0

قرارداد مشکوک وزارت نیرو با یک شرکت خارجی بعد از برجام!

دسته بندی ها : قرارداد صنعت نیرو 16 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 391 بازدید

نسیم آنلاین نوشت: اگر در دوره پسا تحریم، مانعی برای ورود تکنولوژی و منابع مالی خارجی به کشور وجود ندارد، چرا امتیاز عقد قرارداد تبدیل انرژی و تضمین پرداخت پول برق تولیدی به شرکت ایرانی “یونیت” داده می‌شود.

طبیعی است که با امضای برجام حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور به ویژه در بخش انرژی رونق جدی‌تری بگیرد، اما شنیده ها نشان میدهد اخیراً، وزارت نیرو با یک شرکت سرمایه گذاری تحت عنوان “یونیت” قرارداد تبدیل انرژی منعقد ساخته است.

براساس این گزارش، محوریت عقد این قرارداد بین وزارت نیرو و شرکت خارجی یونیت، احداث 3000 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی در کلاس f  (نیروگاه‌های با راندمان 60 درصد) و  با قیمت 750 ریال بابت تبدیل انرژی یعنی 1200 ریال به ازای واحد انرژی تولید شده، است.

از قرار معلوم، پرداخت پول برق تولیدی، توسط دولت تضمین شده ، با این قید که شرکت خارجی یونیت ‌باید یک شرکت را در  ایران، ثبت کرده که علی‌الاصول این تضمین هم به شرکت ایرانی ثبت شده ، ارایه می شود.

اگر در دوره پسا تحریم، مانعی برای ورود تکنولوژی و منابع مالی خارجی به کشور وجود ندارد، چرا امتیاز عقد قرارداد تبدیل انرژی و تضمین پرداخت پول برق تولیدی به شرکت ایرانی “یونیت” داده میشود. شرکت یونیت، یک شرکت بازرگانی بوده که محوریت عمده فعالیت‌های آن بنا بر اعلام سایت رسمی آن (unit.com.tr)  مبتنی بر فرصت‌های سودآوری کوتاه مدت و میان مدت  است. با وجود اینکه در تمامی قراردادهای تبدیل انرژی که تا به حال منعقد شده ،شرکت توانیر مکلف به گشایش اسناد اعتباری برای تضمین پول برق تولیدی برای سرمایه گذار داخلی شده اما تا به حال این مهم اجرایی نشده اما شرکت ایرانی یونیت بلافاصله تضمین دریافت می کند.!

چرا این امتیاز دوره پسا تحریم در فضای رقابتی و در اختیار همگان قرار نمی گیرد؟

این گزارش می افزاید، با رفع تحریم، ورود تکنولوژی  وارداتی که دیگر مزیت تلقی نمی‌شود و شرکت‌های ایرانی که در دوره تحریم به ورود تکنولوژی اهتمام داشته‌اند حتماً در دوره پسا تحریم موفق‌تر عمل می‌کنند. به نظر می‌رسد با توجه به تکلیف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خصوص جذب سرمایه خارجی ،مشارکت توأمان بخش داخلی و خارجی در خصوص انتقال تکنولوژی  ، بهتر است سیاست‌های جذب و سرمایه‌های خارجی از اتاق‌های شیشه‌ای وزارت نیرو در دسترس همگان قرار گیرد و امتیازهای دولتی به صورت برابر در اختیار سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در یک فضای رقابتی قرار بگیرد تا زمینه تحقق بند 19 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یعنی “شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از فعالیت‌های فساد زا ” فراهم شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!