0

هشدار درباره عضویت کودکان در شبکه های اجتماعی

دسته بندی ها : سبک زندگی مجازی, سواد فضای مجازی 25 فروردین 1395 مدیر سایبرلا 959 بازدید

در یک کار مطالعاتی که در انگلستان انجام شد نتایج قابل تامل و نگران کننده ای بدست آمده است. در این پژوهش 50% کودکان مورد مطالعه بیان کردند،که موارد جنسی، خشونت و موارد مرتبط با بزرگسالان را در سایت های شبکه های اجتماعی مشاهده کرده اند.

به گزارش سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از ایران هشدار، همچنین 78% از کودکان مورد مطالعه در این تحقیق بیان کردند که آن ها قبل از رسیدن به سن 13 سال عضو شبکه های اجتماعی شده اند. این در حالی است که عضویت در این سن با قوانین و ضوابط تعداد زیادی از این شبکه ها در تعارض است.

شبکه های اجتماعی پر خطر ترین سایت ها برای کودکان

نتایج مطالعات دیگری که در این راستا از جمله در کشور خودمان انجام شده است، نشان می دهد که کودکان و افراد کم سن و سال نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر از مطالب و محتواهای نامناسب و غیر اخلاقی بازدید کرده اند. هنگامی که خانواده ها قصد صحبت و گفتگو با فرزندان خود در این زمینه را دارند، فرزندان، والدین خود را به کم اطلاعی و پایین بودن سطح دانششان نسبت به فن آوری و تکنولوژی متهم می کنند و بیان می کنند که با حضور در شبکه های اجتماعی قصد گفتگو و تبادل نظر با همسالان خود را دارند.

بنابراین لازم است که والدین با بالابردن سطح آگاهی خود نسبت به فضای مجازی و فناوری های جدید و …. با اعتماد به نفس بیشتری با کودکان خود صحبت کرده و آن ها را از خطرات و آسیب های این فضا مطلع کنند.

این مسئله بسیار مهم و حیاتی است که والدین به طور فعال در زندگی دیجیتال فرزندان خود مشارکت داشته باشند و آن ها را در فضای گسترده مجازی به تنهایی رها نسازند، بلکه سعی داشته باشند با حضور در کنار آن ها فضایی مطمئن و ایمن برای آن ها ایجاد کنند. پدر و مادر باید مهارت لازم در ارتباط با فضای مجازی و دنیای فن آوری را ابتدا خود بیاموزند و سپس به کودکان آموزش دهند.

همچنین کارشناسان و پژوهشگران این عرصه در سرتاسر دنیا معتقدند در صورتی که مدیران و مسئولان شبکه های اجتماعی خود رگولاتوری و نظارت کافی بر روی عملکردشان را نداشته باشند نیاز به یک نظارت جدید و جدی تر خواهند داشت. همچنین نیاز است استانداردها و ضوابط و قوانین جدید و محکم تری برای آن ها تعریف شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × 2 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!