی خیلی بیشتری از فروشگاه‌ها می‌طلبد؛ به این ترتیب که گوگل و اپل ملزم خواهند بود رتبه‌بندی‌ها و نحوه دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در پلتفرم خود را به صورت واضح توضیح دهند. بدون شک در این مورد گوگل که از الگوریتم‌های اتوماتیک و اختصاصی خودش استفاده می‌کند، به دردسر بزرگی خواهد افتاد.

علاوه بر این تمام مالکان فروشگاه‌ها موظف خواهند بود تا در صورت تغییر در قوانین و شرایط استفاده، جزئیات آنها را تا ۱۵ روز قبل از اعمال به زبان‌هایی قابل فهم و شیوا به اطلاع تمام مشارکت کنندگان برسانند.

قوانین جدید اتحادیه اروپا به وضوح فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایلی را هدف قرار داده، طوری که استورهای مرتبط با کنسول گیمینگ مانند فروشگاه پلی استیشن اروپا و یا سرویس‌های اشتراکی مانند اپل آرکید را فاکتور گرفته است. از همه مهمتر باید این موضوع را مد نظر داشت که این قوانین فقط منطقه اروپا را شامل می‌شود، بنابراین اپل و گوگل می‌توانند رفتار فعلی خود را در سایر مناطق جهان ادامه دهند.

منبع: دیجیاتو

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!