0

فعال سازی شبکه اجتماعی با شماره دیگران برای اخاذی

دسته بندی ها : فضای مجازی 6 بهمن 1395 مدیر سایبرلا 461 بازدید

رییس پلیس فتا استان یزد از دستگیری جوان 28 ساله که اقدام به سوء‌استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تهدید همکار خانم خود نموده بود خبر داد .

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا: سرگرد مرتضی ابوطالبی با اعلام این خبر گفت‌: با مراجعه خانمی به هویت م ک به این پلیس و ارائه مرجوعه قضایی مبنی بر اینکه، مدتی است شخصی که همکار بنده می‌باشد تلفن همراه بنده را بدون هماهنگی برداشته و با کدی که برای شبکه اجتماعی بنده ارسال شده است، فعال‌سازی شبکه اجتماعی را بر روی گوشی خود فعال نموده و از آن طریق اقدام به برداشتن چند عکس و فیلم خانوادگی و ارسال پیام مستهجن برای چند نفر از دوستانم نموده که این امر باعث آبروریزی و بر هم خوردن آسایش روحی و روانی بنده شده است.

رییس پلیس فتا یزد افزود: با توجه به حساسیت موضوع و با توجه به گفته شاکیه مبنی بر این‌که متهم چند مرتبه وی را تهدید کرده و ادعا نموده اگر تن به خواسته‌های شیطانی وی ندهد تصاویر و فیلم‌های شخصی‌اش را پخش خواهد نمود. پرونده تشکیل و در دستور کار گروهی از کارشناسان این پلیس جهت شناسایی دقیق متهم و دستگیری قرار گرفت.

وی گفت: در پی اقدامات مامورین پلیس فتا با توجه به دستور قاضی جهت دستگیری متهم مشخص گردید وی به دلیل رفتار نادرست چند روزی می‌باشد که اخراج شده از این‌رو با اقدامات کارشناسی و فنی در بازه زمانی دو روزه متهم پرونده دستگیر و به این پلیس دلالت داده شد. که در بازجویی از متهم وی در ابتدا منکر ادعاهای شاکیه شد و اعلام نمود که من هیچگونه عکس و فیلمی از ایشان ندارم.

سرگرد ابوطالبی ادامه داد: با هماهنگی‌های قضایی در پی بررسی گوشی متهم هیچگونه عکس و فیلمی از شاکیه در گوشی متهم ذخیره نشده بود که در ادامه روند بررسی پرونده با کسب دستور مقام قضایی به محل سکونت وی مراجعه و با بررسی محل مورد نظر یک دستگاه گوشی، یک دستگاه لپ‌تاپ و یک عدد مموری 8 گیگ کشف و ضبط گردید که با بررسی فلش مکشوفه مشخص شد یک پوشه دارای قفل می‌باشد که از متهم رمز پوشه درخواست گردید که وی اعلام نمود: حضور ذهن ندارم. در ادامه با توجه به عدم همکاری متهم کارشناسان فنی این پلیس با اقدامات تخصصی به پوشه مورد نظر دسترسی پیدا نموده و موفق به کشف تصاویر و فیلم‌های شاکیه گردیدند. در پایان متهم با روبه رو شدن ادله و مدارک جرم لب به اعتراف گشود و اظهار داشت بنده از روی شوخی و رفاقتی که با این خانم داشتم دست به این کار زدم.

رییس پلیس فتا در ادامه با اشاره به جرم بودن این رفتار متهم گفت: با توجه به استناد ماده 16 قانون جرائم رایانه‌ای، افشای اطلاعات خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم بوده و برای ضمانت اجرای آن ” جزای نقدی” و یا ” دو سال حبس” و در مورد تهدید نیز با توجه به ماده 669 قانون مجازات اسلامی مجازات ” 74 ضربه شلاق” یا ” حبس از دو ماه تا دوسال” در نظر گرفته شده است.

وی از کاربران فضای مجازی خواست که فیلم و عکس‌های شخصی خود را بر روی گوشی و لب تاپ یا رایانه‌ای که متصل به اینترنت می‌باشد تحت هیچ شرایطی نگهداری ننمایند و حتما این سیستم‌ها را رمز نگاری نمایند تا مسبب بروز مشکلات در فضای حقیقی و مجازی نگردد.

سرگرد ابوطالبی به کاربران شبکه‌های اجتماعی متذکر گردید که حتما اقدام به تعریف رمز دو مرحله نمایند تا از دسترسی دیگران به شبکه اجتماعی خود با این عمل جلوگیری نمایند .

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار + 8 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!