ایسنا نوشت: رمزهای یک‌بار مصرف کارت‌های بانکی قرار است که از خرداد ماه سال جاری به مشتریان داده شده و پس از آن رمزهای ایستا قرار است از میان برود.

بانک مرکزی نیز برای بانک‌ها فرصتی را تعیین کرده تا برای این تغییر آماده شوند و آنطور که ناصر حکیمی، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرده، مشتریان بانکی نیازی نیست برای دریافت این رمز عجله کنند و بانک‌ها خودشان برای ارائه این خدمت به مشتریان به آن‌ها اطلاع خواهند داد.

بر اساس برنامه جدید بانک مرکزی قرار است رمزهای دوم کارت‌های بانکی که با آن عموماً تراکنش‌های اینترنتی انجام می‌شود، از حالت قبلی خود یعنی ثابت یا ایستا تغییر کرده و به صورت رمز یک‌بار مصرف با مدت زمان ۶۰ ثانیه به مردم ارائه شود.

این رمز با درخواست مشتری در لحظه صادر شده و پس از ۶۰ ثانیه منقضی می‌شود که البته روند دریافت رمز در هر بانک ممکن است متفاوت باشد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود که به بانک‌ها اعلام شده که سعی کنند تا روند دریافت این رمز، ساده باشد، اما به هر حال این تغییرات می‌تواند مشکلاتی را برای فعالیت‌های بانکی مردم ایجاد کند.

واکنش کاربران به اجباری بودن رمزهای یکبار مصرف

طی روزهای گذشته گزارشی درباره زمان و چگونگی عملکرد رمزهای پویا یا یک‌بار مصرف منتشر شد که واکنش‌های متفاوت کاربران به این موضوع را در پی داشت.

اغلب نظرات بازدیدکنندگان این گزارش، بر این بود که تغییر رمز دوم کارت‌های بانکی از ایستا به پویا به صورت اختیاری برای هر نفر انجام شود، چراکه بسیاری از افراد نگرانی از بابت کلاهبرداری‌ها و مشکلات امنیتی ندارند و ترجیح می‌دهند کار خود را به همان صورت قبل ادامه دهند.

یکی دیگر از مواردی که از سوی کاربران اعلام شده بود، این بود که همه افراد به گوشی‌های هوشمند دسترسی ندارند و برخی از بانک‌ها به آن‌ها اعلام کرده‌اند که باید حتماً گوشی هوشمند داشته باشند و این موضوع می‌تواند سبب کاهش پوشش خدمات بانکی شده و برخی افراد را از این خدمات محروم کند.

از سوی دیگر، زمان ۶۰ ثانیه برای انجام تراکنش‌های بانکی در حالت معمولی زمان مناسبی به نظر می‌رسد، اما برای شاید این زمان برای برخی افراد کافی نباشد و این موضوع نیز عملیات بانکی را با مشکل مواجه می‌کند.

برای مثال نظر یکی از کاربران به این شرح است: «با سلام، تکلیف افرادی که گوشی هوشمند ندارد یا به سختی می‌توانند تراکنش را انجام دهند و بیشتر از ۶۰ ثانیه برای انجام آن نیاز دارند، چیست؟ پدر من شاید پنج دقیقه زمان می‌برد تا بخواند و اعداد را وارد کند.»

از سوی دیگر حفظ کردن روند انجام تراکنش‌های اینترنتی برای افرادی که از سواد اندکی برخوردارند، شاید به مرور زمان کار سختی نباشد، اما این افراد با شیوه جدید عملاً نمی‌توانند به سهولت قبل کار خود را انجام دهند و این موضوع نیز ممکن است سبب کاهش استفاده مردم از خدمات بانکی شود.

همچنین اشاره شده که در برخی بانک‌ها روند دریافت رمز دوم پویا بسیار پیچیده است و بعضاً افراد عادی نیز با آن مشکل پیدا می‌کنند، به این ترتیب به نظر می‌رسد که بسیاری از مردم از طرح جدید بانک مرکزی برای رمزهای دوم کارت‌های بانکی به صورت اجباری استقبال نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که این خدمات اختیاری باشد.

افزایش امنیت کارت های بانکی از این طریق در حالی از سوی بانک مرکزی پیگیری می‌شود که در حال حاضر بسیاری از مردم از رمزهای دوم صرفاً برای خرید شارژ تلفن همراه یا پرداخت قبوض خود استفاده می‌کنند و بعضی از آن‌ها نیز گفته‌اند که با این طرح جدید این کار را هم نخواهند کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی اینترنتی در زمینه کلاهبرداری در فضای مجازی، جرم فیشینگ، و برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی، اینجا کلیک کنید.