0

روحانی: نظرم درباره شورای نگهبان همان نظر قانون اساسی است

دسته بندی ها : فضای مجازی 16 آذر 1394 مدیر سایبرلا 459 بازدید

رئیس‌جمهور در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه صنعتی شریف گفت: برخی فکر می‌کنن ،این دولت، دولت لبخند و مذاکره است اما این طور نیست، این دولت در مدت ۲ سال در زمینه دفاع و سلاح‌های راهبردی به اندازه ۱۰ سال قبل کار کرده است.

فارس: حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، شانزده آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد دانست و خاطرنشان کرد: 16‌ آذر سال 32 به هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد و 16 آذر روز تاریخی برای دانشگاه‌ها و دانشجویان ملت بزرگ ایران است.

وی ادامه داد: دوران تاریک و سیاهی بود، چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته بود اما آن سه قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن 57 که روز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، منتهی شد.

روحانی ضمن گرامیداشت 16 آذر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این روز را به همه دانشجویان عزیزی که با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خود ایستادگی می‌کنند تبریک گفت و اظهار داشت: بر همه شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند، طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و شریعتی‌ها و همه کسانی که برای دانشگاه علم، آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند، درود و سلام می‌فرستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: من در سال‌های گذشته نیز موفق شدم 16 آذر در یکی از دانشگاه‌های کشور حضور یافته و سخنان آن دانشجویان را بشنوم و نقد آنان را استماع کنم و امروز خوشحالم که در یک دانشگاه پر آوازه به نام شریف حضور دارم.

وی دانشجو، استاد، علم، فناوری، تحقیق به ویژه دانشگاه‌های برتر فخر و افتخاری برای فرهنگ سرزمین و ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: ‌قبل از آنکه در جمع شما حاضر شوم، در جمع مسئولان نشستی داشتیم و نکاتی را که مربوط به توسعه علمی دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه شریف مطرح شد و من به آنان و به شما قول می‌دهم که در سال آینده مشکلاتی که در جلسه مطرح شد دنبال کنم و به وعده‌ام عمل خواهم کرد.

روحانی با تشکر از همه تشکل‌های دانشجویی که در مراسم 16 آذر به سخن پرداخته‌اند، تصریح کرد: از همه تشکل‌های دانشجویی که در پشت این تریبون نقد کردند، انتقاد کردند و برخی نقاط ضعف و نقاط قوت دولت را برشمردند تشکر می‌کنم چرا که شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است و اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.

وی افزود: تمام مسئولین کشور این افتخار را دارند که مستقیم یا غیرمستقیم که منتخب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نداریم که مقام انتخابی نباشد.

رئیس‌جمهور اینکه برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته انتخابی و انتصابی هستند را تهمت دانست و گفت: همه مقامات در ایران یا مستقیم با آرای ملت و یا غیرمستقیم انتخاب می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه همه باید مورد سوال قرار گیرند، گفت: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.البته نقد برخی قوا و برخی نهادها کمی سخت و مشکل است. فعلا از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت یازدهم اگر چیزی دارد و اگر پیشرفتی کرده در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده است. تردیدی ندارم حمایت‌ها، هدایت‌ها و نقدهای شما در بهبود کار مؤثر است. البته برخی لحن‌ها اگر نرم‌تر شود قشنگ‌تر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: هم در انتقاد و هم در تعریف نباید افراط باشد باید معتدلانه باشد. باید فرصت‌هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را هم من و هم مسئولین بشنوند تا اشکالات‌مان را اصلاح کنیم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: ما هیچکدام معصوم و بی خطا نیستیم اما در عین حال تلاش می‌کنیم گام‌هایی را به نفع مردم برداریم. ما در آنجایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند. در موضوع هسته‌ای آن جایی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در انتخابات سال 92 مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پیروزی ملت بود. موضوع هسته‌ای در انتخابات سال 92 به بحث گذاشته شد و نقد شد، آثار تحریم مورد بررسی قرار گرفت، راه‌حل مسئله مورد بحث قرار گرفت و مردم در رأی 92 به هسته‌ای هم رأی دادند جای بحث دارد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم در سال 92 به صحنه آمدند و مسئله هسته ای را مورد بحث قرار دادند، گفت: مردم راه را باز کردند تا ما بتوانیم راهی برای حل و فصل این مسئله پیدا کنیم. چه راهی ما می‌توانستیم از طریق آن فشار را از دوش مردم برداریم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ما باید در برخی مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، گفت: این سخن حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ساده می‌آید نیز صدق می‌کند. ما باید راجع به عدالت، مبارزه با استعمار،‌منافع ملی، حاکمیت ملی و حتی خود دانشگاه به وحدت نظر برسیم.

وی تصریح کرد:‌ آیا در این موضوعات در دیگر کشورها هم اختلاف نظر وجود دارد؟ مثلا در فرانسه اگر دولت A یا B سر کار بیاید درباره وظیفه دانشجو اختلاف نظر دارد و یا به یک اجماع نظر رسیدند؟ این اجماع را شما دانشجویان باید به وجود بیاورید.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اینکه ما باید در برابر دیگران بایستیم حرف درستی است، اینکه باید به توان ملی تکیه کنیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم نیز درست است. حالا یا معنی این حرف این است که نباید با دنیا حرف بزنیم و یا اگر مشکلی داریم باید تا مرز جنگ برویم؟

روحانی اضافه کرد: اگر توطئه علیه کشور ما باشد ما می‌ایستیم و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟ اختلاف نظر در این موارد است. اینکه باید قدرت نظامی را افزایش دهیم بحثی نیست اما برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفت‌وگوست اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است.

وی افزود: من این موضوع را یکبار پاسخ دادم که این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی در سلاح‌های راهبردی کاری که انجام داده به اندازه 10 سال قبل بوده است. پس معنایش این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم، بنیه دفاعی‌مان را قوی نکنیم و هیچ وقت به فکر جنگ نباشیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جنگ وقتی رخ نمی‌دهد که ما صددرصد آماده باشیم و گرنه جنگ بر ما تحمیل می‌شود، گفت: ما همزمان با پیروزی در مذاکرات برجام مهم‌ترین موشک‌مان را آزمایش کردیم و شما این را مشاهده کردید.

روحانی با اشاره به نقد یک دانشجو از وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: علت اینکه ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای توفیق پیدا کنیم چه بود؟ اگر پنج دلیل داشته باشد یکی از آنان ثبات و آرامش اقتصادی در داخل کشور بود.

رئیس جمهور گفت: در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بود امروز تورم در حال تک رقمی‌شدن است یعنی 36 واحد درصد در ظرف دو سال کاهش تورم داریم.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها معیار ماست گفت: در این رابطه نتیجه نهایی باید کمک کند تا در نهایت شاخص‌ها عوض شود. رقابت‌ها، انتخابات، این جناح و آن جناح برای این است که شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عوض شود.

روحانی تاکید کرد: اگر نظرسنجی‌هایی که امروز صورت می‌گیرد مانند گذشته باشد به این معنی است که ما پیشرفت نکرده‌ایم. اگر اعتماد مردم به دولت و به هم در حال افزایش نباشد چه فرقی می‌کند که کدام جناح یا دولت حاکم باشد.

رئیس جمهور یادآور شد: من حس می‌کنم فضای دانشگاه 94 نسبت به 92 زمین تا به آسمان فرق کرده است. البته ممکن است هنوز هم فضا امنیتی باشد ولی من این را نمی‌پسندم ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.

روحانی خطاب به دانشجویان گفت: من از شما می‌پرسم آیا سال 90 ، 91 و 92 برای 16 آذر می‌توانستیم به این راحتی اجتماع داشته باشید؟ حالا که سال 93 و 94 است همه دنبال 16 آذر هستند. یک زمانی بود که کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی.

وی افزود: اگر از لحاظ شاخص دانشگاه 94 با 91 فرق نکرده باشد حتما ما به عنوان دولت یازدهم محکوم هستیم. البته ممکن است با حد مطلوب فاصله داشته باشیم و برخی از نقدها که می‌شود درست است. ما به نقطه مطلوب چه در اقتصاد و چه در سلامت که آمارها نشان می‌دهد مردم راضی هستند به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، وزارت علوم و دانشجو تغییر نکرده و از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند. البته از زمان نیلی‌منفرد.

وی گفت: ما خواستار این هستیم که شاخص‌های ما شاخص‌های مطلوب باشند می‌گویند از لحاظ رکود دولت حرکت مطلوبی نداشته است. اما آیا واقعا آمار این را می‌گوید؟

روحانی اضافه کرد: در سال 91 ما در عمق رکود بودیم در سال 92 به منهای 1.9 رساندیم. در سال 93 رشد اقتصاد مثبت 3 شد.امسال سال سختی است و ممکن است آمار از لحاظ اقتصادی پایین باشد ولی مثبت خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: دولت را نقد کنید اشکالی ندارد. اما راهش این است؟ خواست ما استقلال دانشگاه‌ها است این استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی که به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان برای استقلال بود. بنابراین دانشگاه باید روی پای خودش بایستد.

روحانی با بیان اینکه باید امور اجرایی دانشگاه‌ها به خودشان بازگردد ادامه داد: استقلال و ‌آزادی دانشگاه‌ها برای من بسیار مهم است. اگر دانشگاه در تحقیق و پژوهش آزاد باشد ما نمی‌توانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی و تعامل با دنیا هستیم تاکید کرد: دانشگاه باید از این فرصت برای تعامل علمی با دنیا استفاده کند. دانشگاه ما باید از دانش دیگران استفاده کند. دیگران هم باید بتوانند از دانش دانشمندان ما استفاده کنند و دانشجویان باید از فضایی که به وجود می‌آید بهره ببرند.

روحانی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری افزود: دانشگاه باید حضور فعال‌تر در انتخابات داشته باشد. خیلی مهم است مجلس آینده چگونه باشد. از نظر دولت این جناح و آن جناح ندارد. افرادی که به منافع ملی فکر می‌کنند و منافع حزبی و شخصی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهند و دلسوز مردم هستند باید وارد مجلس شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما باید تلاش کنیم حماسه 92 را در سال 94 تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلسی که توانمندتر و قدرتمندتر است راه را ادامه دهیم و همه باید تلاش کنیم.

روحانی در ادامه اظهار داشت: یکی می‌گفت من نظر خاصی نسبت به شورای نگهبان دارم. نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند ما هم این شورا را ناظر می‌دانیم.

وی در خاتمه گفت: در فضای انتخابات باید همه مسئولین، شورای نگهبان،‌ دانشجویان و همه تلاش کنند تا انتخابات پرشوری داشته باشم.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 − چهارده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!