0

طرح مجلس بنای فیلترینگ ندارد/ شبکه های اجتماعی باید در کشور نمایندگی داشته باشند

سانسور در فضای مجازی, فیلترینگ اینترنت, مسدود سازی سایت

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه طرح نهایی کمیسیون در حوزه فضای مجازی هیچ تاکیدی بر موضوع فیلترینگ ندارد، گفت که طرح مجلس برای احیای شرایط قانون شورای عالی فضای مجازی ضمانت اجرا در نظر دارد که یکی از این شرایط لزوم استقرار نمایندگی مجموعه های سکوی های ارائه خدمات در کشور است.

حجت الاسلام مجید نصیرایی درباره بررسی طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیسیون فرهنگی مجلس و شائبه هایی که اخیرا در خصوص فیلترینگ پلتفرم اینستاگرام مطرح شده، گفت: گاهی اوقات پس از اینکه طرح اولیه ای از سوی نمایندگان ثبت، پیگیری و سپس اعلام وصول می‌شود و برای بررسی کارشناسی به کمیسیون تخصصی می‌رود بیش از ۹۰ درصد مفاد آن تغییر پیدا می‌کند.

وی افزود: طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی نیز پس از بررسی های کارشناسی و اظهار نظر متخصصین، ۷۰ درصد با طرح اولیه تفاوت کرد و همین موضوع یکسری ابهامات و شبهاتی در اذهان برخی ایجاد کرد و این سوءتفاهم ایجاد شد که مجلس یا طرح کمیسیون فرهنگی مجلس بر موضوع فیلترینگ تاکید دارد در حالی که در واقعیت اینگونه نیست و طرح نهایی ما هیچ اولویتی نسبت به موضوع فیلترینگ مطرح نمی‌کند، محور این طرح اولا سامان‌دهی فضای مجازی در سطوح مختلف و ثانیا سامان‌دهی ارائه خدمات در این فضا می‌باشد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: صراحتا می‌گویم به هیچ عنوان ما در این طرح برای کاربران ایرانی که از فیلترشکن استفاده کنند و یا استفاده نکنند هیچ گونه جرم انگاری را در نظر نگرفتیم، در خصوص اینکه گفته شود قرار است از فردا اینستاگرام فیلتر شود، می‌گویم خیر چه کسی این را گفته است؟ اصلا تاکید این طرح فیلترینگ نیست، اما باید توجه کنیم در حوزه سامان دهی این فضا در سال ۹۶ قانونی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که شرایطی را برای سکوهای ارائه خدمت در فضای مجازی تعریف می کند.

نصیرایی در خصوص این شرایط توضیح داد: از جمله شرایط این است که هر شخصی که می خواهد در فضای مجازی سکوی ارائه خدمت ایجاد کند ابتدا باید در سامانه ای که ما تعریف می‌کنیم ثبت نام کند، باید مجوز دریافت کند، باید طبق مقررات فعالیت کند، باید متعهد باشد که اطلاعات کاربران ایرانی از کشور خارج نشود و یک دفتر نمایندگی از مجموعه خود چه ایرانی باشد و چه خارجی باشد و یک نماینده ایرانی الاصل در کشور معرفی کند که پاسخگوی آن چه در مجموعه می‌گذرد، باشد، این موضوع صرفا به توییتر یا اینستاگرام اختصاص ندارد بلکه هر مجموعه چه ایرانی و چه خارجی قصد فعالیت داشته باشد باید این شرایط را رعایت کند.

نماینده مردم فردوس و طبس در این خصوص تصریح کرد: این مصوبه مجلس نیست، این مصوبه ای است که در سال ۹۶ توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است و طبیعتا ما در طرح کمیسیون صرفا برای زمین نماندن این قانون ضمانت اجرا در نظر گرفتیم، برای مثال تجربه این را داشتیم که پیام رسان تلگرام در ایران فیلتر شد و در پی آن یکسری شرکت های داخلی که در پشت صحنه به برخی مراکز قدرت و ثروت متصل هستند خودشان فیلتر شکن تولید کردند و این موضوع را برای خود به یک کاسبی جدید تبدیل کردند.

نصیرایی گفت: حال  طرح صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی می گوید در صورتی که مجموعه ای در فضای مجازی غیرمجاز تشخیص داده شد و این شرکت ها که معمولا هم در پشت صحنه به مراکز قدرت و ثروت متصل هستند  قصد دور زن قانون را داشتند مورد برخورد قانونی قرار می گیرند، صرقا برای آن ها جرم انگاری شده ولی این موضوع برای کاربر معمولی ما صدق نمی‌کند، یعنی برای کاربران ایرانی چنین جرم انگاری وجود ندارد، صرفا برای دستگاه دولتی و مقام دولتی که بخواهد از قانون تخطی کند جرم انگاری شده است.

منبع: ایسنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 + نوزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!