0

شگردهای جدید کلاهبرداران فضای مجازی

دسته بندی ها : فضای مجازی 27 دی 1394 مدیر سایبرلا 822 بازدید
در گذشته برای وقوع یک جرم باید مجرمان دانش بالایی داشته باشند تا بتوانند با استفاده از ابزارهای محدودی که وجود داشت از قربانیان سوءاستفاده کنند، اما در حال حاضر دیگر نیازی به داشتن دانش فنی و تخصصی زیادی نیست فقط کافی است کمی دانش با ابزارهای جدید آمیخته شده تا یک جرم سایبری رخ دهد.

پلیس فتا: همزمان با استفاده از اینترنت و فضای سایبر، باب ورود مجرمان به این فضا باز شده و تعرض به حقوق فردی و عمومی، ارتکاب تخلفات مالی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی در این فضا اوج گرفته است و هر روزه شاهد وقوع شکل جدیدی از جرائم می باشیم. در این راستا به منظور افزایش آگاهی کاربران محترم مصاحبه ای با سرهنگ اذردرخش در مورد جرائم جدید رخ داده در فضای مجازی صورت گرقته که متن آن ارائه می گردد.

بیشترین جرائمی که در نه ماه سپری شده در سال 94 در فضای مجازی اتفاق افتاده چه جرائمی بوده؟ کدام جرم بیشترین آمار را به خودش اختصاص داده است؟

جرائم اقتصادی در صدر جرائم سایبری قرار دارند و بیشترین انگیزه مجرمانه در فضای سایبری مربوط به جرایم مالی است. در جرائم اقتصادی می توان به برداشت‌های غیر مجاز اشاره کرد. حسن اعتماد زیاد کاربران فضای مجازی و رعایت نکردن نکات امنیتی توسط شهروندان هنگام استفاده از کارت‌های بانکی، اینترنت بانک، فناوری‌های جدید بانکداری و تجارت الکترونیک باعث شده بیش از 47 درصد برداشت‌های غیرمجاز به علت خطای انسانی و ناآشنایی کاربران به ابزارهای جدید رخ دهد. جرائم اخلاقی با 33 درصد رتبه دوم جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است و این امر نسبت به گذشته روند صعودی داشته است و دلیل آن را می توان در به وجود آمدن شبکه های اجتماعی و عدم رعایت نکات ایمنی لازم در این شبکه ها و اشتراک گذاری محتوا دانست. جرائم اجتماعی با 15 درصد و جرائم سیاسی با 5 درصد رتبه های بعدی را به خود اختصاص داده اند.

مهمترین علل موفقیت مجرمان سایبری را چه می دانید؟

در گذشته برای وقوع یک جرم باید مجرمان دانش بالایی داشته باشند تا بتوانند با استفاده از ابزارهای محدودی که وجود داشت از قربانیان سوءاستفاده کنند، اما در حال حاضر دیگر نیازی به داشتن دانش فنی و تخصصی زیادی نیست فقط کافی است کمی دانش با ابزارهای جدید آمیخته شده تا یک جرم سایبری رخ دهد. نمی توان مجرمان سایبری را موفق دانست بلکه سهل انگاری و حسن اعتماد بیش از حد کاربران و هموطنان است که زمینه وقوع جرائم سایبری را فراهم می کند. اگر هموطنان عزیز کارهای خود را با کمی دقت و حساسیت بیشتر دنبال نمایند، جرائم سایبری کاهش پیدا خواهد کرد. بر اساس آمار موجود 75 درصد از کلاهبرداری های رخ داده به علت سهل انگاری قربانیان بوده است. حال اگر این کاربران نکات ایمنی را کمی بیشتر رعایت نمایند به نظر شما مجرمان سایبری موفق خواهند بود؟ قطعاً پاسخ منفی است.

در مورد جرائم جدیدی که در فضای مجازی در حال وقوع است و شگردهایی که مجرمان در این جرائم برای جذب قربانیان به کار می برند توضیحاتی ارائه می دهید؟

یکی از جدیدترین شگردهای مجرمانه که متاسفانه برخی از کاربران فضای مجازی را متحمل پرداخت هزینه های کلانی کرده که هیچ اطلاعی از وقوع آن نداشته اند در حال شکل گیری است. در این شگرد بعد از مراجعه کاربران به سایت های نامعتبر و گاهاً غیر اخلاقی، بدافزاری بر روی گوشی تلفن قربانیان نصب شده و در هنگام نصب اجازه دسترسی به مدیریت گوشی، موقعیت مکانی، دریافت و ارسال پیامک و…… به فرد مجرم خواهد داد. یکی از مهمترین دسترسی های ایجاد شده، امکان برقراری تماس از طریق تلفن همراه قربانی می باشد. یکی از نکات جالب این است که قربانی به هیچ عنوان از این اتفاق اطلاعی ندارد و زمانی متوجه خواهد شد که هزینه های قبض تلفن همراه برای وی ارسال شود.

علت اصلی وقوع چنین جرمی را می توان در مراجعه به سایت های نامعتبر و غیر مجاز دانست. پس هموطنان عزیز همیشه باید توصیه های زیر را در نظر داشته باشند:

1.    از سایت های غیر مجاز و نا معتبر به هیچ عنوان مراجعه نکنند.
2.    اطلاعات دریافتی خود را از منابع معلوم و دارای مجوز دانلود نمایند.
3.    قبل از نصب هرگونه نرم افزار بر روی دستگاه خود، نسبت به دسترسی های ایجاد شده حساسیت داشته باشند.
4.    استفاده از آنتی ویروس به روز و مناسب راهکاری مطمئن در جهت جلوگیری از ورود بدافزارها به سیستم می باشد.
5.    با مراجعه به قسمت تنظیمات گوشی هوشمند نسبت به فعال سازی محدودیت تماس های بین المللی اقدام نمایند.

چه توصیه هایی به شهروندان برای ایمن بودن از انواع جرائم سایبری به ویژه جرائم جدید رخ داده در این حوزه دارید؟

همان طور که قبلاً گفته شد حرکت به سمت شبکه های اجتماعی با رشدی صعودی همراه بوده و در حال حاضر بروز جرائم در این حوزه بیشتر از گذشته می باشد که مهمترین عامل در وقوع کلاهبرداری های فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی، محدود بودن سطح معلومات و همچنین حسن اعتماد بیش از حد هموطنان عزیز به دوستان مجازی می باشد. اعتمادی که باعث می شود کاربران با استفاده از ترفندهای مهندسی اجتماعی در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار شوند. همان طور که انسان ها در فضای واقعی با حساسیت زیاد دوستان خود را انتخاب کرده و آن ها را نسبت به نوع برخورد و معاشرت، سطح بندی می کنند، باید در فضای مجازی نیز دوستان خود را با حساسیت بیشتر و شناخت قبلی انتخاب نمایند. همچنین نسبت به اشتراک گذاری نوع محتوا باید نظارت و دقت بیشتری داشته باشند، همان طور که در محیط واقعی کیف پول و یا آلبوم خانوادگی خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهیم، در فضای مجازی هم نباید اطلاعاتی که برای ما مهم هستند و انتشار آن ها ممکن است برای ما تهدیدی داشته باشند را در اختیار و در معرض دید عموم قرار دهیم.

اقدامات پیشگیرانه پلیس فتا در رابطه با جرائم نوین چه بوده است و این اقدامات تا چه حد موفق بوده است؟

در مجموع رویکرد پلیس فتا رویکردی پیشگیرانه بوده و در این راستا همواره به دنبال افزایش سطح آگاهی های عموم مردم بوده و به صورت مستمر نسبت به هشدار دهی در مورد جرائم نوظهور و یا جرائم در حال رشد حساسیت دارد. برگزاری نمایشگاه یکی از مهمترین اقداماتی است که با توجه به استقبال زیاد از سوی مخاطبان زمینه انتقال اطلاعات و توصیه و هشدار های پلیس را دارد که پلیس فتا در نمایشگاه هایی با موضوعات امنیت سایبری حضوری فعال داشته و کارگاه های آموزشی مرتبطی را برای بازدیدکنندگان برگزار نموده است. همچنین پکیچ ها و بسته های آموزشی مختلفی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است. در اقدامی جالب پلیس فتا اقدام به تهیه یک نسخه نمایشگاه مجازی حاوی هشدار ها، توصیه، کلیپ ها، انیمیشن ها، کاریکاتورها سایبری و….. نموده که قابلیت نصب بر روی سیستم های کامپیوتری را داشته و کاربران می توانند در محیط نمایشگاه قدم زده و از غرفه های مختلف بازدید بعمل آورند. ضمن اینکه وب سایت پلیس فتا برای دریافت آموزش ها، توصیه ها، هشدارها و مقالات علمی و تخصصی است.

چه فعالیت های فرهنگی برای آگاه سازی مردم در رابطه با جرائم نوین سایبری صورت گرفته است؟

پلیس فتا در راستای بالا بردن سطح آگاهی مردم عزیز در خصوص جرایم سایبری اقدام به تولید محتویات پیشگیرانه نموده است که شامل هشدارهای پلیسی، هشدار های تک خطی، چند رسانه ای ها وانتشار آن ها بین مردم، برگزاری کارگاه های آموزشی، حضور در نمایشگاه های مختلف و همچنین تهیه کتب آموزشی حتی برای کودکان را در دستور کار داشته است. همچنین 20 مورد از جرائمی که بیشترین سوءاستفاده را به خود اختصاص داده اند در قالب کروماکی و انیمیشن و از طریق صدا و سیما به هموطنان عزیز انتقال داده شده است. لازم به ذکر است تمامی این کلیپ های در سایت پلیس فتا بارگزاری شده و قابل دریافت می باشند. سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir به عنوان مرجع کاملی از هشدارها، مقاله های علمی و آموزشی، کلیپ ها و فیلم های مستند و…. می باشد.

برنامه پلیس فتا برای جلوگیری از جرائم سایبری در سال های آینده چیست؟

بحث پیشگیری از جرم مقدم بر کشف آن است لذا باید گفت در بحث پیشگیری پلیس فتا با دو رویکرد پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی تلاش دارد جرائم این فضا را کاهش دهد. اساس پیشگیری وضعی در فضای سایبر بر سه محور دشوار ساختن ارتکاب جرم در فضای سایبر، افزایش خطرپذیری مجرمان در فضای سایبر و کاهش جاذبه از آماج ها و قربانیان جرم در این فضا است که هر کدام از این سه محور در پی خود به ترتیب؛ ‌کنترل و ایجاد محدودیت در دسترسی به موقعیت های جرم‎زا، منحرف کردن مجرمان، ‌برچیدن ابزار ارتکاب جرم، مراقبت از ورودی ها و خروجی ها بصورت مراقبت رسمی، مراقبت غیررسمی و مراقبت‎ طبیعی است.

در بحث پیشگیری اجتماعی از جرائم در فضای سایبر هم با استفاده از محیط های اجتماعی به دنبال تأثیر گذاری بر فرآیند شکل گیری شخصیت کاربران هستیم که از طریق اقدامات تربیتی، آموزشی و اطلاع رسانی پیگیری می شود. در حوزه پیشگیری اجتماعی در جرائم سایبری اساس را پلیس فتا بر آموزش خانواده ها گذاشته است که بتواند شکاف اطلاعاتی این عزیزان را با فرزندانشان به حداقل برساند و اینکه در فضای سایبر چه تهدیداتی برای خانواده ها و فرزندانشان وجود دارد. لذا برگزاری دوره های آموزشی در فرهنگسراها، مدارس، ادارات، برگزاری کارگاه های آموزشی، شرکت در نمایشگاه ها، جشنواره ها و… را به صورت مدوام انجام می دهیم. برای ارتقاء سطح علمی خانواده ها از تهدیدات و انواع جرائم سایبری انتشار کتاب، بروشور تهیه انیمیش، کروماکی همکاری با هنرمندان سینما و تئاتر و… را داریم. مجموعه این عوامل باعث رضایت شهروندان گردیده است چرا که از نظر این عزیزان مجموعه فعالیت های پیشگیری اجتماعی باعث آشنایی آن ها با تهدیدات فضای سایبر شده است.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!