0

طرح لغو بررسی طرح صیانت براساس اصل ۸۵ به هیات رئیسه تقدیم شد

حقوق اینترنت و حکمرانی فضای مجازی

تصویب و اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی در هفته‌های گذشته جنجال‌های زیادی به پا کرده است. حالا مخالفان بررسی و تصویب این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی افزایش یافته‌اند و به نمایندگان مجلس نیز رسیده است. برخی نمایندگان مخالف تصویب این طرح به صورت اصل ۸۵ خواستار توقف رسیدگی به این طرح در کمیسیون ویژه شده‌اند. برای نمونه جلیل رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتی درخواست توقف رسیدگی به طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک را داده و ابراز امیدوار کرده  تا با همراهی سایر نمایندگان، این طرح در مجلس مسکوت بماند. حالا در جدیدترین خبر مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از تدوین طرح لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت توسط حدود ۲۰ نفر از نمایندگان و تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس خبر داده است.

تصویب طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در دو سال گذشته از زمان مطرح شدنش با وجود تغییرات بسیار در آن پیوسته مورد انتقاد کاربران و کسب‌وکارها در فضای مجازی شده است. اما از دو هفته پیش با تصویب بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی صدای انتقاد‌ها را بلند‌تر کرده است. بسیاری از مدیران شرکت‌های استارت‌‌آپی در توییت‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کرده‌ و بیان کرده‌اند که اجرای چنین طرحی به معنی محدود شدن بیشتر فعالیت این کسب‌وکارها در فضای مجازی و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارهایی خواهد شد که از طریق فضای مجازی اقدام به کسب درآمد می‌کنند.

همچنین در همین راستا گروهی از شرکت‌های استارت‌آپی در این زمینه با نوشتن نامه به رئیس مجلس خواستار جلوگیری از اجرای این طرح و بررسی مجدد آن با حضور فعالان و کارشناسان متخصص شده‌اند.

با انتشار این نامه‌ها و بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به این طرح، حالا گروهی از نمایندگان مجلس هم به جمع مخالفان بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ پیوسته‌اند. در جدیدترین اتفاق مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس از تدوین طرح لغو اصل هشتاد‌و پنجی شدن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط حدود ۲۰ نماینده و تقدیم آن به هیات رئیسه مجلس خبر داده است.

توانگر در گفت‌وگویی با اشاره به درخواست تعدادی از نمایندگان برای لغو اصل هشتاد و پنجی شدن طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی از تقدیم این طرح به هیات رئیسه مجلس خبرداد و گفت: «با توجه به این که رای گیری برای بررسی طرح یاد شده ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی زمانی انجام شد که پس از وقت استراحت مجلس بود و از آنجایی که معمولا بلافاصله پس از وقت استراحت طرحی برای رای گیری مطرح نمی‌شود، بنابراین تعدادی از نمایندگان در صحن علنی حضور نداشتند.»

او ادامه داد: «بنابراین به دلیل حضور نداشتن تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و نیز با توجه به این که اصل هشتاد و پنجی شدن آن  فقط ۱۲۱ رای آورده است که به نظر می رسد نظر اکثریت مجلس نیست، تعدادی از نمایندگان درخواست لغو این مسئله و بررسی آن به صورت عادی را دارند.» براساس اظهارات او این درخواست که به امضای بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان رسیده است تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است. او ابراز امیدواری کرد با رای آوردن این طرح، بررسی طرح فضای مجازی ذیل اصل ۸۵ لغو و این طرح به صورت عادی بررسی شود.

توانگر در این زمینه گفت: «با عادی شدن روال این طرح، امیدواریم با شروع کار دولت جدید، دولت نیز در زمان مقتضی لایحه ای تدوین کند تا ان شاء الله این مسئله با رعایت همه جوانب آن مورد بررسی و قانونگذاری قرار گیرد.»

پیش از این نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم در دو نامه به رئیس مجلس و یک نامه به رئیس جمهوری سیزدهم از آنها خواسته بود تا این طرح در فرصتی مناسب‌تر و با حضور نمایندگان مجلس و متخصصان این حوزه در دولت سیزدهم مورد بررسی قرار گیرد. او در این نامه تاکید کرده بود که اجرای طرح فعلی علاوه بر محدودیت کاربران در فضای مجازی و افزایش فیلترینگ، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت در فضای مجازی را نیز محدود می‌کند و باعث حذف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساختار دولت می‌شود.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!