0

راستی: فضای مجازی شبیه مرزهای یک کشور است / اینترنت آمریکا، دست نظامیان است

دسته بندی ها : ساماندهی فضای مجازی 10 مرداد 1400 کارشناس سایبرلا 354 بازدید
حقوق اینترنت, حقوق فضای مجازی, سایبرلا

نماینده مردم شبستر در مجلس و از موافقان با بررسی طرح «ساماندهی فضای مجازی» در کمیسیون تخصصی می‌گوید: هیچ کشور پیشرفته ای را پیدا نمی‌کنید که اینترنتش مثل ما دست وزارت ارتباطات باشد. در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی اینترنت دست نظامیان است.

جعفر راستی در مورد طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی و سامان دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی اظهار کرد: سامان دهی فضای مجازی الزام فوری برای جامعه ما است. فضای مجازی ایران رها شده است. تجربه کشورهای شرقی و غربی دنیا به  ما می‌گوید که این کشورها به هیچ عنوان فضای مجازی رها نداشته‌اند. هیچ سازمانی متولی مسائل این حوزه نیست و کنترل و نظارتی وجود ندارد.

نماینده مردم شبستر در مجلس فضای مجازی را به «مرز سیاسی» تشبیه کرد و گفت: یک کشور با مرزهای واقعی چه می‌کند؟ ایجاد، حفظ، کنترل و نظارت می‌کند. اگر یک نفر از بیرون وارد مرزها شود، نیروهای آموزش دیده او را دنبال می‌کنند تا مبادا عملیات جاسوسی در کار باشد. فضای مجازی شبیه مسئله مرز است. امروزه بسیاری از تعاملات بشری از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد. با این وجود، چگونه به دنبال صیانت از حقوق این فضا نباشیم؟

راستی با بیان این  که طرح صیانت از حقوق کاربران و سامان دهی فضای مجازی به دنبال ایجاد و احقاق حقوق کاربران است، گفت: جامعه ایران باید در زمینه توجیه می‌شد که متأسفانه کم کاری‌هایی از جانب صدا و سیما و نمایندگان مجلس صورت گرفته است. ما موظفیم که به مردم بگوییم که طرح صیانت به دنبال محدود کردن رسانه‌های اجتماعی خارجی نیست.

«اینترنت آمریکا، دست نظامیان است»

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به دانشجویان و نسل جوان ایرانی تأکید کرد: این طرح به هیچ عنوان به دنبال محدود کردن اینترنت و رسانه‌های عمومی نیست. هیچ کشور پیشرفته را پیدا نمی‌کنید که اینترنتش مثل ما دست وزارت ارتباطات باشد. در آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی اینترنت دست نظامیان است. حتی خود مخابرات آمریکا کاربر سیستم نظامی به حساب می‌آید. این مراکز بسیاری از مکالمات ما را رصد می‌کنند. چرا نباید از راه قانون آنها را پاسخگو کنیم؟

وی افزود: در حال حاضر، اگر فردی موضوعی را در فضای مجازی مطرح کند و لطمه جبران ناپذیری به اجتماع بزند، هیچ ساز و کاری برای برخورد با این گروه و شبکه وجود ندارد. در واقع همه ورودی‌های خارج از کشور باید از یک مجرا عبور کند. به عبارت دیگر پلتفرم‌های خارجی باید مسئولیت انتشار مطالب را به عهده بگیرند و در مورد مطالب خلاف انتشار پاسخگو باشند. نمی‌شود ایران را در اختیار آنها قرار دهیم تا مردم را به سمت مطالب ضد اجتماعی و ضد انقلابی بکشانند.

ابراز نگرانی نماینده شبستر از بلوغ جنسی زودرس در نوجوانان

راستی همچنین ضمن ابراز نگرانی از کاهش سن بلوغ در نوجوانان گفت: ما کشوری هستیم که سن بلوغ جنسی جوانان ما از سن دبیرستان و راهنمایی به ابتدایی رسیده است. رها بودن فضای مجازی در چنین شرایطی یعنی خیانت به نسل آینده. در آمریکا وقتی فیش برق، آب، گاز و تلفن می‌آید، قبضی به اسم ماهواره می‌آید. در ایران اما ماهواره بی حد و مرز استفاده می‌شود. پرسش اینجاست که آیا دل دشمن به حال ما سوخته است که امکانات بدون دریافت پول بگیرد؟ دشمنان نسل آینده ما را هدف قرار دادند.

نماینده مردم شبستر در مجلس ادامه داد: این تصور غلطی است که اینترنت قرار است بسته شود. ما صرفا برای صیانت از حقوق کاربران قدم برداشته‌ایم. نکته دیگر این است که این طرح به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده نشد بلکه به کارگروه مشترک داده شد که هم بخش خصوصی و هم متخصصین مربوطه وجود دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئله مهلت چهار ماهه ایران به پلتفرم‌های خارجی برای ایجاد دفاتر رسمی در ایران در طرح صیانت آمده است، گفت: اگر طرح را خوب بخوانید متوجه خواهید شد چنین موضوعی به صراحت نیامده است. این طرح اشکالاتی هم دارد. شاید در چگونگی اجرای آن نیز حرف و حدیثی وجود داشته باشد. امیدواریم این طرح تا چند وقت دیگر کامل شود و دوباره به مجلس بازگردد. طرح باید در اختیار مردم و مخصوصا دانشجویان قرار گیرد و از آنها بخواهیم نواقص طرح را ذکر کنند.

نماینده مردم شبستر در مجلس یازدهم در پایان تأکید کرد: نمایندگان باید در موضع‌گیری خود دقت کنند. اگر نماینده‌ای به فکر رأی آوردن خودش در ۴ سال آینده باشد و روی موضع‌گیری‌ها تأثیر بگذارد، خیانت به مردم است. ما نباید نیاز جامعه را به رأی فردا و پس فردا گره بزنیم.

منبع: ایسنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!