0

عواقب گشت و گذار شبانه در فضای مجازی

بررسی صفحات شخصی در هنگام استراحت سبب کاهش کیفیت خواب و کم شدن هورمون ملاتونین می شود.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا، بنا بر مطالعات گسترده بر روی اشخاصی که قبل از خوابیدن با موبایل خود چند دقیقه یا حتی چند ساعتی را در فضای مجازی سپری می کنند به این نتیجه رسیده اند که این افراد تاثیرات منفی را از این گشت و گذار دریافت می کنند. افرادی که در هنگام خوابیدن، فیسبوک، تلگرام و دیگر صفحات شخصی خود را چک می کنند از خواب بی کیفیتری برخوردار هستند و صبح روز بعد هنگام بیدار شدن انرژی کمتری نسبت به دیگر افراد دارند.

در جریان پژوهشهایی که چندی پیش در انگلستان انجام شده است پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که از هر 10نفر 4نفر شب هنگام از خواب بیدار شده و صفحه تلفت هوشمند خود را چک می کنند. این افراد با روشن کردن صفحه نمایش تلفن همراه خود از ساعت، اخبار، پیامک ها و پست ای جدید مخاطبین خود آگاه می شوند. در این پژوهش بیش از 4000نفر شکرت کرده اند که کمتر از نیمی از آنها بیدار شدن از خواب برای چک کردن تلفن همراه خود را تایید کرده اند.

استفاده از تلفن همراه و بررسی اتفاقات روزانه از صبح شروع می شود. تحقیقات نشان می دهد که 50درصد شرکت کنندگان در این پژوهش در 15 دقیقه اول پس از بیداری تلفن همراه خود را بررسی می کنند که همین امر باعث بروز استرس بیدار شدن قبل از خوابیدن می شود.

در ابتدا شب بدن انسان با ترشح هورمون ملاتونین سبب بروز احساس خستگی برای افراد می شوند اما مشکلی که تلفن های هوشمند برای ما درست می کنند دقیقا همین است. تلفن های هوشمند با تولید نورآبی و روشن خود ترشح ملاتونین را در بدن کم کرده و در نهایت موجب بدخوابی های شبانه و خوابی بی کیفیت می شود.

بررسی های انجام شده بر روی دانش آموزان انگلستانی نشا می دهد که 40 درصد دانش آموزان هرشب 10 بار توسط موبایل خود از خواب بیدار می شوند چرا که نمیتوانند خاموش بودن تلفن همراه خود را تحمل کنند. دریافت ایمیل، پیامک و دیگر هشدارهای تلفن همراه سبب این بیداری ها می شوند. چیزی حدود 20درصد نوجوانان 11 تا 18 ساله در انگلستان قبل از خوابیدن 1 ساعت را صرف گشت و گذار در فضای مجازی می کنندو این امر سبب خستگی زیاد در هنگام بیداری و نهایتاً تمرکز و فعالیت بهینه مغز را سر کلاس درس پایین می آورد.

خوب است زمان و مکان استفاده از گوشی هوشمند را برای کاوش در شبکه های اجتماعی را بدانیم و به فرزندانمان بیاموزیم تا از بروز مشکلات ناشی از بی خوابی های شبانه جلوگیری کنیم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده + بیست =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!