0

سرقت در چه شرایطی قابل گذشت است / تاثیر سابقه کیفری بر گذشت

دسته بندی ها : نظریه مشورتی 11 مهر 1399 مدیر سایبرلا 441 بازدید
جرم و مجازات دزدی و سرقت تعزیری

قضات در استعلامی سؤالاتی پیرامون ماده ۱۰۴ اصلاحی قانون مجازات اسلامی سرقت موضوع مواد ۶۵۶،۶۵۷ ،۶۶۱ و ۶۶۵ در رابطه با تاثیر سابقه کیفری بر گذشت از جرم مطرح کردند.

به گزارش مهر در یکی از جدیدترین استعلامات قضات که به معاونت حقوقی قوه قضائیه ارسال شده آمده است که طبق ماده 104 اصلاحی قانون مجازات اسلامی سرقت موضوع مواد ۶۵۶،۶۵۷ ،۶۶۱ و ۶۶۵ به شرطی که ارزش مال مسروقه بیش از دویست میلیون ریال نباشد و سارق فاقد سابقه مؤثر کیفری باشد، قابل گذشت است.

حال چنانچه شخصی قبلاً به تحمل پنج سال حبس محکوم و تمام این حبس تعلیق شده باشد و در دوره تعلیق مرتکب جرم سرقت موضوع مواد فوق شود، آیا این شخص با توجه به تعلیق سابق دارای سابقه کیفری مؤثر محسوب می‌شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

در فرض استعلام که فرد به لحاظ ارتکاب جرم دارای محکومیت تعلیقی پنج سال حبس است و در مدت تعلیق، مرتکب یکی از سرقت‌های موضوع ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی ۱۳۹۹ شده است، با توجه به این‌که به محض ارتکاب جرم جدید، تعلیق محکومیت لغو و مجازات لازم‌الاجرا می‌شود، در صورت دارا بودن شرایط لازم برای شمول آثار محکومیت کیفری بر محکومیت اول، جرم ارتکابی جدید مشمول ماده ۱۰۴ قانون یادشده نبوده و قابل گذشت محسوب نمی‌شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − 12 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!