0

سود بانک در برابر سرمایه مردم مانع گسترش تولید است

دسته بندی ها : فضای مجازی 22 اردیبهشت 1395 مدیر سایبرلا 449 بازدید

آیت‌الله نوری‌همدانی از مراجع تقلید گفت: سودی که بانک‌ها به سرمایه مردم می‌دهند مانع گسترش تولید در کشور است.

فارس: آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کشور با اشاره به فلسفه به وجود آمدن بانک‌ها از نظر اسلام، گفت: باید از ابتدا در فعالیت‌های خود متوجه فرامین اسلامی باشیم نه اینکه برنامه‌ای اجرا شود بعد سراغ اسلام برویم.

وی با اشاره به دستورات اسلام در نظام اقتصادی، فرهنگی و… خاطرنشان کرد: خداوند انسان‌ها را متفاوت آفریده، در عرصه اقتصادی همین تفاوت‌ها است که برخی ثروتمند می‌شوند و برخی نمی توانند ثروتمند شوند و قدرت و توان کار دارند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام راکد گذاشتن ثروت را حرام کرده است گفت: پول باید در جامعه باید مثل گردش خون در بدن باشد.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در جامعه قدرت کار دارند ولی سرمایه ندارند و اسلام می‌گوید ثروتمندان باید به این افراد کمک کنند و راه آن را مضاربه، مشارکت و جعاله عنوان کرده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با تاکید بر اینکه کسی که قرض بدهد و سود بگیرد عمل حرام مرتکب شده و این کار ربا است گفت: قرآن هفت مرتبه ربا را حرام عنوان کرده است.

وی با تاکید بر اینکه از نظر اسلام ربا در هر جنبه‌ای گناه بزرگ و موجب سقوط و انحطاط است، افزود: بانک‌ها از ربا باید به شدت احتراز کنند با وجود این غربی‌ها بانک‌ها را براساس ربا ایجاد کرده‌اند و قرض می‌دهند و سود می‌گیرند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در اسلام کسی که قرض می‌دهد اجازه گرفتن بیشتر از آن را ندارد اما این  امر به ندرت از غرب به کشور ما هم وارد شده، ضرر این کار این است که اسلام می‌خواهد پول در برابر کار باشد نه در برابر پول و پول باید در صنعت و تولید و زراعت به کار گرفته شود و اشتغال و عمران و آبادی ایجاد شود که ربا از آن جلوگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اسلام سودی که بانک به پول مردم می‌دهد قبول ندارد، افزود: اینکه کسی 100 میلیون تومان در بانک بگذارد و بانک ماهیانه به پول او سود بدهد صحیح نیست و مانع گسترش تولید است.

آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه اگر قوانین اسلام عملی شود فقر ریشه کن می‌شود، تصریح کرد: دیرکرد نیز در اسلام حرام است، اگر من قرض گرفتم، جریمه تاخیر در ادای دین یک نوع ربا است و حرام است و جایز نیست.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها نباید به دنبال تجارت باشند و پول‌های مردم را در ایجاد کار و صنعت صرف کنند، خاطرنشان کرد: بانک‌ها باید بدون ربا و بدون دیرکرد و در نهایت اسلامی شود.

این مرجع تقلید گفت: بانک باید پول را از مردم بگیرد و به کسانی بدهد که قدرت کار دارند اما سرمایه ندارند، سرمایه داران هم پول خود را در راه تجارت صنعت و اشتغال به کار بگیرند چراکه راه شکل گیری اقتصاد مقاومتی همین امر است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها با دادن سود پول مردم را جمع می‌کنند، افزود: در کشور ما زمین و امکانات زیاد داریم و باید از آنها در راستای رشد و توسعه کشور استفاده کنیم.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه مسؤولان باید به داد مردم برسند چراکه دیرکرد و سود برای جامعه مخرب و حرام است، گفت: اگر می‌خواهید به مردم خدمت کنید ربا را از بانک‌ها حذف کنید.

وی لزوم تحقق عملی بانک بدون ربا در کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: بانک بدون ربا فقط در عناوین نباشد چرا که برخی بانک‌ها اسامی فعالیت‌های خود را تغییر می‌دهند و تفاوتی نمی‌کند همه اینها ربا است.

این مرجع تقلید در پایان سخنان خود گفت: اگر ما برای پول براساس زمان نرخی معین کنیم ربا است و دیرکرد وام همین است و بسیاری از مردم با دادن این دیرکرد‌ها دچار مشکل شده‌اند

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    20 − شش =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!