0

قاچاقچیان از بازار موبایل چقدر سود می‌برند؟

دسته بندی ها : جرایم تلفن همراه 14 مرداد 1394 مدیر سایبرلا 1004 بازدید

قاچاقی بودن ۹۰ درصد تلفن‌های همراه وارداتی در بازار در کنار آمار گمرک از میزان واردات موبایل به کشور نشان می‌دهد که حدود ۷۲۰ هزار دستگاه موبایل قاچاق با ارزشی حدود ۸۲۰ میلیون دلار تنها طی چهارماهه اخیر به کشور وارد شده‌ است.

به گزارش ایسنا، خریداران تلفن‌های همراه سال‌هاست که به مسئله قاچاقی بودن عمده موبایل‌های بازار عادت کرده‌اند و بسیاری با آگاهی به همین امر امیدی به دریافت خدمات پس از فروش برای دستگاهی که از مبادی قانونی و تحت نظارت نمایندگی به کشور وارد نشده است، ندارند، در کنار این امر صحبت‌های وزیر دادگستری از حجم قاچاق در بازار موبایل حاکی از آن است که همچنان واردات غیرقانونی سهمی معادل ۹۰ درصد از بازار موبایل را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر آمارهای گمرک نشان می‌دهد که واردات تلفن همراه در چهارماهه نخست سال جاری به ۴۰۰ تن می‌رسد، که البته با درنظر داشتن آمار ۹۰ درصدی قاچاق موبایل می‌توان گفت، این میزان تنها ۱۰ درصد تلفن‌های همراه است که مجموعا از مبادی قانونی و غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند.

با در نظر داشتن اینکه متوسط وزن هر دستگاه تلفن همراه حدود ۲۵۰ گرم باشد، در این صورت واردات موبایل از مبادی قانونی گمرک به ۸۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.

با استناد به همین آمار از قاچاق تلفن همراه، می‌توان گفت طی چهار ماهه نخست امسال چهار هزار تن دستگاه تلفن همراه به کشور وارد شده است و البته سهم قاچاق از این بین می‌تواند چیزی حدود ۳۶۰۰ تن باشد، به این ترتیب میزان واقعی واردات تلفن همراه به کشور را نیز می‌توان حدود ۸ میلیون دستگاه تخمین زد.

بر این اساس حدود ۷۲۰ هزار دستگاه تلفن همراه از مبادی غیر قانونی به کشور وارد شده‌است و طبیعتا این بخش از موبایل‌ها تحت پوشش ضمانت شرکت مربوطه نخواهد بود.

همچنین طبق این آمارها، ارزش واردات قانونی تلفن همراه طی چهار ماه اول سال به کمتر از ۹۱ میلیون دلار می‌رسد، به این ترتیب با درنظر گرفتن سهم قاچاق از این بازار می‌توان گفت که ارزش کل موبایل‌های وارد شده طی چهارماهه اول سال جاری به حدود ۹۱۰ میلیون دلار می‌رسد که کمتر از ۸۲۰ میلیون دلار آن مربوط به ورود غیر رسمی موبایل می‌شود.

فهرست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد که در این مدت بیشترین میزان واردات قانونی تلفن همراه از امارات صورت گرفته‌است و پس از آن چین بیشترین صادرات موبایل را به ایران داشته‌است.

کره، هنگ کنگ و ویتنام نیز از جمله دیگر صادر کننده‌های تلفن همراه به ایران هستند. در ادامه آمارهای گمرک حاکی از آن است که هر کیلو تلفن همراه وارداتی ارزشی معادل۴۷۳ دلار دارد به این ترتیب به طور متوسط قیمت هر دستگاه موبایل به بیش از ۱۰۰ دلار یعنی حدود ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!