0

قمار بازی آنلاین، ترمز بریده است/ گناه آنلاین

وقتی عده‌ای خسته از کار روزانه‌، در هیاهوی عصرگاهی پایتخت، در این ترافیک مسخ‌کننده، هول‌ می‌زنند که خریدی کنند و زودتر به خانه برسند، کنار بخاری لم بدهند، تلویزیونی ببینند، اناری دان کنند و ازگیل و خرمالویی به دندان بکشند، عده‌ای دیگر در تاریکی زودهنگام شهر سر از کلوپ‌هایی مخفی درمی‌آورند که مسعود نشانی‌شان را در ولنجک و ستارخان می‌دهد.

به گزارش جام جم، مسعود یک پوکرباز حرفه‌ای است، اما نه در این قمارخانه‌های فیزیکی و مخوف که با ورق وقتی در جمع خانواده و دوستان است یا وقتی با گوشی همراهش غرق در فضای مجازی است.

تگزاس هولدم، اوماها، پوکر پنج کارتی، رَز، پوکر چینی، آناناس دیوانه، شانس و بلوف همه روی هم می‌شود پوکر، این بازی با ورق و معروف‌ترین بازی قمارخانه‌های جهان.

مشتاقان ایرانی قمار، سال‌ها پیش مشتری «پوکراستار» بودند؛ سایتی کانادایی که تراز اول‌های پوکر جهان در آن قمار می‌کردند، حتی مسعود یادش هست هفت هشت سال قبل محمدرضا نامی از ایران در یک تورنمنت یک هفته‌ای این سایت، شانس پشت شانس آورد و 15 ‌میلیارد تومان برنده شد و بار خودش را بست، اما حالا این سایت‌های قمار نه از کانادا‌، آمریکا و روسیه هدایت می‌شوند و نه نیاز به مسترکارت و ویزا‌کارت و حساب وب‌ مانی دارند، بلکه با درگاه‌های بانکی خودمان، درگاه‌های وطنی، پول‌های قمار را جابه جا می‌کنند.

قاعده بازی

سایت‌های اینترنتی خانه قبلی قمار بازی‌های آنلاین است. امروز اگر در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی سرچ کنید و به آب وآتش بزنید، این سایت‌ها مسدود است مگر با فیلترشکن‌های آنچنانی، اما در تلگرام و اینستاگرام، دو خانه جدید این قمارخانه‌ها، راه باز است و شرط‌بندی آنلاین با اندکی صبوری شدنی است.

خطر کلاهبرداری

چه کسی می‌داند بازیکنانی که دور یک میز بازی نشسته‌اند، کیستند، واقعی‌اند، وجود خارجی دارند، قلابی‌اند یا اصلا یکی از گردانندگان سایت هستند.

در فضای مجازی، آن هم در قمارخانه‌ای آنلاین و بی‌نام و نشان، چشم به چشم اعتماد ندارد و عجیب بوی کلاهبرداری می‌آید.

کلاهبرداری هم تا به حال در این سایت‌ها زیاد شده، آنقدر زیاد که سرهنگ علی نیک‌نفس، سرپرست وقت معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در گفت‌وگوی چندی پیش خود با میزان شرح داد که مدیران برخی از این سایت‌ها پس از این‌که افراد برای دریافت کد کاربری مبالغی را پرداخت کردند، با بستن سایت و برداشت پول کلاهبرداری می‌کنند یا اگر سایت را مسدود نکنند، وضعیت را به گونه‌ای رقم می‌زنند که افراد مرتبط با خودشان در قرعه‌کشی‌ها و شرط‌بندی‌ها برنده شوند.

جانشین او، سرهنگ علیرضا آذردرخش نیز این اواخر دریادداشتی، نام گردانندگان این سایت‌ها را سارقان نامرئی گذاشت و با قلمی لطیف نوشت که اینها به جای رفتن در خیابان و سرقت و زورگیری و دست بردن به سلاح براحتی با یک کلیک و استفاده از یک لپ‌تاپ دست به سرقت‌های میلیونی و میلیاردی می‌زنند.

اینها بالاترین حد هشدار است که حتی مسعود که پوکربازی حرفه‌ای است، آن را تائید می‌کند. جوان‌ها شاید حرف‌های او را بهتر بفهمند؛ او که از یک نشانه ملموس حرف می‌زند: «در این سایت‌ها وقتی سیستم مطمئن می‌شود بازنده‌ای، بازی را آسان می‌گیرد تا چند دست برنده شوی، ولی وقتی پشت سر هم بردی و اعتبارت چند میلیون تومان شد، سایت بازی را آنچنان سخت می‌کند که شاید اصلا دیگر یک دست خوب هم نیاوری.»

مسعود می‌گوید، همین حرص برآمده از باخت‌های پی‌درپی است که قماربازهای آنلاین را حریص و حریص‌تر می‌کند و کلاهبرداران را فربه و فربه‌تر. او می‌گوید پوکر آدم را به هپروت می‌برد، انگار که شیطان در این بازی دست دارد.

چرا قماربازها ریسک می‌کنند؟

قمار، شرط‌بندی، لاتاری، بخت‌آزمایی، چه فرقی می‌کند کدام واژه را به کار ببری، وقتی برای بردن پول نبرد می‌کنی. قانون مجازات اسلامی می‌گوید قماربازی جرم است و قماربازها از یک ماه تا شش ماه حبس می‌شوند و تا 74 ضربه شلاق می‌خورند.

راه‌اندازان و گردانندگان بساط قماربازی هم به هر شکلی که باشد، طبق این قانون مجرم‌اند و طعم حبس و جزای نقدی را می‌چشند.

با این حال آنهایی که قمار می‌کنند از این مجازات‌های قانونی واهمه ندارند، شاید به قسر در رفتن از مهلکه امیدوارند و شاید دیده‌اند که مجرمان از چنگ قانون می‌گریزند، شاید هم به تعبیر محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، وقت آن رسیده تا دستی به سر و روی قانون کشیده شود.

او به جام‌جم توضیح می‌دهد که چون قماربازی در فضای مجازی پدیده‌ای جدید است، خلأیی قانونی برای مقابله با آن احساس می‌شود؛ قانونی که نه فقط حبس را تجویز کند، بلکه چون قماربازی، در زمره جرایم مالی است، مجازات‌های مالی اثرگذار برایش تعریف کند.

اما تشدید مجازات‌ها از نگاه عزیز نجف‌پور، دبیر سابق کارگروه اجتماعی ـ فرهنگی شورای عالی فضای مجازی و عضو فعلی پژوهشگاه فضای مجازی نمی‌تواند راهکاری قطعی برای کنترل قمارخانه‌های مجازی باشد.

کاربران این سایت‌ها از دید او قدرت زیادی دارند و فضایی که در آن جولان می‌دهند، فضایی نیست که بشود براحتی در آن اعمال حکمرانی کرد؛ به همین علت او توضیح می‌دهد که اگر بتوانیم دانش و سواد رسانه‌ای کاربران را ارتقا دهیم، از تعداد قمارخانه‌ها و قماربازهای آنلاین نیز کاسته می‌شود.

نجف‌پور البته منکر برخوردهای انتظامی نیست، ولی بر یک موضوع برزمین مانده دست می‌گذارد و تاکید می‌کند که اگر مصوبه فضای مجازی سالم و ایمن که سال 93 تصویب شد، اجرایی شود و اگر فیلترینگ هوشمند جدا دنبال شود، قمارخانه‌ها نیز در شبکه‌های اجتماعی رنگ خواهند باخت.

به توضیح او فضای مجازی سالم و ایمن، محتواهای مجازی را طبق نیاز لایه‌های مختلف اجتماع ارائه‌ می‌دهد که اگر این اجرایی شود، از کودک و نوجوان و جوان آلوده قمار نخواهند شد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    11 + یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!