قلمرو قانون تجارت الکترونیک ایران, تحلیل حقوقی ماده یک

دسته بندی ها : تجارت الکترونیک, مقالات آکادمیک 13 آذر 1398 مدیر سایبرلا 427 بازدید
ماده 1 قانون تجارت الکترونیکی ایران, سایبرلا

قلمرو قانون تجارت الکترونیک ایران, تحلیل حقوقی ماده یک

دانلود مقاله : قلمرو قانون تجارت الکترونیک ایران, تحلیل حقوقی ماده یک – پرویز ساورایی

مشخصات مقاله :

عنوان نشریه:

مجله تحقیقات حقوقی :   بهار 1391 , دوره  , شماره  57 ; از صفحه 495 تا صفحه 531 .
عنوان مقاله:

قلمرو قانون تجارت الکترونیک ایران تحلیل حقوقی ماده یک
نویسندگان:

ساورایی پرویز*
آدرس:

* دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:

جمهوری اسلامی ایران در سال 1382 قانونی را تحت عنوان «قانون تجارت الکترونیک» به منظور شناسایی معاملات و اسناد الکترونیکی به تصویب رساند. قانون گذار با در نظر گرفتن پاره ای از مقررات مهم آنسیترال ضمن جرح و تعدیل آن ها، قلمرو آن را نیز توسعه داد. ماده 1 چنین مقرر می دارد: «این قانون مجموعه اصول و قواعدی است که برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسطه های الکترونیکی و با استفاده از سیستم های ارتباطی جدید به کار می رود».
مفاد این ماده قانونی در دو جنبه بسیار مهم است:
1. قلمرو این قانون بر خلاف آنسیترال، محدود به فعالیت های تجاری نمی باشد. مقررات ماده مذکور شامل فعالیت های تجاری و غیر تجاری است.
2. همچنین قلمرو اجرای این قانون محدود به اینترنت و شبکه های کامپیوتری نمی گردد، بلکه شامل هر گونه واسطه الکترونیکی دیگر از جمله سیستم های مبادله الکترونیکی داده ها و انتقال وجوه، پست الکترونیکی، تابلوی اعلانات الکترونیکی، فاکس، تلفن و غیره می گردد.
در نهایت، نظر به این که این قانون به هر نوع روابط الکترونیکی طرفین مربوط می گردد، لذا عنوان «قانون ارتباطات الکترونیک» با مفاد ماده 1 و سایر مواد دیگر این قانون سازگاری بیشتری دارد تا عنوان «قانون تجارت الکترونیک».

کلید واژه:

تجارت الکترونیک حقوق تجارت الکترونیک حقوق ارتباطات الکترونیک داده پیام اسناد الکترونیکی واسطه های الکترونیکی ارتباطات الکترونیکی و سند الکترونیکی مطمئن

مشخصات نشریه :

مشخصات نشریه:

فصلنامه مجله تحقیقات حقوقی
 14 دوره
عنوان نشریه:  مجله تحقیقات حقوقی
درجه علمی:  علمی پژوهشی
زمینه تخصصی:  فقه و حقوق
زبان اصلی:  فارسی
زبان دوم:  انگلیسی
صاحب امتیاز:  دانشگاه شهید بهشتی