0

۵۵ درصد مجوزها از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور صادر می‌شود

دسته بندی ها : مجوز کسب و کار - پروانه فعالیت 19 خرداد 1399 کارشناس سایبرلا 683 بازدید
مجوزهای کسب و کار, مجوز فعالیت

وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد ۵۵ درصد مجوزهای صادر شده در کشور از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود و رتبه ایران در فضای کسب و کار نیز از  ۱۵۲ به ۱۲۷ کاهش یافته است.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و داریی ۱۸ خرداد ماه در صحن علنی مجلس  در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: «یکی از نمایندگان در مورد بهبود فضای کسب و کار نکاتی را مطرح کرد و گفت که چرا اجرایی نشده است؟ در حالی که طیف مختلفی از قوا و دستگاه‌های اجرایی در این موضوع تاثیرگذار هستند و باید متناسب با فعالیت این دستگاه‌ها بررسی‌ها انجام شود. رتبه ما در فضای کسب و‌کار ۱۵۲ بوده و هم‌اکنون این رتبه ۱۲۷ است و در آینده کاهش بیشتری هم در پیش داریم.»

او با اشاره به موضوع ایجاد پنجره واحد که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده بود، افزود: «نمایندگان می‌گویند چرا پنجره واحد تشکیل نشده است، اما این سازوکار وجود دارد و همین الان ۵۵ درصد مجوزهایی که صادر می‌شود از طریق درگاه ملی است که عدد بالایی را شامل می‌شود و سامانه‌هایی هم ایجاد کردیم تا امکان شکایت، پاسخگویی و مشاوره نیز از طریق آن وجود داشته باشد. البته ما معتقدیم که به این کار سرعت بخشیم و فعالیت این درگاه را گسترش دهیم تا دامنه گسترده‌تری را پوشش دهد.»

پنجره واحد چیست؟

بر اساس توصیه شورای اروپایی توسعه در سازمان ملل متحد پنجره واحد عبارتست از تسهیل فرآیند پشتیبانی و حمایت از کسب و کارها از نظر ارائه مستندات و اطلاعات جامع مورد نیاز واحدها در زمان راه اندازی، کسب مجوزها، دریافت آموزش های لازم، بازاریابی و توسعه بازار، آگاهی از قوانین و مقررات مرتبط و آخرین تغییرات آن و سایر امور بروکراتیک و اداری.

سازمان های همکار در پنجره واحد عبارتند از: وزارت صنعت، معدن و تجارت،وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، شورای عالی عتف، بانک ملی ایران، بانک قرض الحسنه مهر ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی، سازمان توسعه تجارت، شرکت بیمه ایران، اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران سازمان امور مالیاتی، اداره ثبت شرکت ها، سازمان تامین اجتماعی و گمرک ایران

درگاه ملی مجوزها چیست؟

درگاه ملی مجوزها پس از تشکیل هیات مقررات زدایی از سوی مجلس در سال ۹۲ طی قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و پس از تشکیل مرکز ملی پایش محیط کسب و کاردر سال ۹۳ با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.

نمایندگان مجلس دهم همچنین در آخرین روزهای فعالیت خود طرح «اصلاحات مواد یک و ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی» را که مرتبط با افزایش وظایف هیات مقررات‌زدایی و تعیین ساز و کار فعالیت درگاه ملی مجوزها است را تصویب کردند.

براساس این طرح مدیریت و راهبری نظام مجوزدهی کشور و نظارت بر صدور مجوزها بر عهده هیات مقررات زدایی است. نحوه فعالیت درگاه ملی مجوزهای کشور همچنین ظرف مدت سه ماه با پیشنهاد دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی به تصویب وزیر امور اقتصاد دارائی می‌رسد. در صورتی که هر یک از مراجع صادرکننده مجوز از ارائه مجوز در ظرف زمانی تعیین شده در درگاه ملی مجوزهای کشور امتناع کند، متقاضی می‌تواند نسبت به ثبت شکایت به صورت الکترونیکی در درگاه ملی مجوزهای کشور اقدام کند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!