0

اتحادیه اروپا در دو دادگاه پیاپی از غول های دیجیتالی آمریکا شکست خورد

دادگاه, دادسرا, حقوق سایبر, جرایم فضای مجازی, سایبرلا

دادگاه عالی اتحادیه اروپا اعلام کرده که داده‌های اروپاییان در آمریکا از امنیت کافی برخوردار نیست. از سویی در همین دادگاه شکایت اپل در برابر پرداخت مالیات مضاعف به اروپا نیز مورد پذیرش قرار گرفت. به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در دو دادگاه مختلف در برابر غول‌های دیجیتالی آمریکا شکست خورده‌اند؛ اما این موضوع آنها را متوقف نخواهد کرد.

دادگاه عالی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه روش ارسال اطلاعات فیسبوک و هزاران شرکت دیگر را باطل و اعلام کرد که داده‌های اروپاییان در آمریکا از وضعیت مطمئنی برخوردار نیستند. یک روز قبل نیز طبق نظر این دادگاه، شکایت اپل در محاکمه‌ای مربوط به پرداخت مالیات مضاعف ۱۳ میلیارد یورو برابر با ۱۴.۹ میلیارد دلار مالیات در ایرلند به پیروزی رسید.

طبق تصمیم سال ۲۰۱۶ کمیسیون اروپا شرکت اپل باید مالیات‌هایی که پیش از این به آمریکا پرداخت کرده بود را به اتحادیه اروپا نیز پرداخت می‌کرد. اپل با این تصمیم مخالفت کرد و اعتراض خود را در دادگاه اتحادیه اروپا ثبت کرد و این دادگاه نیز این اعتراض را پذیرفت.

همچنین قضات دادگاه اتحادیه اروپا مکانیزم سپر حریم خصوصی داده‌ها که اتحادیه اروپا سال‌ها بر سر آن با آمریکا مذاکره کرده بود را ناکارآمد اعلام کرد. طبق نظر این اتحادیه مکانیزمی که مسئولان اتحادیه اروپا و آمریکا سال‌ها زمان خود را صرف مذاکره برای پیاده‌سازی آن کرده بودند به دلیل برنامه‌های نظارتی آمریکا عملا ناکارآمد است و داده‌های اروپاییان در آمریکا امنیت ندارد.

پیروزی شرکت اپل و نتیجه این دادگاه شکستی بزرگ برای مارگارت وستاگر محسوب می‌شود، او به عنوان نماینده اصلی اتحادیه اروپا، اقدامات سختگیرانه این اتحادیه در برابر آمریکا را  در زمینه‌های تکنولوژی رهبری می‌کند.

مارگارت وستاگر با مبارزه علیه سوء استفاده از قدرت در سیلیکون ولی و تلاش آنها برای تاسیس فروشگاه‌هایی با پایین‌ترین مالیات به شهرت رسید. اما مارگارت پس از این شکست اعلام کرد که در حال انجام یک بررسی ضد تراست در مورد دستیار های صوتی از جمله سیری اپل و الکسای آمازون است و عقیده دارد که این شرکت‌ها برای نفوذ بیشتر در بازار از داده‌های این دستیارهای صوتی استفاده می کنند.

اما در مقابل فرانسس بارول، متفکر شورای آتلانتیک از واشنگتن دی سی در این مورد می‌گوید: «آنچه در اروپا شاهدش هستیم این است که دولت‌ها برخلاف امریکا، حوزه دیجیتال را زمینه‌ای برای دخالت دولت تلقی می‌کنند. این تلاش بیشتر اوقات به نتیجه نخواهد رسید؛ اما به این معنا نیست که آنها تلاش خود را متوقف می‌کنند.»

علیرغم این شکست، وستاگر اعلام کرد که به تلاش خود برای پذیرش رفتار منصفانه توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی ادامه خواهد داد.

او پس از این محاکمه اعلام کرد که تیم حقوقی‌اش به بررسی اقدامات سخت‌گیرانه مالیات ادامه خواهند داد. او همچنین از یک بررسی ضد تراست درمورد دستیار های صوتی و دیگر گجت‌ها از جمله دماسنج‌های هوشمند و تلویزیون‌ها خبر داد؛ زمینه‌ای که شرکت‌هایی همچون آمازون و الفابت (شرکت مادر گوگل) در سال‌های اخیر به دنبال گسترش فعالیت های خود در آن بوده‌اند.

منبع: پیوست به نقل از hindustantimes

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 + 11 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!