0

هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی عزل شدند

دسته بندی ها : اتحادیه کسب و کارهای مجازی 2 آذر 1401 کارشناس سایبرلا 278 بازدید
راه اندازی کسب و کار, شرکت فناوری اطلاعات

هیات عالی نظارت اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی را عزل و هیات مدیره جدید را تا برگزاری انتخابات جدید منصوب کرد.

اعضای هیات مدیره جدید از سوی اتاق اصناف ایران و دبیرخانه هیات عالی نظارت انتخاب شده‌اند. هم‌اکنون اتاق صناف ایران با هماهنگی دبیرخانه هیات عالی نظارت، آرمان صفایی را به عنون رئیس هیات مدیره جدید اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی انتخاب کرده است.

هرچند تاکنون فقط یک انتخابات برای اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برگزار شده است اما این اتحادیه با احتساب آرمان صفایی چهار رئیس به خود دیده است. محمد کرمی، حمید محمدی، فرشاد وکیل‌زاده رؤسای قبلی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بوده‌اند.

طی سال گذشته بارها برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی صورت گرفت اما هر بار بنا بر دلایل مختلف برگزاری انتخابات به تعویق افتاد. کرونا، همزمانی با ماه رمضان و در نهایت نامه وزیر درباره تفکیک اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به دو اتحادیه از دلایلی بود که مانع برگزاری انتخابات اتحادیه شد.

در جدیدترین تحول پیرامون این اتحادیه، هیات عالی نظارت، تمام اعضای هیات مدیره را برکنار و اعضای جدیدی را منصوب کرده است. در مصوبه ۱۲۷ هیات عالی نظارت قید شده بود که اعضای هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکار مجازی که تفهیم اتهام آنها صورت گرفته است و دفاعیات‌شان اخذ شده عزل می‌شوند. صورت‌جلسه جلسه ۱۲۷ هیات عالی نظارت برای عزل هیات مدیره کسب و کارهای مجازی به امضای ۹ نفر از اعضای حاضر در جلسه رسیده است. طبق قانون مصوبه هیات عالی نظارت باید به تصویب نصف به اضافه یک نفر از اعضا برسد.

بر این اساس، فرشاد وکیل‌زاده، حمیدرضا اعتدال‌مهر، میلاد منشی‌پور، سعید گودرزیان، رضا الفت‌نسب، مصطفی سعیدنژاد از هیات رئیسه عزل می‌شوند؛ البته پیش از صدور این حکم میلاد منشی‌پور و حمیدرضا اعتدال‌مهر از هیات مدیره اتحادیه استعفا داده بودند. حکم هیات عالی نظارت، هیات مدیره قبلی اتحادیه را نیز شامل می‌شود.

بررسی اتهام های وارد شده به هیات مدیره پیشین اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در جلسه ۱۲۶ هیات عالی نظارت (خرداد ۱۴۰۱)  صورت گرفته بود. در آن جلسه حمید محمدی، محمد کرمی، شهرام شاهکار، رضا الفت‌نسب و فرشاد وکیل‌زاده از خود دفاع کرده بودند و در نهایت با یک تذکر کتبی موضوع پایان یافت اما این موضوع دوباره در جلسه ۱۲۷ مورد بررسی قرار گرفت و حکم به عزل تمامی اعضای سابق هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی داده شد و صورت‌جلسه به امضای ۹ نفر از اعضای حاضر در جلسه هیات عالی نظارت رسیده است.

در صورت‌جلسه ۱۲۶ هیات عالی نظارت قید شده است که اعضای هیات مدیره و بازرس اتحادیه کشوری صنف کسب‌وکارهای مجازی تفهیم اتهام شده‌اند و با توجه به دفاعیات کتبی و حضوری مشارالیهم در جلسه و عدم ارائه مدارک و مستندات کافی جهت برائت از تمامی اتهام‌های وارده اعمال تنبیه تذکر کتبی برای اعضای هیات مدیره و بازرس اتحادیه به تصویب هیات عالی نظارت رسیده و انتخابات نیز باید ظرف مدت یک ماه اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی - سایبرلابرگزار شود. در این مصوبه هیچ صحبتی از عزل هیات مدیره به میان نیامده بود.

در صورت عزل اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی این افراد نمی‌توانند در انتخابات آتی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شرکت کنند.

اقدام هیات عالی نظارت در عزل اعضای هیات مدیره کسب‌وکارهای مجازی در شرایطی صورت می‌گیرد که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در حکمی که ۱۰ آبان‌ماه صادر کرده است امکان عزل اعضای هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را از هیات عالی نظارت گرفته و اعلام کرده است، چون حکم قضایی صادر می‌شود این حکم باید از طریق دادگاه صادر شود.

طبق ماده ۷۵ قانون نظام صنفی «رسیدگی به تخلفات اداری مسئولان اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی و شورای اصناف کشور برابر آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط وزارت صمت و با همکاری وزارت دادگستری تهیه و به تصویب اکثریبت مطلق آرای وزیران حاضر در هیات عالی نظارت خواهد رسید» اما این ماده قانونی پس از اصلاحات قانون نظام صنفی حذف شد و در نهایت هیات عالی نظارت با استناد به بند ه ماده ۵۵ قانون نظام صنفی دستورالعملی را تهیه کرده بود که طبق آن نظارت بر حسن انجام وظایف قانونی و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های نظارت، اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف شهرستان و اتاق اصناف ایران و نظارت بر فعالیت آنها در حدود مفاد این قانون از وظایف هیات عالی نظارت است؛ همچنین عزل هیات مدیره اتحادیه‌ها و هیات رئیسه اتاق‌های اصناف در حدود صلاحیت هیات عالی نظارت است.

هیات عالی نظارت بر اساس همین بند اقدام به عزل هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کرده اما این مصوبه را هیات عمومی دیوان عدالت اداری ابطال کرده است. در این صورت به نظر می‌رسد هیات عالی نظارت نمی‌تواند اقدامی در جهت عزل اعضای هیات مدیره انجام دهد و باید در این خصوص دادگاه تصمیم‌گیری کند.

هرچند در شرایط فعلی آرمان صفایی به عنوان رئیس هیات مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی انتخاب شده اما هنوز اعتبارنامه اعضای جدید اتحادیه صادر نشده است.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست − 14 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!