0

نخستین قرارداد IPC سه ماه آینده امضا می شود/اطلاعات میادین مشترک را به خارجی‌ها دادیم

دسته بندی ها : قرارداد صنعت نفت و گاز 20 تیر 1395 مدیر سایبرلا 434 بازدید

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اطلاعات مربوط به میدانهای مشترک در اختیار شرکتهای خارجی برای بررسی بیشتر آنها قرار گرفته است، گفت: این بدان جهت است که به محض این که مذاکرات قراردادی شروع شد بتوانیم قراردادها را وارد مراحل اجرایی کنیم.

تسنیم: امیرحسین زمانی نیا در کنفرانس بین المللی بهینه سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز اظهار داشت: مدل جدید قراردادهای نفتی تا یک ماه و نیم آینده وارد مرحله عملیاتی می شود و پیش بینی می کنیم که نخستین قرارداد نفتی در قالب مدل جدید، سه ماه آینده به امضا برسد.

وی افزود: اولویت در واگذاری میدانهای نفتی در قالب مدل جدید، با میدانهای مشترک و افزایش ضریب بازیافت میدانهای نفتی است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “برای پنج‌سال آینده حدود 185 میلیارد دلار پروژه در بخشهای بالادستی، میاندستی و پایین دستی تعریف شده است”، گفت: انتظار داریم حداقل سالی حدود 40 تا 50 میلیارد دلار سرمایه را جذب کنیم، ضمن این که تا سه چهار ماه آینده که قراردادهای جدیدی امضا خواهد شد، وضع نفت ایران بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: صادرات نفت ایران قبل از برجام حدود یک میلیون بشکه در روز بوده که هم اکنون این میزان به روزانه دو میلیون بشکه نفت رسیده؛ همچنین پیش از اجرای برجام، روزانه 230 هزار بشکه میعانات گازی صادر می کردیم که هم‌اکنون این میزان به 450 هزار بشکه افزایش یافته؛ ضمن این‌که مشکل بیمه نفتکشها نیز حل شده اما بیمه گرهای اتکایی آمریکایی هنوز با ما کار نمی کنند.

زمانی نیا تصریح کرد: بعد از برجام برخی از تجهیزات صنعت نفت مانند کمپرسورها و توربینها که توقیف بودند آزاد شده و امکان حضور کارشناسان خارجی فروشنده کالا برای راه اندازی تجهیزات نیز مهیا شده است که این امر، روند اجرای پروژه ها را تسریع کرده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “تاکنون شرکت شل 1.77 میلیارد یورو را به حساب ایران واریز کرده و آن را دریافت کرده ایم”، گفت: برجام سبب شده تا هزینه جابجایی پول به میزان چشمگیری کاهش یابد و دسترسی به تامین کنندگان کالا و تجهیزات سبب شده تا از واسطه ها برای تامین کالا استفاده نکنیم که این مسئله هزینه های ما را تا یک سوم کاهش داده است.

وی افزود: در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که اگر آقای زنگنه احساس کنند ملاقاتشان با وزیر نفت کشورهای دیگر برای ایران نتیجه ای ندارد، در آن ملاقات حضور نمی یابند.

این مقام مسئول اذعان داشت: هم اکنون فضای بین المللی تغییر کرده است و در دیداری که با 150 هیئت خارجی داشتم، همه آنها از ما انتقاد می کردند که چرا ایران با وجود چنین ذخایر عظیم نفت و گاز، آماده کار نیست.

زمانی نیا با اشاره به این که در حال حاضر سایر دانشگاههای کشور مانند اهواز، شیراز، اصفهان نیز قرار است  بر روی قراردادهای جدید نفتی کار کنند، افزود: در شرایط عادی توجه به این مسئله بسیار خوب است اما دو سال است که ما خودمان، خودمان را تحریم کرده ایم و هنوز هم قراردادی را منعقد نکرده ایم.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان این که باید به رویکرد سیاسی قراردادهای جدید نفتی نیز توجه داشته باشیم، افزود: در طی دو سال اخیر همه کارشناسان، صاحبنظران و نهادهای بازرسی بر روی قراردادهای جدید نفتی کار کرده و نظرات خود را داده اند.

وی با بیان این که متاسفانه قراردادهای جدید نفتی در دورانی مطرح شد که همه چیز در ایران سیاسی شده بود، گفت: بعد از برجام، کشور ما درگیر مسائل انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و در یک فضای کاملا سیاسی بحث قراردادهای جدید نفتی مطرح شد.

وی افزود:  در سازمان ملل معروف است که به هر چیزی که احتیاج ندارید و بررسی آن طول می کشد، آن مسئله را بدهید بخش حقوقی ها تا روی آن کار کنند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “من خود یک حقوقی هستم و بر روی این مسئله احساس تعلق می کنم”، گفت: سازمان ملل مسئولیت بررسی دولتها را به کمیته 6 سازمان ملل داد و 28 سال طول کشید تا این کمیته چند ماده را آماده کرد، حال قراردادهای جدید نفتی ما هم قرار است در شهرهای دیگر مورد بررسی قرار گیرد این مسئله مهم است اما باید به اقتصاد سیاسی نیز توجه کنیم.

وی ادامه داد: اگر به دنبال منافع ملی هستیم نباید بر روی مسائل حقوقی خیلی ریز شویم مثل این که یک ویرگول را باید جابجا کرد. ما باید به تصویر بزرگتری که این قراردادها برای ما ایجاد می کنند توجه کنیم.

زمانی نیا تصریح کرد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که قرارداد دو طرف دارد و طرف مقابل هم باید برای اجرای آن با ما به توافق برسد؛ اینطور نیست که هرچه را بخواهیم را بنویسیم و آنها هم آن را بپذیرند.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه “امروز اجرای قراردادهای جدید نفتی از اهمیت بالایی برخوردار است”، گفت: باید یک جایی کار را تمام کرده و وارد مذاکره برای عقد قرارداد شویم.

وی ادامه داد: متن تهیه شده در قراردادهای جدید نفتی، شرایط عمومی است و مبتنی بر یک سری اصول توافقی است، قراردادهای جدید نفتی شرایط عمومی قراردادی است و متن هر قرارداد مختص آن قرارداد نوشته می شود و با قراردادهای دیگر فرق دارد.

زمانی نیا با بیان اینکه “لطفاً این بررسی ها را تمام کنید و شروع به کار کنید”، گفت: اگر به دنبال حفظ منافع ملی هستید باید به صورت شفاف بررسی ها در مورد قراردادهای جدید نفتی را انجام دهید.

وی افزود: طی دو سال گذشته کارشناسان، اساتید و سازمانهای نظارتی، نظرات خود را در مورد قراردادهای جدید نفتی ارائه داده اند و می توانم بگویم که در اجماع سازی بالاخره به اواخر راه رسیده ایم؛ در اجماع صورت گرفته چند تغییر را بر مبنای مذاکره و شنیدن نظرات کارشناسان و سازمانها اعمال کرده ایم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه “در حال حاضر اطلاعات مربوط به میدانهای مشترک در اختیار شرکتهای خارجی برای بررسی بیشتر آنها قرار گرفته است”، گفت: این بدان جهت است که به محض این که مذاکرات قراردادی شروع شد بتوانیم قراردادها را وارد مراحل اجرایی کنیم و امیدوارم حداکثر تا یک ماه آینده قراردادهای جدید نفتی نهایی شده و مذاکرات ایران برای امضای این قراردادها شروع شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت تولید می کند که این میزان تولید به نسبت ذخایری که داریم رقم ناچیزی است، اما وضع نفت ما خوب است و تا چند ماه آینده که قراردادهای بزرگ نفتی را امضا می کنیم نیز بهتر خواهد شد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − نه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!