0

ضوابط جدید استفاده از سیم کارت های اعتباری

دسته بندی ها : جرایم سیم کارت 29 مرداد 1394 مدیر سایبرلا 1090 بازدید

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با توجه به افزایش تقاضای استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری تلفن همراه و با توجه به اینکه شماره‌ها جزء منابع کمیاب محسوب می‌شوند، نحوه ساماندهی استفاده از این سیم‌کارت‌ها را تصویب کرد.

به گزارش مهر،این کمیسیون در جلسه شماره ۲۱۷ خود در راستای حمایت از حقوق مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری و افزایش رضایت آنها و نیز به منظور ساماندهی استفاده از این سیم‌کارت‌ها، دستورالعمل مدیریت سیم‌کارت‌های اعتباری را بررسی و مصوب کرد.

براساس این مصوبه، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات سیم‌کارت اعتباری، باید پس از ثبت‌نام نهایی، اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات تلفن همراه را به مشترک داده و مشترک نیز با دریافت سیم‌کارت ثبت شده، مجاز به استفاده از خدمات تلفن همراه خواهد بود.

طبق این مقررات، در صورت اتمام اعتبار مشترک، اپراتور می‌تواند نسبت به قطع یکطرفه ارتباط، همراه با اطلاع‌رسانی اقدام کند.

براین اساس چنانچه مشترک در طول یک بازه زمانی ۳ ماهه، هیچگونه تراکنشی با سیم‌کارت اعتباری خود نداشته باشد، اپراتور می‌تواند با انجام اطلاع‌رسانی لازم پس از این بازه زمانی، برای جبران هزینه، از اعتبار مشترک، هزینه اخذ کند.

این اقدام در صورتی قابل انجام است که سیم‌کارت مشترک دارای اعتبار ریالی باشد، به این ترتیب، به ازای هر دوره زمانی بدون تراکنش، اپراتور مجاز است نسبت به جبران هزینه‌های نگهداری شبکه و ارتباط به میزان حداکثر تعرفه ۲۰ دقیقه نرخ مکالمه پایه تلفن همراه دائمی، اقدام کند؛ در این صورت مشترک مجاز به استفاده از باقیمانده اعتبار خود خواهد بود.

اما در صورتی که سیم‌کارت اعتباری مشترک بدون اعتبار و تراکنش بود، اپراتور می‌تواند نسبت به قطع ارتباط دوطرفه و سلب امتیاز خط در صورت اطلاع‌رسانی اقدام کند.

براساس این مصوبه، با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، مهلت و بازه‌زمانی موضوع، مجددا برای مشترک لحاظ و آخرین تراکنش مبنای شروع بازه‌زمانی ۳ ماهه تلقی می‌شود.

طبق این ضوابط، اپراتور موبایل در صورت عدم انجام تراکنش از طرف مشترک می‌تواند تا هنگام اتمام اعتبار، نسبت به جبران هزینه‌های نگهداری شبکه اقدام کند.

همچنین بنابر مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در وضعیت قطع یکطرفه و دو طرفه سیم‌کارت‌های اعتباری، کلیه خدمات سیم‌کارت باید مسدود شود اما اپراتور موظف است امکان تماس با کدهای خدماتی اضطراری را برای مشترک برقرار کند.

در همین حال امکانات و تسهیلاتی که اپراتور برای افزایش اعتبار مشترک در شبکه و یا فعال سازی مجدد ارائه می‌کند مشمول قطع امکانات یا تسهیلات در قطع یکطرفه و یا دوطرفه نخواهد شد.

اپراتور نیز موظف شده در وضعیت قطع دو طرفه، شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با تصویب مقررات عمومی استفاده از سیم‌کارت‌های اعتباری اعلام کرد: تمامی سیم‌کارت‌های ثبت شده برای مشترکان، مشمول تعاریف این دستورالعمل هستند و اپراتورها از تاریخ ابلاغ این مصوبه موظف به رعایت این دستورالعمل در تنظیم قراردادهای جدید خود شده‌اند.

همچنین اپراتورهای موبایل موظف به اصلاح قراردادهای قبلی مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری شده‌اند.

تخلف اپراتور از این دستورالعمل توسط رگولاتوری بررسی و جرائم در چارچوب موافقتنامه مجوز فعالیت این اپراتورها صادر خواهد شد.

اپراتورهای موبایل موظف شده‌اند نحوه ثبت نام، غیرفعال کردن، قطع یک طرفه و دوطرفه و سلب امتیاز مشترک را به صورت صریح در قرارداد مشترکان لحاظ کنند.

این دستورالعمل در ۳ ماده، ۲۰ بند و ۲ تبصره تهیه شده و مقررات تکمیلی تمامی پروانه‌های صادره در حوزه خدمات موبایل محسوب می‌شود که به اپراتورهای موبایل ابلاغ شده و لازم الاجراست.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!