0

عقد قرارداد با چین برای بازطراحی راکتور اراک

دسته بندی ها : فضای مجازی 29 دی 1394 مدیر سایبرلا 468 بازدید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از عقد قرارداد با چین برای بازطراحی راکتور آب سنگین اراک در دوم بهمن ماه خبر داد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور از عقد قرارداد با چین برای باز طراحی راکتور آب سنگین اراک در دوم بهمن ماه خبر داد و گفت: قلب راکتور اراک با سند معتبر سیاسی و بین‌المللی خارج شده بود که بر اساس برآورد انجام شده بازطراحی آن سه سال زمان می‌برد.

وی در گفت‌وگو با خانه ملت با رد انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر اینکه نباید قلب راکتور اراک قبل از عقد قرارداد با چین  خارج می‌شد، گفت: چنین نقدی وارد نیست. چرا که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بازطراحی اراک، باید قراردادی مطمئن و معتبری برای راکتور اراک تنظیم می‌شد.

*تنظیم سند قوی سیاسی و بین‌المللی برای باز طراحی اراک

 وی ادامه داد: ایشان تاکید نداشتند که با کشور خارجی یا به چه شرکتی قرارداد تنظیم شود. بر اساس فرمایشات ایشان، قرارداد معتبر و مطمئن در مرحله اول انجام شد و محکم کاری‌های لازم صورت گرفت. این قرارداد سند قوی سیاسی و بین‌المللی است که به امضای وزرای خارجه کشورهای گروه 1+5 رسید.

* گروه 1+5 مقاطعه کار جزء باز طراحی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور با بیان اینکه پیش نویس این سند را ایران تنظیم کرده بود، اظهار داشت: باید یادآور شد که در پروژه بازطراحی اراک  مدیر پروژه ایران است و کشورهای 1+5 به ما کمک می‌کنند در واقع آنها مقاطعه کار جزء هستند. بنابراین ممکن است بخشی از کار را کشورهای داخلی که توانش را دارند انجام دهند و بخشی از کارهای را بر عهده شرکت‌های خارجی قرار دهیم. حتی در نظر گرفته شد که کارهایی با همکاری شرکت‌های داخلی و خارجی انجام شود.

* قرارداد با چین دوم بهمن امضا می‌شود

کمالوندی با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به تهران گفت: برای انجام کارهای بازطراحی اراک چند سند رسمی تنظیم شده است که با حضور رئیس جمهور چین به ایران این سندها در روز دوم بهمن ماه امضا می‌شود.

وی همچنین در خصوص فروش آب سنگین اراک به آمریکا با واسطه کشوری سوم اظهار داشت: آب سنگین اراک استفاده‌های صنعتی و پزشکی دارد از آنجایی که کالای مهم و ارزشمندی است تلاش داریم به کشور که خریدار بهتر است بفروشیم. یکی از این کشورها می‌تواند آمریکا باشد.

* آب سنگین اراک کالای گرانبهایی است

به گفته کمالوندی، بر اساس آزمایشاتی که توسط موسسات علمی معتبر صورت گرفته، درجه آب سنگین هسته‌ای ایران از مرغوبیت بالایی برخوردار است بنابراین ایران دارای کالای گرانبهایی است که باید با قیمت مناسب به فروش برسد.

*زمان آغاز و پایان باز طراحی اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص زمان آغاز و پایان بازطراحی راکتور اراک گفت:  طراحی اولیه را به چینی‌ها ارائه کردیم و منتظر اظهار نظر آنها هستیم. اگر طراحی اولیه در سفر رئیس جمهور این کشور تایید شود، وارد مرحله طراحی تفصیلی می‌شویم که یک سال زمان می‌برد و حدود یک سال و نیم هم عملیات اجرایی آن به طول می‌انجامد. عملیات اجرایی راکتورهای دیگر حدود سه سال زمان برد، اما تصور می‌کنیم باز‌طراحی اراک کمتر از سه سال به اتمام خواهد رسید.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − 14 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!