0

سازمان بورس: سیگنال فروشی کانال های تلگرامی مصداق جرم است

تلگرام Telegram - شبکه های اجتماعی - سایبرلا

ارائه خدماتی که نیاز به اخذ مجوز دارد از طریق کانال های تلگرامی بدون مجوز مصداق جرم است و سازمان بورس با این کانال ها و گردانندگان آن‌ها برخورد می کند.

این روزها بازار سرمایه با پدیده ای به اسم کانال های تلگرامی روبرو است و تاثیر این کانال ها با توجه به تنوع انتشار اطلاعات و مشاوره های رایگانی که ارائه می کنند روز به روز بیشتر مورد توجه افراد تازه وارد در بازار سرمایه قرارمی گیرد. این اطلاعات در بسیاری موارد منجر به ضرر و زیان سهامداران می گردد.

محمد علی شیری زاده مدیر حقوقی و انتظامی سازمان بورس در مورد الزامات سازمان بورس به بورس۲۴ گفت: در درجه اول این اشکال به افرادی وارد است که از مبادی غیر مجاز و ناموثق اقدام به دریافت راهنمایی و مشاوره سرمایه گذاری می کنند. این امر باید مد نظر قرار گیرد که نهادها و مراکزی که مجوز از سازمان دارند مورد قبول سازمان هستند و از فیلتر سازمان عبورکردند، کارشناسان این نهاد های مالی نیز مورد تایید سازمان هستند.

وی گفت: اینطور نیست که سازمان برخوردی با کانال ها و سایت های غیر مجاز نداشته باشد. در مرحله اول سازمان با درخواست از معاونت جرائم رسانه ای اقدام به فیلترینگ 23 سایت غیر مجاز که اقدام به ارائه مشاوره سرمایه گذاری، سبدگردانی، سیگنال و تحلیل فروشی کرده اند، نمود.

شیری زاده گفت: متاسفانه در فضای مجازی برخی افراد با تاسیس کانال اقدام به دریافت وجوه و ارائه تبلیغاتی مبنی بر چند برابر کردن ثروت افراد و معرفی سهم های با پتانسیل رشد به دورغ می کنند و این امر مصداق جرم است و بورس از طریق مبادی قانونی با آنها برخورد می کند.

بازار سرمایه و بورسوی گفت: بر اساس ماده 49 اشخاص زیر به حبس تعزیری از یک ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی معادل یک تا سه برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهند شد: . 1 هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون تحت هرعنوان به فعالیت هایی از قبیل “کارگزاری،” کارگزار/معامله گری یا “بازارگردانی” که مستلزم اخذ مجوز است مبادرت نماید یا خود را تحت هر یک از عناوین مزبور معرفی کند .2 هر شخصی که به موجب این قانون مکلف به ارائۀ تمام یا قسمتی از اطلاعات، اسناد و یا مدارک مهم به “سازمان” و یا “بورس” مربوط بوده و از انجام آن خودداری کند. 3 .هر شخصی که مسئول تهیۀ اسناد، مدارک، اطلاعات، “بیانیه ثبت” یا “اعلامیۀ پذیره نویسی” و امثال آنها جهت ارائه به “سازمان” می باشد و نیز هر شخصی که مسؤولیت بررسی و اظهارنظر یا تهیۀ گزارش مالی، فنی یا اقتصادی یا هرگونه تصدیق مستندات و اطلاعات مذکور را برعهده دارد و در اجرای وظایف محوله از مقررات این قانون تخلف نماید. 4. هر شخصی که عالما و عامدا هرگونه اطلاعات، اسناد، مدارک یا گزارش های خلاف واقع مربوط به اوراق بهادار را به هر نحو مورد سوءاستفاده قرار دهد. با افرادی که به ارائه اطلاعاتی که نیاز به مجوز دارد و در قانون قید شده است اقدام کنند برخورد خواهد شد.

وی گفت: در خصوص کانال های تلگرامی حدودا در مورد 6 کانال شکواییه تنظیم شده است. به زودی خبرهای آن اعلام خواهد شد. این کانال ها فیلتر می شوند و اقدامات قضایی در خصوص ادمین های این کانال ها صورت خواهد گرفت. در این خصوص نامه نگاری های لازم با معاونت فضای مجازی انجام شده و اقدامات پیش گیرانه در حال اجراست.

برخی از این کانال ها شماره حساب می دهند تحت عنوان VIPو … سیگنال ها و تحلیل های اشتباه به افراد ارائه می دهند آن هم بدون مجوز از سازمان که بیشتر این اطلاعات هم کلاهبرداری است.در حال حاضر شناسایی کرده ایم که این افراد در کجا مشغول به کار هستند و در این خصوص اقدامات انجام شده است و به زودی با همه آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی در پاسخ به وجود کانال های افراد معروف فعال در بازار سرمایه در تلگرام و توقیف این کانال ها هم گفت: با کانال هایی که اقدامات غیر مجاز انجام می دهند و اقدام آنها در بازار دستکاری و جهت دهی تلقی شود برخورد می شود. کانال هایی که اقدامات مجرمانه انجام نمی دهند و فعالیت آنها مصداق تخلف نیست به کار خود ادامه خواهند داد و برخوردی با آنها صورت نمی گیرد.

مدیر حقوقی و انتظامی سازمان بورس ادامه داد: کانال هایی که سبد گردانی می کنند،سیگنال فروشی می کنند،یا تحریک به خرید و فروش سهم می کنند و به بازار جهت می دهند، اینها به عنوان اقدام مجرمانه و دستکاری بازار به حساب می آید. با خیلی از کانال ها قطعا برخوردی نخواهیم داشت و با کانال هایی که اقدامات مشکوک و خلاف انجام می دهند برخورد می شود.

وی تاکید کرد: با کانال هایی که اقدام به کلاهبرداری و انجام اقدامات خلاف قانون که نیازمند مجوز است می کنند قطعا برخورد جدی می شود.مردم باید آگاه باشند و از کانال های غیر قانونی و نا معتبر استفاده نکنند و فریب نخورند.

شیری زاده در مورد کانال هایی که در وزارت ارشاد ثبت شده اند نیز گفت: ثبت در ارشاد ساز و کار مربوط به خود را دارد و بدان معنی نیست که کانال ثبت شده در ارشاد می تواند در حوزه فعالیت های بورسی که نیاز به مجوز دارد فعالیت کند. بورس مجوزها و قوانین خاص خود را دارد. ارشاد در مورد نهادهای مالی مجوز نمی دهد، تایید صلاحیت نهاد های مالی فعال در حوزه بورس در اختیار سازمان بورس است و باید صلاحیت فعالان در این حوزه را بورس تایید کند.

شیری زاده خاطر نشان کرد: مواردی بوده است که افراد از طریق این کانال ها سبد گردانی کرده اند و تمام سرمایه شان از بین رفته است.

وی گفت: اشخاص حقیقی مجوز مشاوره سرمایه گذاری، سبدگردانی و … را ندارند و باید در قالب نهاد حقوقی اقدام به اخذ مجوز های لازم کرد. افراد فعال در نهادها مدارک لازم و تاییدیه های بورس را دارند اما باید از طرف یک فرد حقوقی معرفی شوند، طبق قوانین معمول در این حوزه.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!