0

ساترا شکایت از فیلیمو را پیگیری می کند

فیلیمو, پلتفرم آنلاین پخش فیلم, VOD - سایبرلا

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) بر پیگیری پرونده شکایت از فیلیمو به دلیل انتشار سریال «سقوط» تاکید کرد و گفت گرچه در این پرونده، قرار منع تعقیب صادر شده، اما فرصت اعتراض، وجود دارد.

 سعید مقیسه رئیس ساترا، در نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) که امروز (یک اسفند ۱۴۰۱) برگزار شد درباره صدور قرار منع تعقیب برای فیلیمو و روند برخورد با این پلتفرم گفت: برخی رسانه‌ها در این روند ممکن است فرآیند‌های قانونی را طی نکنند. اقدامات ساترا در قانون تعیین شده است. راهکار قانونی این است که به مراجع ذیربط اعلام کنیم. بخشی از تخلف‌ها مربوط به رعایت نکردن فرآیند‌ها است مانند رعایت نکردن فضای رقابت، پخش محتوای نامناسب و رعایت نکردن حقوق مصرف‌کننده. هر بخشی مسئول خود را دارد. منع تعقیب برای یک فرآیند صادر می‌شود. فرصت اعتراض وجود دارد تا وقتی دادرسی به نتیجه برسد. یک تخلف بخش‌های مختلف و داورهای مختلف دارد. نهایتا یک نهاد تنظیم‌گر اعمال قانون نمی‌کند؛ وظیفه آن یافتن تخلف، اعلام و پیگیری است.

او افزود: همه محتوایی که در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر منتشر می‌شود، ممیزی پیشینی ندارد. مانند صداوسیما نیست که همه محتوای آن ممیزی پیشینی شود. برخی ممیزی ها پسینی است. به واسطه رصد ما، نهادهای تخصصی و گزارش‌های مردم. ان‌شاء‌الله به زودی به مرحله‌ای می‌رسیم که زمان بارگذاری تا بازبینی به حداقل برسد.

مقیسه ادامه داد: یک تخلف ابعاد محتوایی و فرآیندی دارد. بخشی از تخلف به عوامل تولید مرتبط است. اینکه بگویید سریال «سقوط» صلابت امنیتی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد و مسئله مخالفت با پخش آن علت دیگری به جز محتوا دارد، درست نیست. ما نکاتی در خصوص محتوای این سریال داریم. آنچه که باعث عدم انتشار یک محتوا یا بازبینی آن می‌شود لزوماً متن و زیرمتن نیست. فرامتن نیز مهم است. زیرمتن به تولید‌کنندگان محتوا مربوط است. فرامتن به مخاطبان، شرایط انتشار، بستر انتشار و مباحث جانبی زمان پخش مربوط می‌شود. بنابراین ممکن است محتوایی الان قابل‌پخش باشد اما یک ماه دیگر قابل‌پخش نباشد و بالعکس یا محتوایی در این جمع قابل‌پخش نباشد اما در جمعی دیگر پخش آن ممکن باشد.

مقیسه در پایان بیان کرد: اینکه ما همه لایه‌های تخلف را در رسانه‌ها باز کنیم کار خوبی نیست. ادعاهایی از سوی ما و دیگران وجود دارد. سوال‌هایی از سوی مسئولان مطرح است که باید رسیدگی و اعلام شود. این تنها سریالی نیست که در فضای مجازی خارج از قاعده پخش می‌شود. فضای مجازی پر از این محتواست و ان‌شاءالله به سمتی پیش می‌رویم که انتشار این محتوا قانونمند می‌شود.

مقیسه در بخش دیگری از این نشست درباره فعالیت‌هایی که قرار است در نمایشگاه رصتا انجام شود گفت: بخشی از اقداماتی که در اداره کل رصد و پایش انجام می‌شود، ممیزی‌هایی که اعمال شده و آنچه قرار بوده پخش شود و به واسطه حضور ساترا پخش نشده در این نمایشگاه عرضه خواهد شد. مسئولان باید ببیند که بخش‌هایی از برنامه‌ها توسط ممیزان ساترا بازبینی شده است. برخی مسئولان لازم است ببینند که آن چه ساترا ساترا - سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر - سایبرلابا آن مخالف بوده چیست.

مقیسه همچنین اعلام کرد که در نمایشگاه رصتا جزئیات فرآیند‌های ساترا همچون مجوز رسانه، مجوز ساخت و مجوز انتشار در این نمایشگاه بیان می‌شود تا به گفته او «افراد بتوانند با سهولت بیشتری به فعالیت‌های خود بپردازند.»

او در پاسخ به پرسشی درباره برخورد سلیقه ای با محتوای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: آنچه برای مسئولان بیان می‌شود بیانگر همین واقعیت است که یا عده‌ای آن قدر پرت هستند که ارزش‌های اخلاقی را نمی‌شناسند یا به صورت تعمدی آن را زیر پا می‌گذارند. من هم معتقدم کسی که فیلم می‌سازد آشنایی لازم را با ارزش‌های ملی و اسلامی دارد اما برخی  در کسب درآمد از هنجارشکنی و شکستن ارزش ها تعمدی دارند. نمی‌شود یک فیلمسازی تا این میزان نسبت به ضوابط و مقررات ناآشنا باشد. اگر آشناست، پس این تولیدات مبانی دیگری دارد. موارد مربوط به اختلاف سلیقه منظور من نیست. در ساترا به دلیل حذف کارگزاری‌های ممیزی و انجام تمام ممیزی توسط افراد ثابت، اختلاف سلیقه به حداقل رسیده است. البته خط‌کشی‌ موضوعات محتوایی آن قدر دقیق نیست که بگوییم هیچ اختلاف سلیقه‌ای ممکن نیست رخ دهد.

مقیسه با بیان این که برای اولین بار قرار است نمایشگاهی با عنوان رصتا که مخفف رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران است برگزار شود درباره جزئیات این رویداد گفت: مکان برگزاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران و زمان آن یازدهم تا چهاردهم اسفندماه خواهد بود.

مقیسه درباره شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه گفت: ساترا و بخش‌های مختلف سازمان تنظیم مقررات، ۳۳۷ سکو‌‌ی دارای مجوز ساترا، بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما اعم از معاونت فضای مجازی، معاونت تولیدی، شبکه‌ها، واحد‌های مستقل،معاونت فناوری و توسعه رسانه‌های نوین و شرکت‌های وابسته برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده‌اند.

او با اشاره مرکز رشد ساترا گفت: ساترا یک مرکز رشد برای رسانه‌های دارای مجوز از ساترا ایجاد کرده است. فعالیت‌های این مرکز به گونه‌ایست که به شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها کمک می‌شود. سالانه یک بار عملکرد این شرکت‌ها که واسطه‌ای میان ساترا و رسانه‌ها هستند بررسی می‌شود. در نمایشگاه رصتا شرکت‌های قبلی برای گزارش عملکرد خود غرفه‌هایی دارند و شرکت‌های جدید توانمندی‌های خود را ارائه می‌کنند.

به گفته مقیسه به جز فعالان صنعت صوت و تصویر از برنامه‌ها و پیام‌رسان‌ها هم دعوت شده تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!