0

جلوگیری از ارائه خدمات پرداخت به سایت‎‌های فاقد مجوز بازاریابی شبکه ای

دسته بندی ها : شرکت هرمی - بازاریابی شبکه ای 16 فروردین 1401 کارشناس سایبرلا 292 بازدید
شرکت هرمی, بازاریابی شبکه ای
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مکاتبه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرد، تا شرکت های پرداخت یاری از ارائه خدمات به وب‌سایت‌هایی که به صورت غیر قانونی در زمینه بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند، خودداری نمایند.
لازم به ذکر است که وزارت صمت در راستای مرتفع نمودن چالش جدی رشد فعالیت بازاریابی شبکه ای غیر قانونی در سال‌های اخیر و به دنبال تذکر کتبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم ساماندهی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و برخورد با کسب و کارهایی که به صورت غیرقانونی در این زمینه فعالیت دارند، اقدامات لازم را انجام داده است.
به نقل از دبیرخانه کمیته نظارت؛ در این راستا، علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزرات صمت خطاب به معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نوشت: برخی از وب‌سایت‌ها طرح‌های درآمدی خود را که دارای ساختار هرمی با شبکه بی‌انتهاست، به صورت پنهانی در جلسات خصوصی و شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام تبلیغ کرده و از این طریق اقدام به عضوگیری می‌کنند.
وی عنوان کرده؛ کسب و کارهای مذکور برای توجیه اقدامات و اعتبار بخشیدن به خود، تحت عنوان باشگاه مشتریان، به مردم معرفی می‌شوند و از راه درآمدی که از طریق عضوگیری به دست می‌آورند، توسط ابزار و نرم‌افزارهایی که شرکت‌های پرداخت یاری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، سود آنی پرداخت می‌کنند.
شاه‌میرزایی تصریح کرده: اقدامات این سایت‌ها به ارجاع اعضای خود برای خرید صوری کالا خلاصه نمی‌شود و بعضا توکن و رمز ارز مجهول نیز به عنوان ابزار پرداخت و سرمایه‌گذاری به مردم توصیه و ترویج می‌شود.
معاون تجارت و خدمات وزرات صمت در ادامه با اشاره به مفاد آیین‌نامه قانون مبارزه با پولشویی؛ از بانک مرکزی درخواست داشته که ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، پیش از ارائه ابزار پذیرش به این سایت‌ها، مجوز بازاریابی شبکه‌ای آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و درصورتیکه این سایت‌ها فاقد مجوز بازاریابی شبکه ای بودند یا در ادامه فعالیت، ماهیت تجاری آن‌ها تغییر یافته، از ادامه ارائه خدمات به آن‌ها اجتناب کنند.
در ادامه گزارش، خاطر نشان می‌گردد که به نقل از یک مقام آگاه در وزارت صمت، اخیرا وزارت‌ صمت با همکاری اتاق اصناف ایران و پلیس نظارت بر اماکن عمومی، نسبت به تشدید نظارت بر روی سایت های بدون پروانه کسب بازاریابی شبکه ای، اقدامات لازم را انجام داده و تاکنون سایت‌های بسیاری که بدون مجوز و در قالب طرح‌های درآمدی غیرقانونی فعالیت داشته‌اند را از دسترس خارج نموده است.
در پایان، لازم به ذکر است که پیش از این نیز کامبیز معتمد وزیری، رییس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صمت، بر نظارت جدی نسبت به فعالیت سایت‌های بدون مجوز در حوزه بازاریابی شبکه‌ای، تاکید داشته که؛ سایت‌های مذکور پس از دریافت مجوزهای لازم و تطبیق خود با مقررات مربوطه می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند و در غیر اینصورت، در اسرع وقت سایت‌های مربوط به آن‌ها مسدود می‌شوند و مطابق با قوانین، به مراجع قضایی کشور معرفی خواهند شد.
عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده + پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!